Spotkanie z Weroniką Fibich, Rafałem Foremskim, Bibianną Chimiak, Dariuszem Mikułą i Martą Poniatowską z Ośrodka Teatralnego Kana z okazji czterdziestolecia Teatru Kana
11/04/2019 {czwartek} 20:30
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Wstęp wolny
Teatr Kana to wiele historii. Czasem porwanych, fragmentarycznych, czasem śmiesznych, czasem bolesnych. Często z ciągiem dalszym, który powracał po wielu latach. To wiele biografii, w których Kana zapisała się w sposób na tyle istotny, że kierunkowała dalsze wybory. Stawała się kawałkiem życia. Albo punktem odniesienia. I dopiero z tych skrawków pamięci: szybkich spotkań odnalezionych pomiędzy kolejnymi terminami, telefonicznych opowieści nagrywanych na dyktafon, wspomnień spisywanych z notatników, ale też długich nocnych rozmów przy stole, takich „na oczy” – budowała się nam ta opowieść.
Ośrodek ma jasno wytyczoną drogę. A tacy ludzie (…), to są partnerzy dla siebie i dla mnie, osoby mające swój teatralny smak, potrzeby, doświadczenia i swoje pomysły. To ludzie koordynujący teatralne projekty niekoniecznie pod skrzydłami lidera. Tak więc wyrosła ekipa, która tu w Kanie dojrzała. Mechanizm się kręci i nie trzeba go specjalnie regulować, a jeśli już, to robimy to wspólnie. Sądzę, że tu, w tym mieście przetarliśmy pewien szlak (…). / Zygmunt Duczyński
Fragmenty z: Głosy czasu. Teatr Kana. 25 lat, redakcja Marta Poniatowska, Radosław Jagucki, Małgorzata Mostek, Szczecin 2005
Większość z nas działa w Kanie od co najmniej kilkunastu lat. Sam zespół (licząc od pierwszego przedstawienia wyreżyserowanego przez Zygmunta Duczyńskiego) ma już czterdzieści lat. Każdy z nas tu dorastał, dojrzewał, uczył się teatru. Każdy – zwłaszcza w momencie, kiedy zabrakło lidera – podejmował bardzo osobistą decyzję o tym, żeby ciągle Kanę tworzyć. Podczas spotkania spróbujemy opowiedzieć, czym jest Ośrodek Teatralny Kana. Wyjaśnimy, zaskakujący dla nas samych, mechanizm autorskiej demokracji, w której od wielu lat funkcjonujemy. Przybliżymy cztery najważniejsze linie tematyczne, określające kierunki i wybory artystyczno-programowe poszczególnych twórców: społeczno-artystyczna (Weronika Fibich), Wokół Tradycji (Rafał Foremski) i dokumentu (Janek Turkowski) oraz spektaklową (zespół Teatru Kana).
Bibianna Chimiak jest aktorką, śpiewaczką, instruktorką teatralną, artterapeutką. Od 1999 roku pracuje w zespole aktorskim Teatru Kana. W Ośrodku specjalistka do organizacji projektów artystycznych. Obecnie gra m.in. w spektaklach Gęstość zaludnienia, Projekt: MATKA, Gap Filing. Wokalistka i autorka tekstów zespołu muzycznego BIBIKINGS. Absolwentka filozofii Uniwersytetu Szczecińskiego (specjalność: etyka i filozofia człowieka), muzykoterapii Uniwersytetu Zielonogórskiego (studia podyplomowe) oraz Państwowej Szkoły Muzycznej drugiego stopnia w Szczecinie w klasie śpiewu solowego u prof. Iwony Górewicz. Debiutowała na scenie jako aktorka i reżyserka autorskiego eksperymentalnego teatru ruchu Teatru Jedenastu Snów (1997). Prowadzi warsztaty teatralne i artterapeutyczne w Polsce i za granicą. Brała udział w licznych projektach artystycznych, współpracowała m.in. z Teatrem Chorea, Teatrem Krepsko, Teatrem Akhe.
Rafał Foremski jest managerem kultury, inicjatorem i współorganizatorem działań kulturalnych, społecznych i edukacyjnych (m.in. nieformalnej szkoły tradycji realizowanej w ramach cyklu Wokół Tradycji, Taboru Kaszubskiego, pilotażowego programu systemowej współpracy między polskim a niemieckim ośrodkiem teatralnym „Transkultura”, oraz wieloletniego projektu „Miejsca i granice”). Współautor filmów dokumentalnych o tradycjach muzycznych (We wzajemności i W pieśni), członek rady programowej Ośrodka Teatralnego Kana, inicjator wypraw ku ludziom – kolędniczych, lirniczych, wielkopostnych oraz o charakterze badawczo-artystycznym na terenach Polski, Huculszczyzny, Rumunii, Republiki Naddniestrzańskiej i Grecji.
