Aktualnie jesteś: Głos i ciało w nauczaniu dorosłych

Pozwól swojemu głosowi przemówić

sob. 11.03.2023, 12:00–13:50
Studio na Grobli (Sala Studyjna)

Warsztaty z Aleksandrą Kotecką i Tomaszem Wierzbowskim (VoiceLAB)
Kategoria: Głos i oddech
*Ścieżka „Zajrzyj”

Wstęp wolny: zgłoszenia za pomocą formularza

Głos to podstawowe i najważniejsze narzędzie pracy każdego nauczyciela i trenera. Od sposobu jego użycia zależy nie tylko dotarcie do słuchaczy (w celu przekazania im materiału), ale też w znacznej mierze to, czy praca będzie sprawiać satysfakcję i radość. Poprzez pracę z muzyką i śpiewem chcemy odkrywać indywidualny potencjał głosu – rozwijać go i wspomagać. Praca z wyobraźnią będzie kluczem pozwalającym odkrywać i uruchamiać rezonatory ciała i uwalniać pełniejsze brzmienie głosu. Ciało jest naczyniem, w którym rozbrzmiewa głos. Techniki relaksacyjne i oddechowe stanowią jeden z ważniejszych elementów naszej pracy warsztatowej. Pozbywając się napięć w ciele pozwolimy głosowi wybrzmieć.

Celem warsztatów będzie wypracowanie narzędzi dających łatwy dostęp do tej jakości głosu.

Od wielu lat prowadzimy prace warsztatowe poświęcone rozwojowi głosu aktorów i śpiewaków, których założenia wiążą się z przekonaniem o tym, że głos jako narzędzie jest uniwersalny, podobnie jak zjawiska, które go dotyczą, niezależnie od sposobu użytkowania.

Pragniemy podzielić się tym doświadczeniem, aby otwierać brzmienie głosu osób, dla których jego użycie w codziennych aktywnościach nie łączy się bezpośrednio ze światem sztuk performatywnych. Jesteśmy głęboko przekonani, że praca warsztatowa, którą prowadziliśmy do tej pory (głównie w domenie wokalnego użycia głosu, zachęcając uczestników do przekraczania własnych barier), pożytecznie przełoży się także na potrzeby mniej artystycznego rzemiosła, jakim jest nauczanie.

Metodologia

VoiceLAB to laboratorium pracy z głosem. Nawiązując do tradycji zamkniętych studiów teatralnych, w tym Teatru Laboratorium, badających kompleksowość sztuki aktora, VoiceLAB oferuje pracę laboratoryjną w całej jej dogłębności, koncentrującą się na jednym jej elemencie, jednak elemencie najbliższym, swoistym, najbardziej charakterystycznym i intymnym.

Podejście laboratoryjne pozwala uczestnikom sięgać daleko w głąb istoty własnego głosu, nie zatrzymując się na powierzchowności podyktowanej zazwyczaj celami związanymi z prezentacją. Pogłębiona praca z głosem pozwala lepiej poznać ten instrument i uzyskać nad nim większą kontrolę. Pozwala na spokojny i dogłębny proces poznawania własnego głosu, jego anatomii i psychologii. Dzięki takiej pracy możemy odkrywać pełen jego potencjał.

W naszej pracy skupiamy się na brzmieniu głosu, jego pojemności i dźwięczności. Uczestników naszych sesji warsztatowych zachęcamy (i dajemy im niezbędne do tego narzędzia) do odkrywania wibracji, jaką głos wzbudza w ciele. Pracujemy z rezonatorami po to, by poczuć fizyczną obecność głosu w ciele i w pełni wykorzystać potencjał ciała jako wsparcia dla głosu.

Ważnym elementem naszej praktyki jest praca z oddechem, z której wyróżnić można dwa aspekty: zwiększamy pojemność oddechu, ale jednocześnie oddychanie pozwala rozluźnić te części ciała, które mogą rezonować i wspomagać produkcję dźwięku, zwiększając tym samym dźwięczność głosu.

W proponowanym przez nas podejściu głośność, jaką osiągamy podczas mówienia lub śpiewu, nie bierze się z napięcia – wynika raczej z rozluźniania określonych części ciała, bo tylko wówczas głos może w pełni wykorzystywać rezonacyjny potencjał ciała.

Jesteśmy także świadomi faktu, że głos jest niezwykle wrażliwy, podatny na wszelkie stany emocjonalne, co sprawia, że odzwierciedla każde nasze napięcie i każdy stres. Dlatego wypracowanie umiejętności rozpoznania i eliminowania napięć, jakie pojawiają się w ciele (włącznie z napięciami wywołanymi stresem), stanowi ważną i integralną część naszej pracy warsztatowej.

Aleksandra Kotecka od 2004 roku współpracuje z Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórca studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim i Krzysztofem Paździorą prowadzi dogłębny projekt pracy nad polifonicznymi pieśniami gruzińskimi. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. Efektami swojej pracy dzieli się podczas warsztatów. Od 2005 roku praktykuje jogę. Ukończyła trzy roczne kursy doskonalące oraz kursy nauczycielskie. W 2016 roku ukończyła w Indiach ośmiotygodniowy kurs poświęcony oddechowi. Chcąc stale doskonalić swój warsztat, bierze udział w warsztatach z najlepszymi nauczycielami z Polski i zagranicy.

Od 2018 r. prowadzi zajęcia jogi. Pracuje głównie z aktorami i performerami, skupiając się na wpływie regularnej praktyki jogi oraz na korzyściach jakie praktyka ta może przynieść w pracy scenicznej. Poprzez pogłębienie wrażliwości odczuwania ciała i oddechu chce pracować ze świadomością stresu oraz jego przejawów.

Tomasz Wierzbowski to aktor i muzyk w spektaklach „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister” Teatru ZAR. Autor serii wydawniczej 3/2 poświęconej muzyce (dotychczas w serii ukazały się książki „Jak system równomiernie temperowany popsuł harmonię” Rossa Duffina oraz „Temperacja. Jak muzyka stała się polem bitwy wielkich umysłów zachodniej cywilizacji” Stuarta Isacoffa). Autor i współautor muzyki do filmów krótkometrażowych oraz do spektakli teatralnych w Polsce i za granicą. Wspólnie z Aleksandrą Kotecką zaangażowany w pracę studia produkcji muzycznej Foxterrier Production.

W ostatnim dziesięcioleciu Aleksandra Kotecka i Tomasz Wierzbowski prowadzili liczne warsztaty wokalne w Polsce i za granicą (w USA, Europie, Azji i Ameryce Południowej) dla uczestników indywidualnych (zarówno zawodowych artystów, jak i amatorów), zespołów teatralnych i studentów szkół aktorskich. Bogate doświadczenie pracy warsztatowej z różnorodnymi grupami pozwoliło im wypracować skuteczne narzędzia pedagogiczne, które okazały się także przydatne w długofalowych programach edukacyjnych.

Główne projekty edukacyjne: „Actor’s Atelier” w Paryżu (2018/2019), „Actor’s Atelier” w Rzymie (2020), „VoiceLAB”, I i II edycja programu we Wrocławiu (2020), „VoiceLAB” w Paryżu (2020), „VoiceLAB”, III edycja programu we Wrocławiu (2021/2022), „Mozaika dźwięku”, seria 6 warsztatów prowadzonych w Paryżu i we Wrocławiu (2021), „VoiceLAB advanced” (2022/2023)

Od 2021 roku VoiceLAB jest częścią francuskiego rządowego programu „Qualiopi”, skierowanego do artystów, którzy chcą udoskonalić swoje kwalifikacje zawodowe.