Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Kursy wiodące / Wielka? Reforma? Teatru?

Automat/nadmarioneta/cyborg

Seminarium dr Agnieszki Jelewskiej dla grupy roboczej w ramach OUP

17/11/2012 {sobota} 
Sala Kinowa

W ramach seminarium wskazane zostaną najważniejsze obszary rozwoju idei nad-marionety Craiga w perspektywie historycznej, jak i współczesnej – technologicznej. Ideą pracy w ramach grupy seminaryjnej będzie zderzenie różnych zjawisk z zakresu teatru, sztuk wizualnych, performance artu, ale też technologii i nauki. Przekroczenie granic pomiędzy dyscyplinami ma wskazać nowy interdyscyplinarny paradygmat rozumienia aktorstwa w erze technologicznej, połączonego ze zmianami w postrzeganiu podmiotowości i jej relacji wobec otoczenia.

 

Dr hab. Agnieszka Jelewska-Michaś – adiunkt w Katedrze Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dyrektorka i współzałożycielka związanego z tą uczelnią HAT Research Center. Bada przede wszystkim splot relacji między nauką, kulturą a technologią w XX i XXI wieku. Jest autorką wielu tekstów naukowych oraz pozycji monograficznych, m.in. Sensorium. Eseje o sztuce i technologii (Poznań 2012) i Ekotopie. Ekspansja technokultury (Poznań 2013).

Proponowane lektury:
•    Donna J. Haraway: A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century, [w:] tejże: Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature, Routledge, New York 1991.
•    Agnieszka Jelewska: Przekraczanie doliny niesamowitości: automaty i fantomy [w:] tejże: Sensorium. Eseje o sztuce i technologii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2012.