Cykl wykładów i warsztatów mistrzowskich
kwiecień – czerwiec 2025
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
Termin nadsyłania zgłoszeń: 15 marca 2025
Otwarty nabór do projektu Laboratorium percepcji
Zapraszamy osoby studiujące w polskich uczelniach artystycznych na poziomie I, II lub III stopnia, zainteresowane sztukami performatywnymi do udziału w projekcie Laboratorium percepcji 2025, który jest realizowany w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu w okresie od kwietnia do czerwca 2025 roku.
Udział w projekcie jest bezpłatny, warunkiem obligatoryjnym jest udział we wszystkich sesjach projektu w wyznaczonych terminach – prosimy zatem o przemyślane decyzje. Wszystkie wydarzenia projektu odbywają się w języku angielskim, wymagana jest znajomość tego języka przynajmniej na poziomie B1.
Aby wziąć udział w naborze, należy przesłać portfolio zawierające:
Portfolio należy przesyłać na adres: lp@grotowski-institute.pl do 15 marca 2025 wyłącznie w formie elektronicznej jako aktywny link (np. do chmury Google). Prosimy nie przesyłać dokumentacji w formie załącznika w mailu.
Instytut im. Jerzego Grotowskiego pokrywa koszty noclegu (w standardzie pokoi kilkuosobowych) oraz obiadokolacji. Koszty podróży są po stronie osób uczestniczących w projekcie.
Terminy sesji warsztatowych we Wrocławiu:
Osoby artystyczne prowadzące wykłady i warsztaty:
Kurator projektu: dr hab. Arti Grabowski
Współpraca: Monika Wachowicz, Jarosław Fret
Koordynacja: Paulina Kempisty
Kontakt: lp@grotowski-institute.pl
Strzemiński wskazywał na istnienie „widzenia organicznego” – sposobu percepcji, który nie jest narzucany przez naukę czy klasyczne kanony, lecz wynika z bezpośredniego doświadczenia rzeczywistości. To podejście doskonale wpisuje się w filozofię sztuki performansu, która nie opiera się na stałych formach, lecz wymaga od dawcy i biorcy otwartości na ulotność oraz procesualność. Nie ma innej dyscypliny, która tak holistycznie angażuje ciało artysty w proces tworzenia wypowiedzi artystycznej, jak właśnie sztuka performansu. W tym kontekście ciało staje się zarówno materiałem, prowodyrem, jak i nośnikiem znaczeń, otwierającym drzwi do historycznych, społecznych i politycznych kontekstów. Ciało, miejsce i czas stanowią trzy filary sztuki performansu, tworząc fundament tzw. „super-performera”. Oprócz kondycji psycho-fizycznej, to właśnie zmysły stanowią portale, dzięki którym performance osiąga swoją wyjątkowość. Performans to nie tylko pusty akt wizualny – to doświadczenie ucieleśnionej obecności, gdzie przestrzeń, czas i interakcja współtworzą obraz duchowości. Dzięki „widzeniu organicznemu” artysta doświadcza rzeczywistości w sposób autentyczny, niezafałszowany przez schematy i uprzedzenia. Każdy ruch, gest czy dźwięk nabiera w performansie wymiaru metafizycznego, stając się manifestacją nieuchwytnej prawdy. Korzystając z własnego ciała jako instrumentu, artysta używa zmysłów do przekraczania granic materialności, zanurzając się w procesie tworzenia, który odsłania wewnętrzną, duchową sferę istnienia. W tej perspektywie zmysły pełnią rolę portali umożliwiających kontakt z czymś wykraczającym poza codzienność. Dotyk, wzrok, słuch i propriocepcja – wszystkie te elementy współtworzą doświadczenie, które nie ogranicza się do biernego odbioru, lecz staje się aktywnym procesem przemiany rzeczywistości. Sztuki efemeryczne, w przeciwieństwie do dzieł trwałych, nie opierają się na statycznych formach, lecz podlegają ciągłej zmianie. Ta ulotność, często postrzegana jako niedoskonałość, w kontekście performansu nabiera wymiaru metafizycznego – przemijanie i procesualność stają się kluczem do odkrywania tego, co niewyrażalne słowami.
Rozwojem tych zagadnień zajmuje się Laboratorium percepcji, którego głównym celem jest pogłębianie świadomości procesów zmysłowych poprzez artystyczne doświadczenia, kreujące multisensoryczne doznania w obszarze ciała, dźwięku oraz nowych technologii. Na II edycję Laboratorium percepcji w Instytucie Jerzego Grotowskiego zaproszono artystów posługujących się niezwykle rozbudowanym językiem performansu. Johannes Deimling oraz duet Harrison & Wood to mistrzowie obrazowania i wizualizacji poezji. Stein Henningsen i Yann Marussich reprezentują psychofizyczną potęgę, skupiającą się na minimalistycznej estetyce i tematach proekologicznych. Paula Garcia to artystka, która poprzez ekstremalne, wielogodzinne wystawianie ciała eksploruje granice wytrzymałości i percepcji.
Arti Grabowski
W kwietniu w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu rusza II edycja Laboratorium percepcji, która będzie realizowana do czerwca 2025 roku. Projekt skierowany jest do osób studiujących w polskich uczelniach artystycznych, zainteresowanych sztukami performatywnymi. W projekcie udział wezmą osoby wyłonione w drodze otwartego naboru, które w terminie nadeślą aplikację. Przewidywany termin rozstrzygnięcia naboru: 30 marca 2025.
Na Laboratorium percepcji składają się trzy sesje pracy, które prowadzą osoby artystyczne o ugruntowanej, międzynarodowej pozycji w świecie sztuki współczesnej. Kilkudniowe zjazdy wypełnią warsztaty i autoprezentacje zaproszonych gości. Podsumowaniem projektu będzie możliwość publicznej prezentacji autorskich prac osób uczestniczących w projekcie w ramach wydarzenia o roboczym tytule „12 Hours of What?” w wyznaczonej przez organizatorów przestrzeni publicznej.
Każda sesja pracy składać się będzie z czterodniowej sesji warsztatowej prowadzonej przez zaproszonych gości, zgodnie z podanym harmonogramem. Program poszczególnych zjazdów uzupełnią otwarte dla publiczności wykłady mistrzowskie oraz autoprezentacje. Podczas ostatniego zjazdu w czerwcu odbędzie się otwarta prezentacja prac osób uczestniczących w projekcie.
Osoby artystyczne zaproszone do prowadzenia warsztatów: BBB Johannes Deimling, Cassils, Paula Garcia, Stein Henningsen, Paul Harisson&John Wood, Lucy McRae, Yann Marussich.
Kurator projektu: dr hab. Arti Grabowski
Współpraca: Monika Wachowicz, Jarosław Fret
Koordynacja: Paulina Kempisty
Kontakt: lp@grotowski-institute.pl