Aktualnie jesteś: Kino Teatralne / Kino Teatralne 2014 / Monosytuacje

Judyta

Zapis spektaklu Roberty Carreri z Odin Teatret

26/02/2014 {środa} 19:00
Sala Kinowa
Wstęp wolny

Białe składane krzesło, duży wachlarz, bonsai, grzebienie z masy perłowej, odcięta głowa wyrzeźbiona w drewnie, długie szpilki od kapelusza, żeby przekłuć jej oczy i język oraz żeby ozdobić włosy, czerwony peniuar, biała suknia wieczorowa z jedwabiu. Spektakl na motywach biblijnej historii Judyty podejmuje temat przemocy i wrażliwości, penetrując głębiny kuszącego i śmiercionośnego erotyzmu. Wątki, które w innych spektaklach wychodzą na jaw tylko przelotnie, tu zostają rozplątane, poszerzone, drobiazgowo zanalizowane i rozpisane z precyzją symfonii. Cała historia zostaje opowiedziana w całości już na początku. Na końcu zabawny epilog wywołuje w nas podejrzenie, że narratorka spektaklu to nie bohaterka, Judyta, ale naśladująca ją służąca. (To kobieta, którą widzimy na wielu znanych obrazach, gdzie często stanowi najbardziej poruszającą i fascynującą postać; niesie głowę Helofernesa w koszyku, postępuje, niczym w tańcu, za krokami swojej pani, nieco usztywnionej po heroicznym wyczynie.) Do końca spektaklu główny wątek jest już nieobecny, jego liście, pomarszczone, zostały rozwiane przez przelotne wiatry. Widzimy, jak mieszają się fale uczuć i namiętności, ścierają granice na mapach moralności, przede wszystkim widzimy olśniewającą i niemal oczyszczającą radość pośród grozy.

Roberta Carreri jest aktorką, pedagogiem, pisarką i organizatorką. Urodziła się w 1953 roku w Mediolanie. Ukończyła historię sztuki. Do zespołu Odin Teatret dołączyła w 1974 roku, podczas pobytu grupy w Carpignano, na południu Włoch. Od 1980 roku uczestniczy w pracach Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru (ISTA), poznając techniki aktorskie z Japonii, Indii, Bali i Chin. W latach 1980–1986 współpracowała z takimi mistrzami, jak: Katsuko Azuma (tancerka buyo), Natsu Nakajima i Kazuo Ohno (tancerki butō). Prowadzi na całym świecie warsztaty i prezentuje pokaz pracy, autobiografię aktorską, Ślady na śniegu. Organizuje i współprowadzi coroczny międzynarodowy Odin Week Festival, który odbywa się w Holstebro i za granicą. W 2009 roku współpracowała w Malezji Masakini Theatre Company i wraz z Cinzią Ciaramicoli wyreżyserowała spektakl Rumor. Jej doświadczenia zawodowe opisane zostały w książce The Actor’s Way (redakcja Erik Exe Christoffersen). W 2007 roku opublikowała własną książkę, zatytułowaną Tracce, w której wyjawia najistotniejsze aspekty aktorskiego rzemiosła: trening, nauczanie oraz drogę, jaką przebyła jako aktorka Odin Teatret. Jej artykuły ukazywały się na łamach takich czasopism, jak: „New Theatre Quarterly”, „Teatro e Storia”, „Máscara”, „The Open Page” oraz „Performance Research”.

Reżyseria: Eugenio Barba
Tekst: Roberta Carreri
Muzyka: Jan Ferslev
Występuje: Roberta Carreri
Premiera: 1987
Czas trwania: 60 min