Aktualnie jesteś: Perform[ing] Poland

La Fin

Instalacja performatywna Studia WACHOWICZ/FRET

Czas trwania: ok. 40 minut

Performans „La Fin” dotyczy głęboko rozumianej ekologii kultury czy też  – mówiąc za Jerzym Grotowskim – ekologii międzyludzkiego. To nie tylko ekologia zachowań, mikro- i makrorytuałów, lecz przede wszystkim ekologia środowiska komunikacyjnego i prawa do wyrażania siebie wobec innych, co z jednej strony stanowi fundament kultury zachodniej, jakim jest personalizm, z drugiej – nakazuje pamiętać, iż stwarzamy się każdorazowo „w” i „dzięki” kontaktowi z drugim człowiekiem.

W performansie wykorzystanych jest ok. czterdziestu początkowych, kilkusekundowych fragmentów utworów stanowiących kanon kultury muzycznej Zachodu.

Działania w trakcje performansu będą swoistym aktem Ablucji.

 

Koncepcja: Jarosław Fret i Monika Wachowicz
Ruch sceniczny, kostiumy i wykonanie: Monika Wachowicz
Muzyka: „Adagio for Strings” Samuela Barbera
Tekst: fragmenty Ewangelii Tomasza oraz „Społeczeństwa spektaklu” Guya Deborda
Muzyka na żywo: Jakub Karpoluk (japoński bęben ko-tsuzumi), Jan Skopowski (wiolonczela)
Dziewczynka: Amelia Helena Mazur
Produkcja: Instytut im. Jerzego Grotowskiego i Monika Wachowicz Studio Ciała i Emocji

Studio WACHOWICZ/FRET to twórczy tandem, którego pierwszym zrealizowanym projektem był, powstały w grudniu 2021 roku, „Sheol/ שְׁאוֹל”. Praca Studia poświęcona jest wzajemnemu przenikaniu się sztuki teatru i performansu oraz ich gatunkowego dopełnienia się w każdym scenicznym akcie. Hybrydowość, otwartość form, nad którymi pracuje Studio, sprawia, iż powstałe w ramach kolejnych projektów prace określone zostają jako performatywne instalacje, seanse czy po prostu – akcje. Ich wspólnym mianownikiem pozostaje sonoryczność i wyjątkowe wyczulenie na dźwięk, wibracje związane z każdym najmniejszym choćby działaniem. Twórcy podejmują regularną współpracę z wieloma osobami artystycznymi, dla których ważna jest wrażliwość muzyczna w uznaniu jej prymarnego charakteru w określaniu tego, co międzyludzkie i arcyludzkie. Prace Studia budowane są głównie z narzędzi teatralnych wywodzących się z tradycji tragicznej, a nie dramatycznej. To dożylne Słyszenie Świata!

belka