Pokaz pracy Tomoe Shizune & Hakutobo
10/11/2018 {sobota} 19:00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Wstęp wolny
W języku japońskim z tłumaczeniem na angielski i polski
Mistrz Tomoe Shizune jest jedynym uczniem twórcy butō, Hijikaty Tatsumiego, który wiernie kontynuował, a następnie rozwinął tę formę sztuki, tworząc metodę Tomoe butō, pierwszą w Japonii wszechstronną współczesną metodę sztuki scenicznej.
Pokaz poprowadzą Kagaya Sanae i Irisawa Satahiko z Tomoe Shizune & Hakutobo Butoh.
Kagaya Sanae jest tancerką butō, członkinią zespołu Tomoe Shizune & Hakutobo i uczennicą Tomoe Shizune. Jest arcymistrzynią klasycznego tańca japońskiego i absolwentką Tokijskiego Uniwersytetu Sztuk. Jest prezeską Office Tomoe Co. Ltd. i zasiada w zarządzie Japońskiego Stowarzyszenia Promocji Kultury oraz japońskiego oddziału organizacji Emergency niosącej pomoc cywilnym ofiarom wojny. Już jako studentka brała udział w spektaklach Tomoe Shizune & Hakutobo. Występowała wielokrotnie, z zespołem i solo, na międzynarodowych festiwalach teatru i tańca. Uczestniczyła m.in. w Festiwalu w Adelajdzie, Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu, Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Sybinie, w tournée po Południowo-Wschodniej Azji pod patronatem Fundacji Japońskiej oraz w Biennale Musiques en Scène, Międzynarodowym Sympozjum Teatralnym w Dublinie i BodyConstitution w Instytucie Grotowskiego. Brała udział w projektach teatralnych – będących owocem współpracy z artystami z różnych dziedzin sztuki – zarówno w Japonii, jak i na świecie.
Irisawa Satahiko jest tancerzem butō. W 1988 roku pobierał lekcje u Tomoe Shizune. Jest członkiem zespołu Tomoe Shizune & Hakutobo, organizacji Ikebana International Tokyo Founding Chapter oraz Nihon Sekibutsu Kyokai. Posiada pierwszy dan w karate Kyokushin. Uczestniczył w 1990 roku w studiach zorganizowanych w ramach międzynarodowej wymiany pod patronatem rządu USA (projekt United States Information Agency). Występował w wielu spektaklach Tomoe Shizune, które prezentowane były m.in. na Festiwalu w Todze, Festiwalu w Adelajdzie, Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu, w Joyce Theatre w Nowym Jorku. Brał gościnny udział w spektaklach operowych: Haruka Naru Ribonne (scenariusz i reżyseria Masakatsu Gunji), Madame Butterfly (Opera Narodowa w Lyonie) i Czarodziejski flet (Opera NHK, Tokio). Jest współautorem oprawy plastycznej spektakli Tomoe Shizune & Hakutobo.
Zespół Tomoe Shizune & Hakutobo powstał w 1987 roku. Prowadzi go Tomoe Shizune, który odpowiada za reżyserię, choreografię, muzykę i oprawę plastyczną wszystkich spektakli zespołu. Mistrz Tomoe Shizune jest jedynym uczniem twórcy butō, Hijikaty Tatsumiego. Shizune wiernie kontynuował, a następnie rozwinął tę formę sztuki, tworząc metodę Tomoe butō, pierwszą we współczesnej Japonii wszechstronną metodę sztuki scenicznej. Zespół współpracował z artystami reprezentującymi wiele innych gatunków, m.in. jazz, rock, muzykę klasyczną, tradycyjne sztuki japońskie, operę, wideo (w tym cyfrowo przetwarzane), sztuki piękne i taniec współczesny. Grupa tworzy m.in. spektakle eksperymentalne z wykorzystaniem multimediów i ciała aktora, łącząc takie narzędzia jak: ekrany telewizyjne, systemy telefoniczne, Internet i technika motion capture. W ostatnich latach zespół popularyzuje butō jako „sztukę otwartą”, prezentując bezpłatne spektakle m.in. w szkołach i ośrodkach opieki społecznej.
Więcej informacji: tomoe.com
„Actor’s Hub” to nowy projekt w zakresie edukacji realizowany w Instytucie Grotowskiego. Będzie organizowany cyklicznie, dwa razy w roku – jesienią (październik–listopad) i wiosną (kwiecień). To cykl warsztatów zbierających doświadczenia w domenie treningu aktorskiego, badanego w Instytucie od roku 2004. W ciągu kilku intensywnych tygodni uczestnicy będą mogli zgłębić techniki, praktyki i filozofie ruchu z całego świata. W programach kolejnych edycji, opartych na różnorodnych tradycjach teatralnych, regularnie pojawiać się będą metody pracy Tadashiego Suzukiego i Theodorosa Terzopoulosa oraz Odin Teatret. Projekt adresowany jest do osób aktywnych fizycznie posiadających doświadczenie teatralne: profesjonalnych aktorów, studentów szkół aktorskich, tancerzy, choreografów, performerów oraz instruktorów i praktyków teatralnych.
Jesienna edycja w 2018 roku, pod hasłem Japanese Traces, poświęcona głównie będzie japońskim tradycjom: butō i metodzie aktorskiej Tadashiego Suzukiego, a dopełnią ją m.in. metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa. Warsztatom praktycznym towarzyszyć będą pokazy prac i spotkania z artystami. Tegoroczna edycja przewidziana jest jako całościowy, zamknięty program, obejmujący wszystkie warsztaty w październiku i listopadzie, ale możliwe jest wzięcie udziału w wybranych sesjach.