Aktualnie jesteś: Warsztaty

Jestem. Społeczność

Warsztaty teatralne Fundacji Jubilo prowadzone przez Diega Pileggiego i Aleksandrę Gronowską w asyście członków Fundacji Jubilo

śr.–niedz. 12–16.10.2022, 11.00–18.30
Studio Na Grobli

Zapisy do 25 września
W języku angielskim z możliwością tłumaczenia na język polski

Jestem. Społeczność
Fot. Justyna Żądło

Fundacja Jubilo ma przyjemność ogłosić czwartą edycję programu warsztatów „Jestem” realizowanych we współpracy i przy wsparciu Instytutu Grotowskiego. Głównym celem programu jest opracowanie i zrealizowanie cyklu sesji roboczych poświęconych różnym obszarom praktyki teatralnej Jubilo, w ramach których uczestnicy będą mogli doświadczyć i zapoznać się z pełnym spektrum metod, wykorzystywanych w pracy zespołu.

„Jestem. Społeczność” to jedna z sesji warsztatowych przygotowanych i opracowanych przez Fundację Jubilo we współpracy z Instytutem Grotowskiego . Poświęcona różnym obszarom praktyki teatralnej Jubilo, w ramach której uczestnicy warsztatów będą mogli doświadczyć i zapoznać się z pełnym spektrum metod, wykorzystywanych w pracy zespołu.

Rozwijana praca uczestników skoncentrowana będzie na przyswajaniu głęboko zakorzenionych, na gruncie teatru fizycznego, technik teatralnych i wokalnych oraz ich zastosowaniu w kontekstach performatywnych i społecznych. W trakcie warsztatów zespół będzie aktywnie wspierał uczestników w procesie odkrywania siebie i rozwijania osobistego potencjału na polu działań teatralnych, jednocześnie otwierając przed nimi możliwość kwestionowania pracy aktora/performera i jego aktywnej roli w dzisiejszym społeczeństwie.

Elementy pracy:

  • praca zespołu: świadomość fizyczna i przestrzenna, akcja/reakcja, relacja protagonista–chór, flow;
  • ćwiczenia partnerskie: słuchanie i relacja, elementy akrobatyczne i ćwiczenia „wzajemnościowe”, podstawy kontaktu;
  • praca z ciałem/głosem: praca nad oddechem, uziemieniem, ucieleśnieniem dźwięku, praca z rezonatorami, z tekstem i działaniem;
  • muzyka i głos: harmonia/dysonans, elementy śpiewu polifonicznego, praca nad rytmiką, improwizacja wokalna, praca z tekstem;
  • improwizacja i kompozycja: kompozycja partytury fizycznej, dynamika i dramaturgia działania fizycznego, relacja między partyturą fizyczną a muzyką, relacja między partyturą fizyczną a tekstem;
  • elementy relaksacji i wizualizacji.

Poza elementami ściśle powiązanymi z treningiem aktorskim, skupimy się również na sposobach prowadzenia i wykorzystywania technik teatralnych w środowiskach nieteatralnych (w więzieniach, obozach dla uchodźców, w pracy z osobami z niepełnosprawnością fizyczną i umysłową). Podczas warsztatów „Jestem. Społeczność” liderzy Jubilo przeprowadzą grupę przez proces przyswajania, analizy i opracowania indywidualnych ćwiczeń, w ten sposób wspierając rozwój uczestnika w roli przyszłego lidera działań. W trakcie tych sesji uczestnicy będą mieli możliwość obejrzenia materiałów filmowych i uczestniczenia w otwartej dyskusji z prowadzącymi warsztaty na temat metodologii pracy zespołu oraz jej zastosowania w środowisku społecznym.

Program warsztatów skierowany jest do twórców teatralnych – performerów, aktorów, wokalistów, studentów, prowadzących warsztaty oraz wszystkich zainteresowanych rozwijaniem i wzbogacaniem swojego doświadczenia w obszarze technik wykorzystywanych w teatrze fizycznym, a także ich zastosowaniem w kontekstach performatywnych i społecznych.

Fundacja Jubilo

Diego Pileggi_smallDiego Pileggi to założyciel i lider Fundacji Jubilo, reżyser, aktor, pedagog teatralny. Ukończył studia aktorskie na Manchester Metropolitan University oraz studia z zakresu sztuk performatywnych na Uniwersytecie Mediolańskim. W 2011 roku założył Jubilo – zespół teatralny z siedzibą we Wrocławiu, realizujący działania z grupami marginalizowanymi. Jako lider grupy Jubilo wspólnie z zespołem reżyseruje i rozwija projekty teatralne w takich środowiskach jak: więzienia, społeczności romskie, ośrodki dla osób z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną czy obozy dla uchodźców.

Od 2014 roku Pileggi jest współtwórcą i liderem nowatorskiego projektu teatralnego „Odkluczanie”, rozwijanego we współpracy z Instytutem Grotowskiego oraz zakładami karnymi w całej Polsce, adresowanego do osób osadzonych w oddziałach zamkniętych i półotwartych. Głównym założeniem projektu jest stworzenie horyzontalnej platformy współpracy z osobami zaangażowanymi w przedsięwzięcie, opartej na technikach teatralnych, która ma na celu zainicjowanie procesu samookreślenia, rozwoju osobistego oraz zapewnienie wsparcia w procesie powrotu do społeczeństwa zewnętrznego. W ramach „Odkluczania” Pileggi wyreżyserował spektakle „Odzwierciedlenie” (współreżyser, 2015), „Kain” (2019), „Kain in Absentia” (2020) oraz „Po drugiej stronie/Przejście” (2020).

Założyciel i członek International Network of Theatre in Prison (międzynarodowej sieci teatru w więzieniu pod patronatem UNESCO), współpracuje też z Coordinamento Nazionale Teatro in Carcere (włoską siecią teatru w więzieniu). Przez ostatnie lata realizował projekty związane z tematem teatru w więzieniu we współpracy z instytucjami oraz jednostkami teatralnymi i akademickimi zarówno w Polsce, jak i na płaszczyźnie międzynarodowej (m.in. Creative Europe, Erasmus+, Uniwersytet Rzymski La Sapienza).

Od wielu lat współpracuje z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, prowadząc własne badania w dziedzinie teatru oraz realizując program formacyjny dla performerów i aktorów, koncentrujący się na rozwijaniu technik treningu teatralnego w ramach działań fizycznych i grupowych. Jego praca jako badacza teatru i pedagoga jest zakorzeniona w teatrze badawczym oraz działaniu opartym na procesie, ze szczególnym wskazaniem na głos-ciało, trening psychofizyczny i ekspresję osobistą.

Jako reżyser, performer i twórca warsztatów współpracował z instytucjami teatralnymi w Polsce i za granicą (m.in. Tehran International Festival, Teatr Polski w Warszawie, Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie Filia we Wrocławiu). Jest członkiem-założycielem włoskiego zespołu teatralnego Il Giardino delle Ore.

Fot. Piotr SpigielAleksandra Gronowska to performerka, wokalistka i artystka wizualna. Od 1998 roku zajmuje się starymi pieśniami i archaicznymi technikami głosowymi oraz wszelkimi przestrzeniami dźwięku, jakie ciało ludzkie może wyśpiewać. Pracuje jako aktorka, wokalistka oraz pedagożka zajęć wokalnych i teatralnych.

Jako aktorka i wokalistka na przestrzeni lat współpracowała z teatrami i grupami takimi, jak: Ośrodek Poszukiwań Teatralnych „Gardzienice” (Polska), Cantieri Teatrali Koreja (Włochy), Orkiestra Muzyki Świata w NFM (Polska), Jubilo (Polska), projekt muzyczny „Gliniane Pieśni” (Polska), Mercury Theatre (Wielka Brytania), Interkunst (Niemcy), Teatr im. Witkacego w Słupsku (Polska), Fundacja FURU (Polska) i wiele innych.

Laureatka Nagrody dla Najlepszej Aktorki za spektakl „La Parola Padre” na Mittelfest 2014 we Włoszech oraz na XI Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Apollon 2012 w Albanii. Absolwentka Akademii Praktyk Teatralnych „Gardzienice” oraz Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu.

