Aktualnie jesteś: Projekty / „Bo ta ziemia to gospoda / W ogromnej naszej podróży”. Sześćdziesięciolecie premiery „Księcia Niezłomnego” Teatru Laboratorium
Wystawa w 60. rocznicę premiery „Księcia Niezłomnego” Teatru Laboratorium
pt.–pt. 25.04–23.05.2025
Foyer Sali Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego
Otwarcie wystawy: 25.04.2025, 18.00
Finisaż wystawy: 23.05.2025, 18.00
Wystawa będzie czynna w dni robocze w godz. 10.00–16.00 (informacja w Sekretariacie Instytutu Grotowskiego)
Powiedział, że to będzie bardzo, bardzo trudne, że wyobraża sobie finał, gdzie Książę naprawdę na końcu wchodzi w żywy, prawdziwy ogień.
– Czy pan się zdecyduje, panie Ryszardzie?
– Ale czy pan sobie wyobraża, że zagramy to tylko raz?
Ryszard Cieślak, Szaleństwo Benwolia
Po raz pierwszy w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego wchodzimy w dialog z „Księciem Niezłomnym” Teatru Laboratorium poprzez wybrane materiały zgromadzone w naszym Archiwum. Na wystawie prezentujemy fotografie z prób i różnych wariantów spektaklu, zarówno te ikoniczne, jak i mniej znane, w tym kolorowe ujęcia z Francji i Stanów Zjednoczonych. Pokazujemy również kopie szkiców Jerzego Gurawskiego pochodzące ze zbiorów Muzeum Śląskiego w Katowicach, przedstawiające nie tylko słynną architekturę sceniczną, ale i pierwsze niezrealizowane pomysły scenograficzne. Nie zabrakło też rysunków Serge’a Ouaknine’a, rekonstruujących partyturę „Księcia Niezłomnego”.
Widzowie „Księcia Niezłomnego” tuż przed spektaklem otrzymywali zawsze „Przebieg scen” napisany przez Ludwika Flaszena. Nie inaczej było podczas zagranicznych wyjazdów zespołu. Cenny element wystawy stanowią więc akcydensy i programy w wielu językach przygotowane przez Teatr Laboratorium i instytucje goszczące go w wielu krajach. Prezentowanemu w ramach różnych festiwali spektaklowi towarzyszył często specjalnie zaprojektowany plakat. Tak było choćby w ramach Olimpiady Kulturalnej zorganizowanej z okazji XIX Igrzysk Olimpijskich w Meksyku w 1968 roku, w Iranie w 1970, podczas IV Festiwalu Sztuk Sziraz-Persepolis, pokazów w Teheranie i w Berlinie w tym samym roku, kiedy to na wydarzenie „Polnische Wochen” Waldemar Krygier przygotował niemiecką wersję plakatu z charakterystyczną podwójną figurą. Ostatnim prezentowanym plakatem jest praca laureata/laureatki konkursu „60 lat od premiery „«Księcia Niezłomnego»Teatru Laboratorium”.
Najmniej reprezentacyjnymi – zdawałoby się – elementami wystawy, a jednocześnie najbardziej pasjonującymi, są wycinki prasowe. To zaledwie skromna część bogatej kolekcji zgromadzonej przez zespół i przechowywanej w naszym Archiwum. W latach 1965–1970 „Książę Niezłomny” pokazywany był podczas gościnnych występów w Polsce i przede wszystkim za granicą: w Szwecji, Danii, Norwegii, Francji, Holandii, we Włoszech, Jugosławii, Meksyku, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Iranie, Libanie oraz Niemczech. Nigdzie nie pozostawił widza obojętnym, wzbudzał poruszenie, czasem konsternację, najczęściej jednak zachwyt. Recenzenci pisali: „Jest to teatr bez upiększeń dla tych, którzy pragną autentycznego istnienia; to pewnego rodzaju duchowe «katakumby» naszej beznamiętnej cywilizacji tak wypełnionej cierpieniem i pośpiechem, że najwyraźniej nie ma w niej już czasu na rozważanie naszej własnej tajemnicy: człowieka” (Jan Lewin, Szwecja), wspominali o „głębokim przeżyciu, wstrząsie autentycznym na widok sponiewieranego człowieczeństwa” (Leonia Jabłonkówna), w odniesieniu do Ryszarda Cieślaka o „natchnionym aktorstwie” (Tadeusz Burzyński) czy „znakomitej kontroli ciała i wewnętrznym, osobistym magnetyzmie” (Sven Kragh-Jacobsen, Dania). By zacytować kilka wybranych opinii.
Odbiór spektaklu, zarówno tego widzianego na żywo, jak i w postaci rejestracji filmowej, przez wiele lat kształtowały programowe wypowiedzi Ludwika Flaszena, słowa Jerzego Grotowskiego oraz fragment recenzji Józefa Kelery, który wszedł do „Ku teatrowi ubogiemu”. Teksty te – równie ikoniczne jak zdjęcia czy plakaty – także przywołujemy na naszej wystawie.
Kuratorki: Monika Blige, Karolina Sołtys
Współpraca kuratorska, opracowanie plastyczne: Barbara Kaczmarek
Produkcja: Monika Blige
Monika Blige jest absolwentką filologii polskiej na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu (specjalizacja teatrologiczna). W latach 2001–2005 bliska współpracowniczka Projektu Terenowego Teatru Węgajty. Od 2005 roku związana z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (do 2006 Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych), w latach 2014–2023 pełniła funkcję zastępczyni dyrektora ds. programowych, obecnie kieruje działem wydawniczym. Kuratorka wielu projektów i przedsięwzięć realizowanych przez Instytut Grotowskiego, m.in. jubileuszu 50-lecia Odin Teatret w Polsce (2014), Akademii Teatru Alternatywnego (2015–2017) czy serii spotkań, wykładów i pokazów filmowych „Jerzy Grotowski – polski reżyser. W 25. rocznicę śmierci artysty”. Redaktorka ponad czterdziestu książek wydanych przez Instytut Grotowskiego, współpracowniczka Icarus Publishing Enterprise, członkini rady programowej czasopisma „Teatro e Storia” oraz redaktorka internetowego czasopisma naukowego „Performer”. Członkini Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.
Karolina Sołtys jest doktorą nauk humanistycznych w zakresie źródłoznawstwa i nauk pomocniczych historii, a także polonistką. Autorka książki „Józef Ignacy Kraszewski jako historyk. Naukowy fundament wykładu dziejów Litwy w monografii Wilna” (Warszawa 2013).
Redaktorka wielu publikacji naukowych, współpracowała z wydawnictwami (m.in. Wydawnictwem Instytutu Historii UAM; Wydawnictwem Nauka i Innowacje, Wydawnictwem Poznańskim i.in.).
Od 10 lat związana z Instytutem Grotowskiego, gdzie jest zatrudniona jako archiwistka i korektorka, a także odpowiada za skład i korektę internetowego czasopisma „Performer”.
Barbara Kaczmarek jest twórczynią wykorzystującą w swoich działaniach różne media, zarówno tradycyjne, jak i cyfrowe. Jej twórczość koncentruje się głównie wokół projektowania graficznego, typografii, projektowania książek i książki artystycznej. Swoje prace (obrazy, grafiki, fotografie, książki) prezentowała na wystawach zbiorowych i indywidualnych w Polsce i za granicą. Jej książki artystyczne znajdują się w kolekcji „Polska książka artystyczna na przełomie XX i XXI wieku” Muzeum Książki w Łodzi oraz w zbiorach prywatnych w Niemczech, Francji, Izraelu, USA (w Bibliotece Uniwersytetu Stanforda wraz z kolekcją polskich książek artystycznych). Studiowała na ASP w Krakowie i PWSSP we Wrocławiu, uzyskując w 1986 roku dyplom z projektowania graficznego u Eugeniusza Smolińskiego i grafiki warsztatowej u Eugeniusza Geta-Stankiewicza. W latach 1990–2024 pracowała w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego (do 2006 Ośrodku Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych), tworząc jego identyfikację wizualną (łącznie z charakterystycznym fontem), projektując druki informacyjne oraz większość książek (m.in. „Grotowski. Przewodnik” Dariusza Kosińskiego). Współpracowała z różnymi instytucjami m.in. z Muzeum Narodowym i Muzeum Etnograficznym we Wrocławiu, Zakładem Narodowym im. Ossolińskich, Muzeum Karkonoskim, Wydawnictwem Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2012 roku tworzy okładki Serii Humanistycznej Fundacji Nauki Polskiej.