Multimedialna instalacja malarska Lecha Twardowskiego z okazji Roku Różewicza
wt.–śr. 7–8.12.2021, 18.00–21.00
Instytut Grotowskiego, Piekarnia
Impulsem projektu malarskiego stała się metafizyczna warstwa poezji Tadeusza Różewicza, a mottem przedsięwzięcia jest fragment jego poematu „Spadanie” (1963):
człowiek współczesny
spada we wszystkich kierunkach
równocześnie
w dół w górę na boki
na kształt róży wiatrów
dawniej spadano
i wznoszono się
pionowo
obecnie
spada się
poziomo.
„Czarne na czerni” jest kontynuacją działań artystycznych z okresu dziesięciu lat pracy nad cyklem „Puste pełne”, oscylujących wokół czasu i przestrzeni oraz ich wzajemnych relacji. W procesie od lat szukam zależności tych sił, zderzając je ze sobą. Interesuje mnie to, co znajduje się POMIĘDZY, to, co jest niewerbalne, to, co jest konceptualnym odniesieniem i abstrakcyjnym obrazem. Czas i przestrzeń w tym procesie nie są zbudowane z gotowych definicji – są to twórcze poszukiwania nieodkrytych czy całkowicie nieujawnionych warstw, nowych znaczeń czasu i przestrzeni, ich jedności na wcześniej nieznanych polach.
Energia, czas i przestrzeń w mojej sztuce są całkowicie uwolnione od mozolnych schematów – projekty artystyczne zdają się być własnymi wszechświatami, indywidualnymi czasoprzestrzeniami, często zderzającymi naszą codzienność z ich unikalnością. Sztuka opanowuje przestrzeń, jednak dla widza tworzy przejście energetyczne od stanu bycia do stanu wzmożonej wrażliwości.
Słowa, wersy Tadeusza Różewicza dają nam możliwość dotknięcia niemożliwego. Poeta i malarz, mimo że używają zupełnie innych narzędzi, spotykają się na tym samym metafizycznym poziomie.
Lech Twardowski
Autor pracy: Lech Twardowski
Dźwięk: Paweł Janicki
Film: Andrzej Schubert
Lech Twardowski – urodzony w 1952 roku w Brodnicy. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Zajmuje się malarstwem, instalacją i performansem. Artysta odkrywa możliwości nowych mediów bez porzucania obszaru sztuk pięknych, szczególnie malarstwa. Tworzy struktury otwierające się na możliwości mediów, takie jak rozwój w czasie, interaktywność, audiowizualność, w taki sposób, że stają się one częścią dzieła, zachowując przy tym pierwotny malarski charakter. Jeden z nielicznych polskich artystów, którego prace już za życia znajdują się w muzeach na całym świecie, m.in. w zbiorach Musée National d’Art Moderne w Paryżu, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, w kolekcji Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych oraz w zbiorach prywatnych w Polsce i za granicą.
wt. 7.12.2021, 18.00–21.00
śr. 8.12.2021, 18.00–21.00
Pobierz „Oświadczenie dotyczące stanu zdrowia” przed udziałem w wydarzeniu Instytutu Grotowskiego i zapoznaj się z „Regulaminem uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu”.