2. LOGO CZ - B RAMKĄ_ramkatrFundacja Jubilo kieruje się potrzebą artystycznej interwencji jako protestu przeciw wykluczaniu z kultur. Poprzez akcje i interwencje artystyczne, w których płaszczyznę wymiany stanowi język teatru i muzyki, Jubilo dąży do przełamywania barier społecznych, ekonomicznych, językowych i kulturowych. Inicjatywy te realizowane są pod postacią długoterminowych spotkań warsztatowych oraz spektakli będących swoistym dialogiem artystycznym pomiędzy uczestnikami a zespołem Jubilo.

Od 2011 roku zespół pracował m.in. z niepełnosprawną fizycznie i umysłowo młodzieżą, dorosłymi z doświadczeniem choroby psychicznej, dziećmi pochodzenia polskiego i romskiego, osobami bezdomnymi, uchodźcami z Bośni czy osadzonymi. Jubilo współpracuje też z wieloma instytucjami kultury i teatrami na terenie Wrocławia, w tym z Instytutem Grotowskiego. Od wielu lat prowadzi na terenie Zakładu Karnego nr 1 we Wrocławiu projekt „Odkluczanie”, w ramach którego powstał wielokrotnie nagradzany spektakl „Odzwierciedlenie” w reżyserii Agnieszki Bresler, Diega Pileggiego i Simony Sali (2015) oraz „Kain” w reżyserii Diega Pileggiego (2019). Zespół rozwija ponadto różne programy w ramach prowadzonego przez siebie projektu, są to m.in. warsztaty teatralne dla osadzonych, program profesjonalizacyjny w zakresie różnych dziedzin teatralnych, a także aktywnie bierze udział w budowaniu międzynarodowej sieci teatru w więzieniu. Zespół Jubilo współpracuje z profesjonalnymi teatrami w Polsce i za granicą w ramach międzynarodowego programu warsztatowego oraz rozwoju artystycznego. Ponadto od 2017 roku bierze udział w europejskich projektach m.in. Erasmus+ i Creative Europe zrzeszających grupy teatralne z całej Europy.

W 2018 roku członkowie Fundacji Jubilo gościli na wielu międzynarodowych festiwalach i wydarzeniach teatralnych m.in. na festiwalu Dreams Before Dawn w Paryżu, Festival dei Due Mondi w Spoleto we Włoszech, Narodowym Festiwalu Teatru w Więzieniu „Destini Incrociati” we Włoszech, międzynarodowej konferencji naukowej „Teatr i dramat w więzieniu. Więzienie w teatrze i dramacie”  w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk czy XX Międzynarodowej Konferencji Teatru w Więzieniu we Włoszech („Convegno Internazionale I Teatri delle Diversità”). Jubilo współpracuje także z naukowcami i uniwersytetami w Polsce oraz we Włoszech, w tym m.in. z Uniwersytetem Rzymskim La Sapienza, gdzie prowadzone są szeroko zakrojone badania na temat profesjonalnego teatru w więzieniu.
Więcej informacji: jubiloproject.com

11.00–14.00 sesja pracy
14.00–15.30 przerwa na lunch
15.30–18.30 sesja pracy

Warsztaty prowadzone są w języku angielskim z tłumaczeniem na język polski.

Ćwiczenia odbywają się głównie boso. Dla własnego komfortu i bezpieczeństwa, sugerujemy zabrać wygodne ubranie treningowe (długie spodnie, bez guzików, pasków, zamków).

Każdy uczestnik proszony jest o przygotowanie wybranego tekstu (własnego, teatralnego lub pochodzącego z innego źródła) związanego z tematem „Jestem. Społeczność” oraz przygotowanie ćwiczenia (grupowe, fizyczne lub wokalne).

Koszt: 1100 PLN (przy zgłoszeniu i wpłacie do 29 lipca 2022)
Koszt: 1300 PLN (przy zgłoszeniu po 29 lipca 2022)

Wypełniony formularz zgłoszenia prosimy nadsyłać do 25 września. Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.

Galeria zdjęć