Spektakl Anny Krotoskiej w reżyserii Alexandry Kazazou
Najbliższe spektakle
6/03/2016 {niedziela} 18:00, 20:30
7/03/2016 {poniedziałek} 19:30
Wrocławski Teatr Współczesny, Mała Scena,
ul. Rzeźnicza 12
Bilety: 15 zł
Karnet na 3 spektakle w ramach Monosytuacji: 35 zł
Spektakl podejmuje temat śmierci i pamięci, opowiada o życiu po utracie. Bohaterka stara się zmierzyć z okresem żałoby, przygląda się światu na nowo. Próbuje skonfrontować osobistą utratę i doświadczenie śmierci z otaczającą ją rzeczywistością, która nie przynosi ulgi.
Linatendu to opowieść o momencie granicznym w życiu. O ciszy tuż przed… O buncie, absurdzie, smutku i codzienności po utracie. Czy jeden to tyle co milion? Czy pojedyncza śmierć waży tyle, ile ta zwielokrotniona w codziennych wiadomościach w telewizji? Czy pamięć jest darem, czy przekleństwem?
Podejmując temat z natury obarczony ciężarem i dramatyzmem, autorki próbują jednocześnie nadać formie spektaklu lekkości, a nawet komizmu, starają się oswajać śmierć, mówić o niej w sposób codzienny i powszedni. Śmierć jest przecież nieodzownym, a zarazem najbardziej nieoswojonym zdarzeniem.
wiszę
ty też?
ja też
wisisz?
wiszę…
głowa mi się wydłuża
nogi ciągle marzną przy ziemi
podpalę je to może polecę…
jesteś kosmonautą
ja też zakładam plecak tlenu
kombinezon wyhaftowany symbolami nieskończoności
programuję kryształ na lot w kosmos
chowam do kieszeni
START
trzeba się dobrze odbić
jeszcze chwilkę poćwiczę
przyśnij mi instrukcję lotu
Anna Krotoska jest absolwentką Wydziału Pedagogiki na Uniwersytecie Wrocławskim. Jako nastolatka uczestniczyła w warsztatach Grzegorza Brala i Anny Zubrzyckiej. Dwanaście lat szkoliła swój warsztat aktorski w Teatrze Pieśń Kozła, w którym grała w spektaklach Pieśń kozła – dytyramb, wielokrotnie nagradzane Kroniki – obyczaj lamentacyjny (Scotsman Fringe First, Herald Angel oraz Best International Show Edenburg 2004) oraz Lacrimosa. Razem z zespołem występowała m.in. w Narodowym Teatrze w Taipei na Taiwanie, w teatrze La Mamma w Nowym Jorku, na festiwalu UCLA w Los Angeles. Od wielu lat dzieli się zdobytym doświadczeniem, wykładając w ramach aktorskiego programu magisterskiego prowadzonego przez Teatr Pieśń Kozła we współpracy z Manchester Metropolitan University School of Theatre, a także prowadząc warsztaty teatralne z dorosłymi i młodzieżą w kraju i za granicą. W ramach rezydencji w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego zrealizowała monodram Linatendu. W efekcie wieloletniej współpracy z zespołem Awake Project zrealizowała w Oxfordzie spektakl Song of Riots (reż. Lucy Maycock) nagrodzony Audience Choice Award podczas Stokholm Fringe Festival 2015. Zagrała główną rolę w filmie Konstelacje (reż. Aniela Gabryel) nagrodzonym na festiwalach Łodzią po Wiśle oraz Młodzi i Film. Jest członkinią wrocławskiej żeńskiej grupy muzycznej Mamatucada, w której gra na bębnie basowym surdo.
Alexandra Kazazou urodziła się we Wrocławiu. Jest pół Greczynką, pół Polką. Studiowała aktorstwo na Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach i pracowała jako aktorka w Teatrze Narodowym Północnej Grecji w Salonikach. Współzałożycielka grupy teatralnej Asypka w Atenach, ukończyła aktorski program magisterski organizowany przez Teatr Pieśń Kozła we współpracy z Manchester Metropolitan University School of Theatre. Należała do zespołu Studia Matejka, współpracującego z Instytutem Grotowskiego, w którym przygotowała spektakl solowy „Charmolypi” wyreżyserowany przez Mateja Matejkę. Spektakl ten od 2012 roku prezentowała w Polsce, Belgii, Rosji, Grecji, Turcji, USA oraz Szkocji. Podczas sześcioletniego pobytu w Polsce współpracowała jako aktorka z grupą teatralną Odra Ensemble, była współinicjatorką Jubilo Project oraz wykładała antyczną tragedię grecką na Uniwersytecie Wrocławskim. W swoich badaniach naukowych skupia się na funkcji chóru w tragedii greckiej. Odbyła wyprawę na Kubę – w okolice bazy Guantanamo – która była dla niej ważnym doświadczeniem oraz źródłem inspiracji. Posiada dyplom z jogi ashtangi. W 2014 roku wyreżyserowała w ramach „Monosytuacji 2” spektakl Anny Krotoskiej „Linatendu” (Instytut Grotowskiego); współreżyserowała z grupą Theatre Under The Tree spektakl „Borders” (Stambuł); stworzyła kreację Mirandy w spektaklu „STORM” w reżyserii Anny-Heleny McLean, liderki grupy Moon Fool (Londyn); pracowała jako asystentka reżysera Mateja Matejki nad spektaklem „Harmonia Przeciwstawień. Polska”. W styczniu 2015 roku zagrała tytułową rolę w spektaklu „KassendER” w reżyserii Io Voulgaraki przygotowanym w Instytucie Grotowskiego w ramach „Monosytuacji 3”. W 2016 roku w ramach Europejskiej Stolicy Kultury we Wrocławiu przygotowała spektakl solowy „Insenso” w reżyserii Pertosa Sevastikoglou. Obecnie prowadzi warsztaty aktorskie na całym świecie.
W 2016 roku, z Karolem Jarkiem, Keremem Karaboğą, Salihem Ustą i Cemem Yiğit Üzümoğlu, założyła Teatr Andra i wyreżyserowała spektakle „Troas” (2016) oraz „Salto” (2018). W 2017 roku zagrała Medeę w spektaklu Teatru Tehnis, wystawionym na zamówienie Festiwalu w Epidauros w Grecji. Wykłada aktorstwo w Szkole Teatralnej w Teatrze Narodowym Północnej Grecji w Salonikach, a także w Wyższej Prywatnej Szkole Aktorskiej „Dilos” w Atenach.
Występuje: Anna Krotoska
Reżyseria: Alexandra Kazazou
Dramaturgia: Alexandra Kazazou, Anna Krotoska
Muzyka: Nefeli Stamatogiannopoulou, Daniel Han
Scenografia, światła: Karol Jarek
Czas trwania: 50 minut
Scenariusz na podstawie L’inattendu Fabrice’a Melquiota w tłumaczeniu Wioletty Kaczmaryn oraz tekstów własnych Anny Krotoskiej.
Spektakl nagrodzony na Wrocławskich Spotkaniach Teatru Jednego Aktora 2014.
Spektakl zrealizowany w ramach rezydencji w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego.
Bilety: 15 zł
Karnet na 3 spektakle w ramach Monosytuacji: 35 zł
Kontakt: sekretariat@grotowski-institute.art.pl
tel. 71 34 45 320
Prosimy o odbiór biletów w Sekretariacie (Przejście Żelaźnicze) w terminie uzgodnionym podczas dokonywania rezerwacji.