Płynna droga do działania: Między-wglądy

Warsztaty prowadzone przez Mateja Matejkę

pt.–niedz. 10–19/09/2021
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego
Zapisy do 31 sierpnia

W językach angielskim i polskim

Płynna droga do działania: Między-wglądy
Fot. Karol Jarek

Ostateczne działanie w spektaklu to często owoc długotrwałego procesu przeobrażeń początkowego pomysłu lub intuicji. Może być zarówno przypadkowe, jak i skomponowane z warstw precyzyjnych koncepcji; może być ekskluzywne i szeroko dostępne. Przyjrzymy się uważnie wzajemnym oddziaływaniom „pełnego sprzeczności” procesu twórczego oraz mozaiki twoich osobistych wizji, łącząc je z rygorystyczną fizyczną praktyką performatywną i doświadczeniem spotkania. Warsztaty są wynikiem wieloletnich poszukiwań prowadzonych w Studiu Matejka a zarazem odpowiedzią na parateatralne działania Jerzego Grotowskiego. Praktyka teatralna Mateja Matejki lokuje się na pograniczu performansu i autorefleksji; odnajdywania ludzkiego wymiaru własnej egzystencji w działaniu i eksperymencie. Uczestnicy będą aktywnie badać i testować przejścia od pracy teatralnej do pogłębionego i poszerzonego doświadczenia spotkania, będącego sednem „aktu całkowitego” postulowanego przez Jerzego Grotowskiego.

Ogólnym punktem odniesienia i miejscem skupiającym nasze twórcze poszukiwania będą Między-wglądy (Inter-views), które rozumieć można jako intymne spotkania, umożliwiające wgląd w świat wewnętrzny. Poruszając się między tym, co obiektywne, a tym, co subiektywne, między odczuwaniem i myśleniem, otworzymy się na bogactwo sprzeczności obecne w każdej żywej istocie. Pragniemy dać wszystkim uczestnikom możliwość odnalezienia własnej formy opowiadania historii, wychodzącej od centralnego punktu między-wglądu i do niego powracającej.

Elementy pracy:

  • rytuał środowiska pracy pełnego szacunku i skupienia;
  • budowanie codziennej osobistej praktyki fizycznej;
  • wrażliwość i słuchanie poprzez partnera i grupę (z elementami improwizacji kontaktowej i sztuk walki);
  • obudzenie w sobie intuicyjnego ciała;
  • moc zbiorowej obecności i twórczych improwizacji;
  • odkrywanie na nowo anatomii, otwieranie możliwości fizycznych bez względu na wcześniejsze doświadczenie ruchowe;
  • świadomość i wykorzystanie napięcia mięśniowego oraz ogólnej dynamiki ciała;
  • narzędzia do budowania oryginalnych struktur fizycznych;
  • ćwiczenia nawiązujące do pracy laboratoryjnej Jerzego Grotowskiego;
  • przygoda z nieprzewidywalnymi kompozycjami działań performatywnych.

Do udziału w warsztatach zapraszamy osoby z doświadczeniem teatralnym, tanecznym lub performatywnym, ale także tych, którzy chcą rozwijać swoją kreatywność i autorefleksję, wspólnie tworząc i wykorzystując instrumenty ze sfery ruchu i praktyki parateatralnej.

Praca bazuje na 15-letnim doświadczeniu badań nad treningiem aktorskim prowadzonych w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu. Jako zawodowy aktor-performer, nauczyciel i twórca teatralny, Matej miał okazję uczyć się u mistrzów z wielu krajów, zarówno tych związanych z Instytutem Grotowskiego, jak i z nim niezwiązanych. Trening fizyczny opracowany przez Mateja jest owocem wielu lat praktyki. Jego proste zasady może wykorzystać każdy artysta/performer.

IMG_J.MatejkaMatej Matejka (Słowacja) jest badaczem teatralnym, aktorem, pedagogiem, reżyserem, liderem i założycielem Studia Matejka. Od 2006 roku mieszka we Wrocławiu, gdzie współpracował z Instytutem Grotowskiego oraz Teatrem ZAR. Prowadził liczne warsztaty na 5 kontynentach i w 28 państwach, m.in. w Skandynawii, Szwajcarii, Indiach, Chinach, Korei Południowej, Kanadzie, USA i Ameryce Południowej.

Jako aktor Teatru ZAR, Matej wystąpił w spektaklach „Anhelli. Wołanie” oraz „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” (Herald Angel i Total Theathe Award na festiwalu w Edynburgu w 2012).

Studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle, m.in. wielokrotnie nagradzany „Sclavi/Pieśń Emigranta” (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel, The Alfred Radok’s Prize, The Grand Prix Golden Laurel Wreath). Wyreżyserował m.in. przedstawienia: „Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną” (wspólnie z Yurim Kordonskim), „The Woman Decomposed”, „Charmolypi” oraz „Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań” (Special Mention Award podczas BE Festival w Birmingham w 2014), „The Web” i „BOI”.

Od 2010 roku twórca i lider Studia Matejka, aktorskiego laboratorium fizycznej ekspresji, działającego przy Instytucie Grotowskiego. W latach 2012 i 2014 wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych: „Pearadise”, „Life While You Wait”, „Twenty Second Street”, „Juste comme ça”, „The Desire”, „The Mess”, „Conflicts of Apathy” (pierwsza nagroda na Festiwalu NuVideoDance w Bratysławie w 2014). „Pearadise” zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival w 2013.

W 2014 roku wyreżyserował i wyprodukował przedstawienie site-specific „Harmonia Przeciwstawień. Polska” w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu, a w 2017 „Palimpsesty przestrzeni. Rekonstrukcja” w pałacu w Gorzanowie.

Ukończył przygotowywany przez półtora roku interaktywny spektakl „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu” (kwiecień 2018), prezentowany w Instytucie Grotowskiego we współpracy z międzynarodowym zespołem złożonym z dziewięciu aktorów i tancerzy. Spektakl jest finalistą Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The best OFF”.

Jako reżyser i pedagog jest zaangażowany w pracę nad fizyczną ekspresją aktora i tancerza. Czerpiąc inspirację zarówno z rosyjskich studiów wczesnego XX wieku, z dziedzictwa Jerzego Grotowskiego oraz Tanztheater, jego techniki treningowe i pedagogika opierają się na pograniczu tańca,  teatru, psychofizycznej ekspresji i strukturalnej stylizacji.

Rozwinął różne cykle warsztatów: „Budzenie słuchającego ciała”, „Sprzeczności”, „Zmienna droga do działania”, „Taniec podobieństw”. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (California University of Arts, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (National School of Drama w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana), Kanadzie (Theatre Alberta, Edmonton), Hiszpanii (AISGE Barcelona) oraz Libanie i Korei Południowej.
Więcej informacji: matejmatejka.com

Harmonogram dnia

8:30 Rozgrzewka, joga, bieg
9:30 Śniadanie
10:30 Sesja warsztatowa
14:00 Przerwa obiadowa, prace domowe, przygotowania twórcze
17:00 Sesja warsztatowa
20:30 Kolacja
21:30 Sesja kontemplacji, masaż, przygotowania twórcze

Przyjazd do Brzezinki 10 września późnym popołudniem. Wyjazd 19 września wcześnie rano. Wymagane 100% obecności na zajęciach.

Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim i polskim. Praca opiera się głównie na słuchaniu i komunikacji ciałem oraz na doświadczeniu intuicyjnym, dlatego też wyjaśnienia słowne będą często ograniczone do minimum.

Koszt:
600 EUR (przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczka do 30 czerwca 2021)

650 EUR (przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczki między 30 czerwca a 30 lipca 2021)

750 EUR (przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczki po 30 lipca 2021)

Zaliczka wynosi 90 EUR i jest bezzwrotna.

Liczba miejsc jest ograniczona. Uczestnicy będą przyjmowani według kolejności zgłoszeń i wpłat zaliczki.

Opłata obejmuje zakwaterowanie w bazie leśnej w Brzezince, transport zorganizowany między Wrocławiem a Brzezinką oraz wyżywienie przez cały okres trwania sesji roboczej (śniadanie, obiad, kolacja, ciepłe napoje, woda pitna).

Prosimy o przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego oraz CV na adres studiomatejka.workshops@gmail.com do 31 sierpnia 2021 roku.

Sesja robocza odbędzie się w historycznej leśnej bazie Instytutu Grotowskiego w Brzezince, położonej 40 km od Wrocławia. Baza w Brzezince powstała w 1971 roku jako projekt Jerzego Grotowskiego i Teatr Laboratorium. W odrestaurowanych budynkach gospodarczych otoczonych dziesięcioma hektarami lasu znajduje się obecnie sala prezentacji oraz pomieszczenia studyjne i noclegowe.

Niezwykła siła Brzezinki zmusza nas do zachowania ciszy, wzięcia głębokiego oddechu i zadania sobie pytań, na które w gonitwie codziennych zajęć często nie mamy czasu.

Współorganizator: Studio Matejka

Galeria zdjęć