Aktualnie jesteś: Projekty

Essays on Being-with. Rezydencja

Rezydencja artystyczna Hili Baruch Stern, Bence’a Huszerla, Sary Pollari i Bálinta Barabása Szigetiego

czw.–śr. 1–21.08.2024, pon.–pon. 2–9.09.2024
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego

Essays on Being-with. Rezydencja
Fot. Hili Baruch Stern

Podczas naszej sierpniowej rezydencji zajmiemy się badaniem sposobów „bycia z” w odróżnieniu od „bycia dla”.

Spróbujemy odpowiedzieć na szereg pytań, m.in.:

  • Jak wykorzystać przestrzeń performansu, by rzucić wyzwanie strukturom społecznym opartym na produkcji i hierarchii?
  • Czy skupienie się na wzajemności pozwoli nam przekształcić proces prób i efekt końcowy? 
  • Czy aktorzy i publiczność mogą być współsprawczy? 
  • Gdzie przebiegają granice wolności? 
  • Czy role oparte są na zasadach? 
  • Czy możemy stworzyć przestrzeń wspólnie z publicznością – przestrzeń, która performuje samą siebie? 
  • Co się stanie, jeśli na pewien czas odpuścimy sobie – jeśli w naszym codziennym życiu nie będziemy przestrzegać zasady „performuj albo…”? 

Czy możemy wspólnie zbadać pochodzenie tej zasady? 

Sformowaliśmy międzynarodową grupę roboczą, która zbada odpowiedzi na powyższe pytania, nawiązując do parateatralnego okresu Jerzego Grotowskiego – do pojęcia „czynienia” w przeciwieństwie do „grania”.

Podsumowaniem rezydencji będzie pokaz pracy, który odbędzie się na początku września.

Hili Baruch SternHili Baruch Stern jest 25-letnią aktorką, śpiewaczką i tancerką. Wychowała się w Budapeszcie. Niedawno ukończyła magisterskie studia aktorskie na Uniwersytecie w Tel Awiwie. Zamiłowanie do teatru fizycznego skłoniło ją do wyjazdu do Japonii na Suzuki Toga Summer Camp oraz do wzięcia udziału w międzynarodowych warsztatach metody Theodorosa Terzopoulosa w Grecji. Niezmiernie cieszy ją perspektywa odkrywania – przez pryzmat pracy Grotowskiego – sposobu, w jaki ciało i głos aktorów mogą być „z” widzami, a nie „dla” nich, oraz możliwość poszerzenia horyzontów osobistych i artystycznych, dzięki poszukiwaniom metody, zgodnie z którą aktorzy mogą być sobą na scenie.

Bence HuszerlBence Huszerl jest węgierskim performerem i artystą teatralnym. Karierę zawodową rozpoczął jako ekonomista, by szybko uświadomić sobie, że jego powołaniem są sztuki performatywne. Współpracuje z trzema grupami teatralnymi działającymi na węgierskiej scenie niezależnej, reprezentującymi różne języki teatralne i stawiającymi nowe wyzwania, które pozwalają mu odkrywać różne sposoby tworzenia teatru. Szczególnie interesuje go moment, w którym forma jest zasadniczo ustalona, a następny krok aktora znany: poszukuje odpowiedzi na pytanie, jak zatrzeć różnicę między aktorem a widzem, by osiągnąć w swojej pracy stan wykraczający poza przygotowanie się do roli.

Sara PollariSara Pollari jest fińską aktorką i pedagożką. W swojej pracy stawia na interdyscyplinarność. Jest studentką ostatniego roku pedagogiki muzycznej i teatralnej na uczelni Uniarts w Helsinkach. Jej zainteresowanie Grotowskim rozpoczęło się w okresie nauki aktorstwa i teatru fizycznego w Nordic Theatre School. W teatrze fizycznym (improwizowanym) w sposób szczególny skupia się na stanach i ruchu, które cechuje spokój i głęboka świadomość. Perspektywa udziału w pracach grupy, która będzie badać normy rządzące przestrzenią teatralną, jest dla niej wielką inspiracją.

Balint Barabas SzigetiBálint Barabás Szigeti jest twórcą teatralnym prowadzącym badania artystyczne. Obecnie jest studentem dramaturgii porównawczej i badań nad performansem na uczelni Uniarts w Helsinkach. Ukończył studia z zakresu estetyki i teatru na Uniwersytecie Loránda Eötvösa (ELTE) w Budapeszcie, które wywarły duży wpływ na jego pracę artystyczną i badawczą. W jego przekonaniu tworzenie spektakli polega na znajdowaniu sposobów „bycia z” zamiast „bycia dla”, a twórczość Grotowskiego postrzega jako wpisującą się w to podejście. Jako artysta jest szczególnie zainteresowany procesem i jego transformacyjną mocą – możliwością tworzenia wraz z innymi i uczenia się (od) siebie nawzajem w przestrzeni performansu lub za jej pośrednictwem.