Aktualnie jesteś: Projekty

Otwarte sesje pracy Theatre No Theatre

Wstęp wolny i bez zapisów, serdecznie zapraszamy każdego chętnego!

czw.–sob. 22–24.02.2024, 10.00–11.30
wt. 27.02.2024, 10.00–11.30
czw. 29.02.2024, 10.00–11.30
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Otwarte sesje pracy Theatre No Theatre
fot. Tobiasz Papuczys

Od 38 lat Thomas Richards kontynuuje pracę nad starożytnymi pieśniami wywodzącymi się z tradycji afro-karaibskich i afrykańskich – praktykę, którą rozpoczął w ramach trzynastoletniego stażu u Jerzego Grotowskiego. Podczas pobytu we Wrocławiu – niegdyś siedzibie Teatru Laboratorium – Theatre No Theatre zaprosi do udziału w codziennej pracy zespołu nad pieśniami. Otwarte sesje umożliwią osobom obserwującym poznanie sposobu pracy z głosem, impulsami i działaniami, które stanowiły sedno badań Richardsa przez całą jego karierę. To proces, w którym praca z pieśnią eksploruje potencjalny wpływ wibracyjnych, rytmicznych i melodycznych cech danego utworu na osoby wykonujące, „działające_ych”.

Theatre No Theatre, w styczniu 2022 roku Thomas Richards, uczeń Jerzego Grotowskiego, zakończył działalność Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards po 23 latach pełnienia funkcji dyrektora artystycznego ośrodka. W lutym 2022 roku grupa byłych współpracowników Workcenter powołała do życia nowe stowarzyszenie, Theatre No Theatre, które swój „artystyczny byt” odziedziczyło po Workcenter i którego zadaniem jest wspieranie nowych poszukiwań teatralnych Thomasa Richardsa.
Założyciel Workcenter, Jerzy Grotowski, zrewolucjonizował współczesny teatr, zyskując miano jednego z najważniejszych twórców teatru XX wieku. Grotowski zmienił sposób postrzegania relacji widz–aktor, sztuki inscenizacji i rzemiosła aktora. Tworząc słynny „teatr ubogi”, reżyser wyszedł poza ramy konwencjonalnego teatru, proponując długoterminowe, systematyczne badanie możliwości człowieka w kontekście performatywnym.
Workcenter of Jerzy Grotowski powstało w 1986 roku w Pontederze we Włoszech. To tam, aż do śmierci w 1999 roku, Grotowski rozwijał linię badań performatywnych, którą nazwał Sztuka jako wehikuł. W ramach swoich badań ściśle współpracował z Thomasem Richardsem, którego określił mianem „esencjalnego współpracownika” (ang. essential collaborator), po latach dodając w nazwie ośrodka nazwisko Richardsa. W trakcie wieloletniej współpracy przekazał Richardsowi „owoc” prowadzonych przez całe życie badań, swoje odkrycia dotyczące „wewnętrznego aspektu dzieła”. Theatre No Theatre, założony w lutym 2022 roku przez Jessicę Losillę-Hébrail i Hyun Ju Baek, wieloletnie członkinie Workcenter, został zarejestrowany we Włoszech jako stowarzyszenie kulturalne non-profit.

https://www.theatrenotheatre.com/

Otwarte sesje pracy Theatre No Theatre Otwarte sesje pracy Theatre No Theatre