Aktualnie jesteś: Rzeczy zbędne / Dyskusje

Przemocowe

Dyskusja o różnych obliczach przemocy

niedz. 23.06.2024, 20.30
Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego

Wstęp wolny

 

Przemocowe
proj. Dorota Bator

Jak opowiadać o gwałcie, o instytucjonalnej przemocy, o przemocowych rodzicach, o traumie? Podczas dyskusji będziemy szukać sposobów na mówienie o sprawach najtrudniejszych. Przyjrzymy się także wpływowi traum na bohaterów czytań performatywnych oraz zastanowimy się, dlaczego twórcy teatralni chcą opowiadać o przemocy i dlaczego w teatrze powinno poruszać się ten temat.

Prowadząca: Kamila Dominika Michalak

Goście:  Łukasz Basiak, Bartłomiej Juszczak, Jacek Niemiec, Anna Wieczorek, Marietta Zacharjan (Marietta Zakharian), Daria Zymenko

Kama MichalskaKamila Dominika Michalak jest dolnoślązaczką, doulą, fundraiserką, redaktorką. Zrealizowała  kilkadziesiąt projektów społecznych w Polsce i Europie, głównie w obszarze kultury, praw człowieka i przeciwdziałania dezinformacji oraz dostępu do niezależnych mediów. W wolnych chwilach praktykuje śpiew tradycyjny. Jak każdy, ma za sobą liczne historie przemocy.

fot. Rafał SkwarekŁukasz Basiak jest absolwentem filozofii i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim. Uczestniczył w V edycji kursu teatru dokumentalnego „Obywatelka Rzeka”, który odbywał się w ramach projektu „Teatr na Faktach” w  Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu. Działa w obszarze produkcji filmowej oraz udostępniania kultury dla osób z niepełnosprawnością wzroku i słuchu. Przez ostatnie lata zawodowe był również związany z sektorem pomocy społecznej oraz zajmował się promocją literatury reportażowej i popularnonaukowej.

fot. archiwum własneBartłomiej Juszczak jest autorem tekstu pt. „Imię zmienione” oraz współreżyserem czytania performatywnego o tym samym tytule. Jest absolwentem filologii polskiej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, a obecnie studiuje na V roku reżyserii w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Współtwórca spektaklu „Społeczne SPA”, wystawionego w Lubelskim Teatrze Tańca i nagrodzonego na 13. Forum Młodej Reżyserii (2023), a także spektaklu „Trylogia klimatyczna”, który powstał na podstawie tekstu Thomasa Kocka i został zaprezentowany w hali sportowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (2022). Reżyser czytań performatywnych w Cricotece oraz w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Reżyser drugiego laboratorium twórczego „Światoobrazy” w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi. Laureat Stypendium Twórczego Miasta Krakowa oraz Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Autor krótkich opowiadań i tekstów dla teatru prezentowanych w ramach bloków dramaturgicznych podczas Forum Młodej Reżyserii. Zwycięzca międzynarodowego konkursu Sea of Words organizowanego przez Instytut Śródziemnomorski w Barcelonie. Członek Pracowni Dramaturgicznej w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie.

fot. archiwum własneJacek Niemiec jest współreżyserem czytania performatywnego pt. „Imię zmienione”. Studiuje na II roku dramaturgii na Wydziale Reżyserii i Dramaturgii w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Wcześniej studiował wiedzę o teatrze w ramach MISH na Uniwersytecie Jagiellońskim. Był asystentem Wojtka Rodaka podczas realizacji spektaklu pt. „Dzieje Grzechu” w Starym Teatrze w Krakowie. Członek Pracowni Dramaturgicznej w Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Współreżyserował czytanie performatywne sztuki Jerónima Lópeza Mozo pt. „Infantka Velázqueza” w ramach Festiwalu „Gra z Kantorem: Hiszpania – furie, fantomy, infantki” w Cricotece. Czytanie performatywne jego tekstu pt. „Kicia” zostało zaprezentowane w ramach bloków dramaturgicznych podczas 13. Forum Młodej Reżyserii.

fot. archiwum własneAnna Wieczorek (ur. 1992) jest aktorką, dramaturżką i reżyserką. Ukończyła aktorstwo na Wydziale Lalkarskim we wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie oraz filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim. Ukończyła także Szkołę Pisania Sztuk prowadzoną przez Artura Pałygę przy Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach. Kocha teatr, ale nigdy nie zapomina o literaturze. Zdobyła główną nagrodę aktorską na 29. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu za tytułową rolę w spektaklu Pawła Passiniego pt. „Zagubiony chłopiec”, zrealizowanym w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki. Jest autorką sztuk dla dzieci i młodzieży wystawianych w teatrach w całej Polsce (m. in. „Koniec bajki” – Olsztyński Teatr Lalek, „Złota” – Teatr Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie, „Kazuko. Baśń japońska” – Bałtycki Teatr Dramatyczny w Koszalinie, „Panie Malczewski” – Instytut im. Jerzego Grotowskiego). Otrzymała Nagrodę Miasta Opola w Dziedzinie Kultury za debiut kulturalny roku za stworzenie scenariusza oraz współreżyserię (wraz z Dorotą Bator) autorskiego monodramu „Uciec od rozpaczy”. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu Młoda Polska dla młodych artystów, którzy mają w swoim dorobku wybitne osiągnięcia w dziedzinie sztuki, którą uprawiają. Stypendium zostało przyznane na realizację własnego scenariusza i wyreżyserowanie spektaklu „Troja. Wojny nie będzie!”. Scenariusz do tej sztuki został zakwalifikowany do półfinału 16. Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Od 2021 współtworzy projekty teatralne realizowane w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego w ramach Teatru na faktach („W sieci”, „Historja”, „Bliskie ballady i dalekie romanse”, „Daleko”).

fot. archiwum własneMarietta Zacharjan (Marietta Zakharyan) urodziła się w Irkucku, w rodzinie nauczycieli. Po ukończeniu studiów na irkuckim Uniwersytecie Języków Obcych wyjechała do Syberii Zachodniej, gdzie była tancerką i performerką w zespole muzycznym. Pisała scenariusze koncertów, teledysków oraz programów z udziałem zespołu. Ukończyła studia na Wszechrosyjskim Państwowym Uniwersytecie Kinematografii im. S.A. Gierasimowa (WGIK), na wydziale kinodramaturgii. Pracowała jako scenarzystka produkcji telewizyjnych i filmowych. Po napisaniu scenariusza do serialu o kobietach w stalinowskim łagrze, ukończyła studia magisterskie w Szanince (Filia University of Manchester). Jej praca magisterska nosiła tytuł „Kobieca pamięć: Matki i córki po Gułagu”. Po wybuchu wojny, wywołanej w 2022 roku przez Rosję przeciw Ukrainie w 2022, wyjechała z kraju. Mieszka w Poznaniu razem z dziećmi.