Warsztaty prowadzone przez Kagayę Sanae i Irisawę Satahiko z Tomoe Shizune & Hakutobo
7–9/11/2018 {środa–piątek} 9:00–13:00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
Zapisy do 31 października
W języku angielskim
Butō to współczesna japońska sztuka sceniczna. Członkowie zespołu przedstawią wszechstronną współczesną metodę Tomoe butō, która pozwala na wypracowanie ekspresji ciała opartej na technikach butō. Istotnymi elementami metody są relacja „świadomości ciała” i „środowiska (scenicznego)” oraz pełna afirmacja indywidualności tancerza/aktora. Uczestnicy warsztatów będą doskonalić techniki twórczej fizycznej ekspresji, w tym taniec i techniki aktorskie.
Kagaya Sanae jest tancerką butō, członkinią zespołu Tomoe Shizune & Hakutobo i uczennicą Tomoe Shizune. Jest arcymistrzynią klasycznego tańca japońskiego i absolwentką Tokijskiego Uniwersytetu Sztuk. Jest prezeską Office Tomoe Co. Ltd. i zasiada w zarządzie Japońskiego Stowarzyszenia Promocji Kultury oraz japońskiego oddziału organizacji Emergency niosącej pomoc cywilnym ofiarom wojny. Już jako studentka brała udział w spektaklach Tomoe Shizune & Hakutobo. Występowała wielokrotnie, z zespołem i solo, na międzynarodowych festiwalach teatru i tańca. Uczestniczyła m.in. w Festiwalu w Adelajdzie, Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu, Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Sybinie, w tournée po Południowo-Wschodniej Azji pod patronatem Fundacji Japońskiej oraz w Biennale Musiques en Scène, Międzynarodowym Sympozjum Teatralnym w Dublinie i BodyConstitution w Instytucie Grotowskiego. Brała udział w projektach teatralnych – będących owocem współpracy z artystami z różnych dziedzin sztuki – zarówno w Japonii, jak i na świecie.
Irisawa Satahiko jest tancerzem butō. W 1988 roku pobierał lekcje u Tomoe Shizune. Jest członkiem zespołu Tomoe Shizune & Hakutobo, organizacji Ikebana International Tokyo Founding Chapter oraz Nihon Sekibutsu Kyokai. Posiada pierwszy dan w karate Kyokushin. Uczestniczył w 1990 roku w studiach zorganizowanych w ramach międzynarodowej wymiany pod patronatem rządu USA (projekt United States Information Agency). Występował w wielu spektaklach Tomoe Shizune, które prezentowane były m.in. na Festiwalu w Todze, Festiwalu w Adelajdzie, Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu, w Joyce Theatre w Nowym Jorku. Brał gościnny udział w spektaklach operowych: Haruka Naru Ribonne (scenariusz i reżyseria Masakatsu Gunji), Madame Butterfly (Opera Narodowa w Lyonie) i Czarodziejski flet (Opera NHK, Tokio). Jest współautorem oprawy plastycznej spektakli Tomoe Shizune & Hakutobo.
Zespół Tomoe Shizune & Hakutobo powstał w 1987 roku. Prowadzi go Tomoe Shizune, który odpowiada za reżyserię, choreografię, muzykę i oprawę plastyczną wszystkich spektakli zespołu. Mistrz Tomoe Shizune jest jedynym uczniem twórcy butō, Hijikaty Tatsumiego. Shizune wiernie kontynuował, a następnie rozwinął tę formę sztuki, tworząc metodę Tomoe butō, pierwszą we współczesnej Japonii wszechstronną metodę sztuki scenicznej. Zespół współpracował z artystami reprezentującymi wiele innych gatunków, m.in. jazz, rock, muzykę klasyczną, tradycyjne sztuki japońskie, operę, wideo (w tym cyfrowo przetwarzane), sztuki piękne i taniec współczesny. Grupa tworzy m.in. spektakle eksperymentalne z wykorzystaniem multimediów i ciała aktora, łącząc takie narzędzia jak: ekrany telewizyjne, systemy telefoniczne, Internet i technika motion capture. W ostatnich latach zespół popularyzuje butō jako „sztukę otwartą”, prezentując bezpłatne spektakle m.in. w szkołach i ośrodkach opieki społecznej.
Więcej informacji: tomoe.com
„Actor’s Hub” to nowy projekt w zakresie edukacji realizowany w Instytucie Grotowskiego. Będzie organizowany cyklicznie, dwa razy w roku – jesienią (październik–listopad) i wiosną (kwiecień). To cykl warsztatów zbierających doświadczenia w domenie treningu aktorskiego, badanego w Instytucie od roku 2004. W ciągu kilku intensywnych tygodni uczestnicy będą mogli zgłębić techniki, praktyki i filozofie ruchu z całego świata. W programach kolejnych edycji, opartych na różnorodnych tradycjach teatralnych, regularnie pojawiać się będą metody pracy Tadashiego Suzukiego i Theodorosa Terzopoulosa oraz Odin Teatret. Projekt adresowany jest do osób aktywnych fizycznie posiadających doświadczenie teatralne: profesjonalnych aktorów, studentów szkół aktorskich, tancerzy, choreografów, performerów oraz instruktorów i praktyków teatralnych.
Jesienna edycja w 2018 roku, pod hasłem Japanese Traces, poświęcona głównie będzie japońskim tradycjom: butō i metodzie aktorskiej Tadashiego Suzukiego, a dopełnią ją m.in. metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa. Warsztatom praktycznym towarzyszyć będą pokazy prac i spotkania z artystami. Tegoroczna edycja przewidziana jest jako całościowy, zamknięty program, obejmujący wszystkie warsztaty w październiku i listopadzie, ale możliwe jest wzięcie udziału w wybranych sesjach.
Koszty:
Pojedyncze warsztaty: 200 PLN
Karnet na wszystkie warsztaty (październik–listopad): 1800 PLN
Karnet na wszystkie warsztaty w listopadzie: 1000 PLN
3 wybrane warsztaty w październiku i/lub listopadzie: 1000 PLN
Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 31 października 2018 na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl, wpisując w temacie wiadomości „Actor’s Hub”. Liczba miejsc ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.
Zgłoszenia do udziału w całej edycji „Actor’s Hub” lub na 3 wybrane zajęcia w październiku i listopadzie przyjmujemy do 5 października.