Spektakl Justyny Arabskiej, Dominiki Feiglewicz i Małgorzaty Jakubowskiej w ramach przeglądu „Noc na faktach”
Gdzieś pod powierzchnią kryje się prawdziwa historia. Dotarcie do niej wymaga wysiłku. Z pozornie podobnych do siebie elementów wyłania się wielogłosowa opowieść o doświadczeniu bycia kobietą.
Spektakl dokumentalny, inspirowany prawdziwymi historiami czterech kobiet, powstał metodą verbatim, która polega na przeprowadzeniu wywiadów z wybranymi osobami i dosłownym przeniesieniu na scenę ich słów. Na podstawie zebranych rozmów powstał scenariusz, który pokazuje życie widziane oczami zakonnicy, terapeutki, studentki i lekarki rezydentki. Z wielogłosowych historii naszych bohaterek stworzona została jedna opowieść, która składa się na wspólną pieśń o tęsknotach, rozczarowaniach, ale także o radości i jej poszukiwaniu.
Justyna Arabska jest kulturoznawczynią i teatrolożką z papierami UJ. Uczestniczka projektu „Teatr na faktach”. Instytut Grotowskiego dał jej narzędzia i przestrzeń do pracy z własną wrażliwością, dlatego dopisuje go do rubryki „Wykształcenie”. Bardzo ceni sobie pracę z mniejszościami narodowymi i etnicznymi. W teatrze interesuje ją praca z osobami wykluczonymi. Łodzianka z urodzenia, krakuska z wyboru.
Dominika Feiglewicz jest aktorką, absolwentką AST w Krakowie. Zagrała główną rolę Gilety w dyplomie „Księżniczka na opak wywrócona” w reżyserii Remigiusza Brzyka (nominacja do nagrody Chodźże do Teatru) oraz rolę Gombrowicza w dyplomie „Wspomnienia polskie” w reżyserii Mikołaja Grabowskiego. W 2018 zdobyła Stypendium Twórcze Miasta Krakowa. Wystąpiła w instalacji artystyczno-performatywnej „Pokój Tranströmera” w reżyserii Tomasza Cyza podczas 2. Dni Tranströmerowskich w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka. W czerwcu 2018 wyreżyserowała w Cricotece „Wojnę w niebie” z osobami głuchymi i niedosłyszącymi. Pomysłodawczyni i prowadząca warsztaty teatralne „W poszukiwaniu języka” dla osób głuchych i słyszących w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. Zrealizowała spektakl z osobami bezdomnymi „DAJ SIĘ POZNAĆ z Twojej najpiękniejszej strony” podczas Światowego Dnia Ubogich w Krakowie. Napisała swoją pracę magisterską na temat sztuki jako terapii indywidualnej, co dało jej impuls do działań w teatrze z osobami wykluczonymi. Uczestniczka projektu „Teatr na faktach”.
Małgorzata Jakubowska jest studentką na Wydziale Reżyserii i Dramaturgii w AST w Krakowie. Ukończyła studia kulturo-, literaturo- i teatroznawcze na Wydziale Polonistyki UJ. Była także słuchaczką Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań i uczestniczką projektu „Teatr na faktach”. Asystentka reżysera: Michała Kotańskiego przy spektaklu dyplomowym „Opowieści Lasku Wiedeńskiego” studentów IV roku Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie (2017), Doroty Segdy przy pracy nad jubileuszowym spektaklem z okazji siedemdziesięciolecia krakowskiej PWST „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego (2017), Józefa Opalskiego w Teatrze im. Juliusza Słowackiego przy spektaklu „Nie całkiem wesoła historia” Antoniego Czechowa (2016). Od wielu lat zajmuje się pracą z młodzieżą w wieku 10–16 lat. Z Pauliną Sobiś dwukrotnie zrealizowała autorski projekt warsztatów teatralnych dla młodzieży gimnazjalnej z Żychlina. Od 2014 współpracuje z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach przy projektach z uczniami szkół muzycznych i prowadzi warsztaty teatralne w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka.
Występują: Justyna Arabska, Emilia Bury, Dominika Feiglewicz, Małgorzata Jakubowska
Reżyseria: Małgorzata Jakubowska
Scenariusz: Justyna Arabska, Dominika Feiglewicz, Małgorzata Jakubowska
Opracowanie muzyczne: Magdalena Pamuła
Premiera: 15 lutego 2019
Czas trwania: 50 min
Spektakl został zrealizowany w Instytucie Grotowskiego w ramach projektu „Teatr na faktach” (październik 2018 – luty 2019) pod opieką artystyczną Krzysztofa Kopki.