Aktualnie jesteś: Głos i ciało w nauczaniu dorosłych

Mozaika dźwięku

Pokaz pracy VoiceLAB wraz z uczestnikami z poprzednich edycji rocznych programów
Kategoria: Głos w ciele – ciało w głosie
*Wydarzenie otwarte

sob. 11.03.2023, 17:45–18:30
Studio na Grobli (Sala Studyjna)

Wstęp wolny: zgłoszenia za pomocą formularza

W pokazie wezmą udział uczestnicy wrocławskich edycji programu VoiceLAB. Aleksandra Kotecka i Tomasz Wierzbowski podzielą się pracą, która dzięki ich udziałowi w projekcie „Ciało i głos w nauczaniu dorosłych” wzbogaciła się o kolejne aspekty.

VoiceLAB to laboratorium pracy z głosem i poszukiwań w obrębie polifonii, prowadzone przez Aleksandrę Kotecką i Tomasza Wierzbowskiego.

Nasza praca wyrasta z głębokiej fascynacji gruzińską muzyką polifoniczną. Jest próbą odpowiedzi na pytania i wyzwania, które materiał ten stawia przed nami od niemal dwóch dekad. Bardzo szybko wyszła jednak poza kategorie stricte muzyczne, każąc nam zadawać coraz to głębsze ‒ choć paradoksalnie także bardziej podstawowe pytania o to, czym jest głos jako fenomen; jak go używać, by w pełni lecz bez wysiłku wykorzystywać jego potencjał; traktując dźwięk jako zjawisko fizyczne, w jaki sposób pracować z rezonatorami w ciele i jak uzyskiwać pełnię ich potencjału poprzez pracę z oddechem i ze świadomą relaksacją. Jakość, dźwięczność i łatwość użycia głosu, jaką zawdzięczamy rozluźnieniu, jest zauważalna zarówno podczas mówienia, jak i wtedy, gdy śpiewamy ‒ jednak w śpiewie łatwiej jest ocenić subtelne jakości głosu, bo celem jest osiągnięcie pewnego estetycznego efektu.

Wieloletnie poszukiwania w obrębie głosu ‒ zarówno własne, jak i te prowadzone w ramach naszej praktyki pedagogicznej ‒ utwierdziły nas w przekonaniu, że ciało pełni funkcję pudła rezonansowego. Ze względu na tak ważną rolę przy powstawaniu dźwięku warto dążyć do tego, by w każdym momencie w pełni wykorzystywać jego potencjał. Gdy zrozumieliśmy, że pełnię wibracji w ciele osiągnąć można jedynie poprzez rozluźnienie, praca w tym kierunku stała się ważnym elementem naszej praktyki. Wymaga ona jednak bardzo świadomego podejścia, bo rozluźnienie nie zawsze jest dostępne ‒ szczególnie w sytuacji wykonawczej.

W pracy VoiceLABu uczymy się więc rozluźniania ‒ zaczynając od pracy w zamkniętym laboratorium, a następnie konfrontując się z widzami, których zapraszamy do tego, by towarzyszyli nam podczas naszych poszukiwań. Takie „sesje przy uchylonych drzwiach” są bardzo ważne, bo pozwalają nam (i wszystkim uczestnikom VoiceLABu) przenieść to samo rozluźnienie, jakie wypracowujemy podczas zamkniętych sesji, na nieco prawdziwszą, a jednocześnie bardziej stresującą sytuację.

Do udziału w pokazie zaprosiliśmy uczestników edycji programu VoiceLAB, jakie odbyły się we Wrocławiu ‒ by podzielić się pracą, która dzięki naszemu udziałowi w projekcie „Ciało i głos w edukacji dorosłych” wzbogaciła się o kolejne aspekty.