Aktualnie jesteś: Noc Muzeów 2024 / Noc Muzeów w PIEKARNI Żywej Kulturze

Instalacja scenograficzna do spektaklu „Materiały do Pokojówek”

Oprowadzanie: Jarosław Fret
W ramach Nocy Muzeów 2024

Osoby niepełnosprawne

sob. 18.05.2024, 21.00
Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego

Wstęp wolny

Instalacja scenograficzna do  spektaklu „Materiały do Pokojówek”
fot. Henri Charles

Głównym elementem scenograficznym jest woda. Zdaje się rozlewać wszędzie, w nieskończoność, pochłaniać projektowane na nią obrazy i odbijać skierowane ku niej światła. Nad jej taflą zawisł „dom” bez ścian, ale z licznymi lustrami, które multiplikują wytwarzane przez siebie refleksy. Odbijają się w nich fragmenty białych ubrań, krzeseł, stołów, drucianego stelaża po materacu, na którym ktoś kiedyś śnił. Sceneria zawiera przedmioty codziennego użytku, które jednak pozbawione są przytulności właściwej temu, co udomowione. 

Pozorna lekkość unoszącej się nad powierzchnią materii podlega grawitacji: opada, zanika, stygnie. 

Poczucie tożsamości ginie w odrealnionej płynności. 

Fot. Natalia KapsaJarosław Fret to założyciel i lider Teatru ZAR, reżyser, aktor, dyrektor Instytutu Grotowskiego. Pełnił funkcję przewodniczącego Rady Kuratorów i kuratora ds. teatru Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W latach 1999–2002 zrealizował szereg wypraw do Gruzji, Armenii i Iranu, prowadząc poszukiwania w obrębie najstarszych form muzyki chrześcijańskich kościołów wschodnich. W kolejnych latach wspólnie z członkami Teatru ZAR organizował wyprawy badawcze na grecką górę Atos, Sardynię i Korsykę, do Armenii, Turcji i Izraela. Reżyser pięciu spektakli zespołu. Tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” był pokazywany m.in. w Chicago, Los Angeles, San Francisco, Atenach, Belgradzie, Edynburgu, Florencji, Madrycie, Paryżu, Sybinie oraz Kairze, Nowym Delhi i Seulu. W 2013 roku ukończył pracę nad spektaklem „Armine, Sister, dedykowanym historii, kulturze i ludobójstwu Ormian, do którego oprócz reżyserii opracował oryginalną dramaturgię muzyczną i specjalną architekturę. W 2016 roku zrealizował spektakl „Medee. O przekraczaniu” z udziałem śpiewaczek z Kairu, Teheranu i Stambułu. Wykłada i prowadzi warsztaty w Polsce i za granicą, był wykładowcą m.in. w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu. Uhonorowany przyznawanym przez magazyn „Los Angeles Times” tytułem Best New Music Theater (2009) i Wrocławską Nagrodą Teatralną za tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” (2010). Spektakl „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” w jego reżyserii zdobył Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w 2012 roku. Pomysłodawca i koordynator licznych projektów realizowanych w Polsce i za granicą w ramach działalności Instytutu Grotowskiego, m.in. Roku Grotowskiego UNESCO 2009, programu „Masters in Residence”, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy”, a także Olimpiady Teatralnej Wrocław 2016. Dzięki jego staraniom w 2010 roku została otwarta nowa siedziba Instytutu Grotowskiego, Studio Na Grobli, a w 2019 roku Centrum Sztuk Performatywnych.