Dariusz Mikuła jest współtwórcą i wieloletnim koordynatorem Teatru Kana oraz aktorem, a od 2007 roku dyrektorem Ośrodka Teatralnego Kana. Występował w większości autorskich spektakli Zygmunta Duczyńskiego (m.in. Czarne światła, Noc, nagrody First Fringe i Critics Award na Światowym Festiwalu Sztuki w Edynburgu w 1994 roku, Szlifierze Nocnych Diamentów, Miłość Fedry, Widmokrąg, Geist), a także w kolejnych przedstawieniach tworzonych przez zespół (Lailonia, Niewypowiedziane, Hotel Misery deLux) oraz innych projektach i akcjach teatralnych. Laureat Nagrody Fundacji Polcul za działalność na rzecz rozwoju życia teatralnego w Szczecinie. Od trzydziestu lat koordynuje realizację projektów, spektakli, festiwali i innych działań kulturotwórczych w Szczecinie. Kurator II edycji Akademii Teatru Alternatywnego.
Marta Poniatowska ukończyła filologię polską na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W trakcie studiów współpracowała m.in. z „Poznańskim Przeglądem Teatralnym”, „Czasem Kultury”, „Nowym Nurtem” i „Ruchem Teatralnym”. Od 1995 roku związana z Ośrodkiem Teatralnym Kana, w którym koordynuje festiwale i projekty kulturotwórcze (m.in. Teatry Świata, Autsajderzy, Festiwal Spoiwa Kultury, Okno–Zbliżenia), zajmuje się także budowaniem linii programowej Ośrodka. W latach 1995–2006 współpracowała z Zygmuntem Duczyńskim jako sekretarz literacki Teatru Kana. Autorka opracowań i artykułów o tematyce teatralnej i kulturalnej, które publikowała m.in. w takich czasopismach, jak: „Pogranicza”, „Przegląd Uniwersytecki”, „Didaskalia”, „Baborak”, „Refleksje” „nietak!t”. Współautorka książki Głosy czasu. Teatr Kana 25 lat, autorka książki Droga Bramy.
Ośrodek Teatralny Kana, mieszczący się od 1994 roku w budynku przy pl. Piotra i Pawła 4/5 w Szczecinie, został założony przez Zygmunta Duczyńskiego (w 1979 roku powstał Teatr Kana). Do 2006 roku Ośrodek kierowany był przez Stowarzyszenie Teatr Kana, od 2007 roku ma status instytucji kultury. Obecnie prowadzony jest przez wieloletnich współpracowników Zygmunta Duczyńskiego, tworzących Zespół Programowy, którzy w autorski sposób rozwijają budowaną wspólnie linię programową.
Ośrodek jest bazą dla realizacji spektakli, działań artystycznych, festiwali, projektów kulturalnych, społecznych, edukacyjnych i badawczych. Rocznie organizuje ok. osiemdziesięciu wydarzeń kulturalnych, goszcząc artystów z całego świata, buduje międzynarodową sieć współpracy, działa aktywnie w regionie, pełni funkcję integracyjną, edukacyjną i promocyjną dla młodych grup teatralnych z województwa zachodniopomorskiego. W Ośrodku odbywają się także projekty rezydencjalne.
Najważniejsze obecnie realizacje: Studio Teatru Kana, indywidualne projekty artystyczne, Festiwal Spoiwa Kultury, Okno–Zbliżenia, Wokół Tradycji, Matecznik, Pobyt Tolerowany, Scena Równoległa, oraz projekty partnerskie: Zachodniopomorska Offensywa Teatralna, Akademia Teatru Alternatywnego, Caravan Next, EKDUS − edukacja kulturowa dla umiejętności społecznych.
W zespole Ośrodka pracują: Bibianna Chimiak, Weronika Fibich, Ewa Głodek, Paula Jarmołowicz, Marta Poniatowska, Anna Rogowska, Ewa Szostak, Rafał Foremski, Tomasz Grygier, Dariusz Mikuła, Piotr Motas, Janek Turkowski.