Performans muzyczny Diamandy Galás
18/06/2015 {czwartek} 20:00
Centrum Sztuki Impart, Sala Teatralna
ul. Mazowiecka 17, Wrocław
Diamanda Galás wykona performans muzyczny Das Fieberspital (Szpital malaryczny), będący pracą w toku, w którym wykorzysta fragmenty poezji Georga Heyma i własnych tekstów.
Das Fieberspital to utwór na głos, fortepian z wykorzystaniem muzyki elektronicznej. Znaczna jego część powstaje na żywo na bazie głosu śpiewaczki – dźwięki sopranu zostają przetworzone w multifoniczne linie legato, a wysokie i niskie dźwięki multifoniczne są łączone i przetworzone elektronicznie, przez co tracą znamiona ludzkiego głosu, przekształcając się w odgłosy szpitala z Das Fieberspital.
W swoim poemacie Heym umieścił szpital w industrialnym budynku, w którym gnieżdżą się pacjenci naznaczeni stygmatem żółtej febry. Utwór powstał w apogeum niemieckiej rewolucji przemysłowej, jeszcze przed horrorem pierwszej wojny światowej.
Na początku performansu będą wykorzystane fragmenty poematów Heyma –Die Dämonen der Stadt (Demony miast), wraz z autorskim tekstem Galás, oraz Das Blinde (Ślepiec) – przywołane jako proroczy hymn NO FUTURE dla Niemiec. Diamanda Galás przeczyta także swoje teksty Morphine (Morfina) and The Left Hand of the Father (Lewa ręka ojca).
Praca dedykowana Vincentowi Cuoco Jr.
Podziękowania dla G.K. Galás, Barbary Maier, Dany Rae Paré, Dave’a Sokola, Hala Wilnera oraz pracowników Instytutu Grotowskiego: Jarosława Freta, Moniki Blige, Piotra Jacyka, Barbary Kaczmarek, Katarzyny Lemańskiej, Pawła Nowaka i Pauliny Popiół.
Podziękowania dla Davida Walsha za zorganizowanie 22 czerwca 2014 roku pokazu pracy w toku Das Fieberspital, Part I w ramach Dark Mofo Festival na Tasmanii.
Diamanda Galás uważana jest za jedną z najważniejszych wokalistek naszych czasów. Międzynarodowe uznanie przyniosły jej bardzo oryginalne, politycznie zaangażowane dzieła sceniczne. Wśród nich ważne miejsce zajmują: Plague Mass, Defixiones: Orders from the Dead, Vena Cava, Schrei X oraz The Refugee. Ostatnio przygotowuje aranżacje muzyczne do tekstów poetów i pisarzy tworzących na emigracji. Jest pierwszą laureatką nagrody Demetrio Stratosa, przyznawanej we Włoszech za nowatorskie dokonania muzyczne.
W 2010 roku, wraz z reżyserem filmowym Davidem Pepem, Galás stworzyła eksperymentalne dzieło dźwiękowo-filmowe Schrei 27 – bezkompromisowy portret odosobnionego, poddanego torturom ciała. W 2012 roku rozpoczęła współpracę z aranżerem Jonem Øivindem Nessem, zwieńczoną nowatorskim koncertem z Orkiestrą Norweskiego Radia w Kanonhallen. W tym samym roku, na sympozjum „Weaving Politics” w Sztokholmie, zaprezentowała, wraz z Julią Kristevą i choreografem Williamem Forsythem, wykład-spektakl In the Mouth of the Crocodile, którym otworzyła także Meltdown Festival w londyńskim Southbank Centre.
Jej solo Espergesia (praca w toku), w której wykorzystuje słowa wiersza Cesara Vallejo Czarni heroldzi, została niedawno zaprezentowana w Mauzoleum Emanuela Vigelanda w Oslo. Artystka wykonała ją a capella, bez towarzyszenia instrumentów elektronicznych i bez wzmocnienia, w sali z 25-sekundowym pogłosem, w zupełnej ciemności. Premiera tej 17-minutowej pracy zainicjowała cykl prezentacji artystki w obiektach sakralnych, w których czas pogłosu wynosi co najmniej 20 sekund. Obecnie pracuje m.in. nad performansem muzycznym Das Fieberspital na podstawie poezji Georga Heyma. Równolegle do koncertów, prezentacji wykładu-spektaklu i eksperymentów w obszarze sztuk wizualnych Galás kończy pracę nad cyklem nowych nagrań oraz wersji wcześniejszych utworów, które są odświeżane cyfrowo i remiksowane.
Więcej informacji: www.diamandagalas.com
Performans muzyczny Diamandy Galás
Realizacja dźwięku na żywo/miks: Jasen Hattams
Realizacja dźwięku: Willi Bopp
Realizacja dźwięku/miks: John Kilgore
Nagrania/miks: Kris Townes, Capricorn Studios San Diego
Światło: Chahine Yavroyan
Koordynator produkcji: Simon MacColl
Intermezzo na głos (nagranie): Robert Knoke
Producent: Grażyna Górka-Dudek
Nagłośnienie: POGOART
Zdjęcia: Austin Young