Wykład prof. Ryszarda W. Kluszczyńskiego
W ramach IV sesji Laboratorium percepcji OUP
pt. 5.07.2024, 17.00
Sala Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego
Czas trwania: 90 min
W języku polskim, z tłumaczeniem na język angielski
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
Sztuka transdyscyplinarna stała się jedną z najważniejszych tendencji w polu współczesnych działań artystycznych. Wyłaniając się z interakcji z innymi dziedzinami praktyk społecznych, jak nauka czy aktywizm polityczny, przybiera ona wiele różnych postaci. Pośród właściwości, które ją charakteryzują, odnaleźć można również i takie, które w istotny sposób modyfikują charakter proponowanych przez nią doświadczeń, zmieniając zarówno relacje między procesem twórczym a końcowym wytworem – artefaktem, jak i formy jej percepcji.
Podczas wykładu przyjrzymy się wybranym atrybutom sztuki transdyscyplinarnej – takim jak procesualność, partycypacja, ucieleśnienie czy interakcja – które w szczególnym stopniu wpływają na sposób jej doświadczania. Ponadto poddamy refleksji nowe formy percepcji, które są powiązane ze sztuką transdyscyplinarną, m.in. percepcję fantasmagoryjną, percepcję oddelegowaną czy zapośredniczoną, percepcję multisensoryczną, telepercepcję i metapercepcję. Przeanalizujemy również konsekwencje projektowości związanej ze sztuką transdyscyplinarną.
Prowadzonym rozważaniom będą towarzyszyć odwołania do dzieł z twórczości wybranych artystów.
Ryszard W. Kluszczyński jest profesorem nauk humanistycznych. Na Uniwersytecie Łódzkim kieruje Katedrą Nowych Mediów i Kultury Cyfrowej oraz jest kierownikiem Transdyscyplinarnego Centrum Badań Artystyczno-Naukowych UŁ. Jest również profesorem w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Zajmuje się problematyką sztuki nowych mediów i zagadnieniami cyberkultury, jak również teorią sztuki oraz jej najnowszymi tendencjami ze szczególnym zwróceniem uwagi na problematykę relacji między sztuką, nauką, technologią i polityką. Uczestnik wielu międzynarodowych wystaw i projektów artystycznych. W latach 1990–2001 był kuratorem filmu, wideo i sztuk multimedialnych w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, a w 2010 – kuratorem Międzynarodowego Biennale Sztuki Współczesnej „Mediations” w Poznaniu. Od 2011 roku jest dyrektorem artystycznym międzynarodowego projektu Art & Science Meeting w gdańskim Centrum Sztuki Współczesnej.
Jest autorem bądź współautorem wielu książek, m.in.: „Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu” (2010), „Towards the Third Culture: The Co-Existence of Art, Science and Technology” (2011), „Crude Life: The Tissue Culture and Art Project – Oron Catts and Ionat Zurr” (2012), „Wonderful Life: Laurent Mignonneau and Christa Sommerer” (2012), „Ken Feingold: Figures of Speech” (2014), „Robotic Art and Culture: Bill Vorn and His Hysterical Machines” (2014), „Mięso, metal i kod: rozchwiane chimery. STELARC” (2014), „Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej” (2015), „Guy Ben-Ary: NERVOPLASTICA. Sztuka bio-robotyczna i jej konteksty kulturowe” (2016), „Human Traits: Patrick Tresset and the Art of Creative Machines” (2016), „Augmenting the World: Masaki Fujihata and Hybrid Space-Time Art” (2017), „Wideo w sztukach wizualnych” (2018), „Beyond Borders: Processed Body – Expanded Brain – Distributed Agency” (2019), „Towards a Non-Anthropocentric Ecology: Victoria Vesna and Art in the World of the Anthropocene” (2020), „Tsaibernetics: Transgeneracyjna sztuka cybernetyczna” (2023).
pt. 5.07.2024, 17.00
Jeśli są Państwo osobami ze szczególnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne