Spektakl Emmy Bonnici i Kamili Klamut
W ramach programu rezydencji artystycznych
pt.–sob. 13–14.09.2024, 19.00
Studio na Grobli Instytutu Grotowskiego
W języku angielskim
Czas trwania: 55 minut
Bilety: 30/40 PLN
W Arktyce linia oddzielająca lód na lądzie od lodu na morzu to potencjalna granica między życiem i śmiercią. Czasem obsesyjnie szukamy takich linii, aby nie utknąć po niewłaściwej stronie.
A jednak Arktyka jest brzemienną obietnicą klarowności. Pełna surowych binarności, linii, za którymi możemy podążać i linii, których nie możemy przekroczyć. Namacalnie daje odczuć Czas. Przeszłość jest tu zaklęta w lodzie, nasiona roślin zapowiadają przyszłe życie, w teraźniejszości zbiegają się wszystkie strefy czasowe. Tutaj mogą nas także nawiedzić przodkowie.
To kantata duchów. Sonata arktyczna. Krajobraz pieśni, opowiadający historię kobiety poszukującej dawnej mądrości, która może ukazać jej, jak czytać topniejący pejzaż życia, aby nie znalazła się w potrzasku lub by nie uniósł jej prąd. Wrzucona w morze smutku i żalu, pragnie cofnąć czas, by móc zamrozić moment tuż przed doznaniem straty.
Emma Bonnici jest aktorką i pieśniarką. Przez osiem lat występowała w uznanych i wielokrotnie nagradzanych zespołach teatralnych: Teatrze Pieśń Kozła oraz Teatrze ZAR. Współpracowała także z tancerzami i tancerkami zespołu Piny Bausch oraz Dv8. Jest wiodącą postacią brytyjskich laboratoriów teatralnych, z którymi tworzy przedstawienia o tematyce ekologicznej. Twórczyni projektu „Singing as Life Practice”, w ramach którego prowadzi zajęcia wokalne i zespołowe na całym świecie. Wykłada w szkołach teatralnych w Wielkiej Brytanii, Europie, Japonii i Ameryce Południowej.
Kamila Klamut jest związana z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego od połowy lat 90. (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). Na zaproszenie Grzegorza Brala i Anny Zubrzycki w 1996 roku uczestniczyła w pracach nad powołaniem Teatru Pieśń Kozła. Od 1999 roku współpracuje z Jarosławem Fretem, z którym wyprawiała się do różnych zakątków świata w poszukiwaniu najstarszych zachowanych form muzyki. Jest współtwórczynią i współinicjatorką powstania Teatru ZAR i grała w prawie wszystkich spektaklach Teatru. Razem z Marianą Sadovską stworzyła autorski spektakl „Camille”, którego inspiracją stało się życie i twórczość francuskiej rzeźbiarki Camille Claudel. Ściśle współpracuje z Instytutem Grotowskiego w ramach programu BodyConstitution realizowanego w domenie research in practice. Obecnie bierze udział w projekcie „I Should Have a Party for All the Thoughts I Didn’t Say”, zainicjowanym i reżyserowanym przez Samanthę Shay (Source Material), który łączy światy Teatru Tańca Piny Bausch i Teatru ZAR.
kamilaklamut.pl
Áslaug Magnúsdóttir jest kompozytorką mieszkająca w Kopenhadze. Interesuje się działaniami na styku muzyki kameralnej, eksperymentalnej i dramaturgii muzycznej. Jest członkinią eksperymentalnego duetu Pamela Angela & Mia Ghabarou. Zajmuje się głównie muzyką, instalacją oraz rzeźbą. Nagrywała muzykę w studiu Subtext Recordings z Bridget Ferrill oraz w Haunter Records z Mią Ghabarou. Jest kierowniczką muzyczną międzynarodowego zespołu teatralno-taneczno-filmowego Source Material pod kierownictwem Samanthy Shay.
Reżyseria: Kamila Klamut
Obsada: Emma Bonnici
Oprawa dźwiękowa: Áslaug Magnúsdóttir
Plakat: oryginalny linoryt wykonany przez Martę Horyzę, zaprojektowany przez Betty Gunawan
Twórczynie dziękują Chrisowi Monksowi i Tinie Breyovej za nieoceniony wkład w powstanie spektaklu.