Warsztaty prowadzone przez Jorge’a Parente, w asyście Zoé Ogeret
22–26/10/2018 {poniedziałek–piątek} 16:00–20:00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
W językach francuskim i angielskim
Warsztaty są zaproszeniem do odkrywania własnej tożsamości wokalnej poprzez badanie możliwości ciała i głosu. Bazują na działaniach fizycznych, stworzonych i rozwijanych przez Zygmunta Molika (1930–2010), współzałożyciela i aktora Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego, w którym odegrał główną rolę w kształtowaniu treningu głosowego.
Podczas warsztatów uczestnicy poznają podstawowe zasady treningu głosowego Głos i Ciało. W programie:
Uczestnicy pracować będą nad głosem śpiewanym i głosem mówionym, skupiając się na związkach między ruchem, oddechem a głosem. Uczestnicy proszeni są o przygotowanie tekstu i pieśni, z którymi będą pracować podczas warsztatów.
Warsztaty obejmą:
Jorge Parente urodził się w Portugalii, od 1971 roku mieszka w Paryżu. W 1989 roku ukończył szkołę teatralną Daniela Postala „Le Joueur Requarde”. Następnie dokształcał się u Jeana-Paula Denizona (Théâtre des Bouffes du Nord), Guya Freixe’a (byłego członka Théâtre du Soleil) i Giennadija Bogdanowa (biomechanika Meyerholda), zgłębiał również psychofonię, metodę Marie-Louise Aucher pod kierunkiem Iseult Welch (2000–2001).
Pracuje we Francji i Portugalii. Jako aktor występował u reżyserów teatralnych, takich jak: Eric Auvray, Christian Benedetti, Mathilde Coste, Cyril Delhay, Christian Fregnet, Syvain Marmorat, Sylvie Ollivier, Carlos Pereira, Tiago Porteiro, Denis Robert, Patrick Thoraval czy Marc Zammit. Grał w filmach m.in. Bertranda Arthuisa, Patricka Dewolfa, Rolanda Moreaua, Hervé’a Paluda i Mauricia Sciarry. Jako reżyser współpracował z wieloma zespołami teatralnymi, m.in. Entre Chien et Loup, D’Am Armor, Cantabile’s, Teatro de Giz, Trimagiste.
Równolegle do swojej działalności artystycznej poświęcił niemal dwadzieścia lat na pracę z głosem pod opieką Zygmunta Molika – czołowego aktora Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego, autora metody treningu głosowego Głos i Ciało. Prowadzi warsztaty „Głos i Ciało” dla ludzi teatru, muzyków i praktyków ruchu we Francji (La Guillotine w Montreuil i Site de Pratiques Théâtrales w Lavauzelle), Polsce (Instytut Grotowskiego we Wrocławiu i Teatr Kana w Szczecinie) Portugalii (Companhia Mùsica Teatral w Lizbonie) i Tajlandii ( Arts on Location w Bangkoku).
Więcej informacji: jorgeparente.com
Zoé Ogeret urodziła się w Paryżu, przez trzy lata kształciła się w szkole teatralnej Daniela Postala „Le Joueur Requarde”. W latach 1989–2003 wystąpiła w kilkunastu spektaklach teatralnych reżyserów takich jak: Jean-Pierre Amiel, Eric Auvray, Bernard Beuvelot, Christian Fregnet, Dominique Guilhard, Aldo Magno, Gilles Misrahi, Jorge Parente, Didier Patard, Claude-Alice Peyrotte, Tiago Porteiro i Emmanuelle Weisz. Równocześnie wielokrotnie uczestniczyła w stażach Zygmunta Molika. W latach 2004–2011 pracowała we francuskim Krajowym Centrum Badań Naukowych (CNRS), początkowo jako asystentka Generalnego Sekretariatu Narodowego Komitetu, następnie jako kierownik ds. komunikacji w Laboratorium Psychologii Percepcji na Université Paris Descartes w Paryżu. W 2012 roku powróciła do pracy scenicznej i została asystentką Jorge’a Parente, współprowadząc warsztaty Głos i Ciało we Francji i za granicą. W roku 2014 była asystentką reżysera przy spektaklu Pięciu mężczyzn według Daniela Keene’a (w reżyserii Jorge’a Parente).
„Actor’s Hub” to nowy projekt w zakresie edukacji realizowany w Instytucie Grotowskiego. Będzie organizowany cyklicznie, dwa razy w roku – jesienią (październik–listopad) i wiosną (kwiecień). To cykl warsztatów zbierających doświadczenia w domenie treningu aktorskiego, badanego w Instytucie od roku 2004. W ciągu kilku intensywnych tygodni uczestnicy będą mogli zgłębić techniki, praktyki i filozofie ruchu z całego świata. W programach kolejnych edycji, opartych na różnorodnych tradycjach teatralnych, regularnie pojawiać się będą metody pracy Tadashiego Suzukiego i Theodorosa Terzopoulosa oraz Odin Teatret. Projekt adresowany jest do osób aktywnych fizycznie posiadających doświadczenie teatralne: profesjonalnych aktorów, studentów szkół aktorskich, tancerzy, choreografów, performerów oraz instruktorów i praktyków teatralnych.
Jesienna edycja w 2018 roku, pod hasłem Japanese Traces, poświęcona głównie będzie japońskim tradycjom: butō i metodzie aktorskiej Tadashiego Suzukiego, a dopełnią ją m.in. metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa. Warsztatom praktycznym towarzyszyć będą pokazy prac i spotkania z artystami. Tegoroczna edycja przewidziana jest jako całościowy, zamknięty program, obejmujący wszystkie warsztaty w październiku i listopadzie, ale możliwe jest wzięcie udziału w wybranych sesjach.
Pojedyncze warsztaty: 200 PLN
Karnet na wszystkie warsztaty (październik–listopad): 1800 PLN
Karnet na wszystkie warsztaty w listopadzie: 1000 PLN
3 wybrane warsztaty w październiku i/lub listopadzie: 1000 PLN
Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 31 października 2018 na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl, wpisując w temacie wiadomości „Actor’s Hub”. Liczba miejsc ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.
Zgłoszenia do udziału w całej edycji „Actor’s Hub” lub na 3 wybrane zajęcia w październiku i listopadzie przyjmujemy do 5 października.