Aktualnie jesteś: Sakura 2024

Rakugo – japoński teatr jednego aktora

W ramach festiwalu Sakura 2024. III Wrocławskie dni japońskich inspiracji | Pokaz Teatru Kobito Rakugo

sob. 11.05.2024, 17.00
Sala Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego
Czas trwania: 120 minut

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

Rakugo – japoński teatr jednego aktora
mat. Kobito Rakugo

Sztuka opowiadania historii to jedna z najstarszych form komunikacji. Opowieści przekazywane z pokolenia na pokolenie, z ust do ust, tworzą tradycje większości kultur świata. Rakugo – japońska, minimalistyczna sztuka performatywna o ponad 400-letniej historii – polega na snuciu najczęściej zabawnych opowieści przez aktora – samotnego gawędziarza (rakugo-ka), wcielającego się w trakcie występu w kilka postaci. Używa on tylko dwóch rekwizytów: wachlarza i kawałka materiału, zwanego tenugui.

Humor w rakugo, mający źródło w literaturze epoki Edo (1603–1868), jest subtelny i wyrafinowany. Bardzo rzadko zdarza się, aby żarty były niewybredne
i wulgarne. Historie przywoływane przez rakugo-ka opisują sceny z życia codziennego, a ich bohaterami są zwykli ludzie. Gawędziarz operuje stereotypami, aby wyśmiać ludzkie słabości i przywary oraz poddać krytyce niepożądane mechanizmy społeczne.

Teatr Kobito Rakugo czerpie z tradycyjnego repertuaru historii napisanych jeszcze w epoce Edo. W swoich tłumaczeniach łączy japoński humor i współczesne realia, tak aby wprowadzić nazwy i odniesienia znane polskiemu odbiorcy. Zgodnie z obyczajem rakugo, zespół nie ogłasza z wyprzedzeniem swojego repertuaru – zarówno widz, jak i rakugo-ka nie wiedzą, jaka opowieść zostanie zaprezentowana na scenie.

Teatr Kobito Rakugo założyli w 2016 Anita Jakubik i Rafał Iwanecki. W tym też roku odbył się pierwszy pokaz zespołu na Festiwalu Nami Airando na Wyspie Słodowej we Wrocławiu. Od tego czasu teatr Kobito Rakugo wystąpił ponad sześćdziesiąt razy na terenie całego kraju. Gościł na takich wydarzeniach, jak: Dni Fantastyki we Wrocławiu, Pyrkon w Poznaniu, Dni Kultury Japońskiej w Łodzi, Festiwal Hikari w Poznaniu, 9. Festiwal Literacki „Preteksty” w Gnieźnie, Animatsuri w Warszawie. Ponadto dał pokaz rakugo w Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego we Wrocławiu. W latach 2016–2019 członkowie zespołu uczestniczyli w warsztatach z mistrzami rakugo z Japonii: Kosenem Yanagiya, Bunzō Tachibanayą III oraz Koharu Tatekawą. W 2022 grupa razem z Kameralnym Chórem Hibike odbyła trasę po Polsce pod nazwą „Japonia w dźwiękach i gestach”.

Kumo, mat. Kobito RakugoAnita Jakubik (Kumo) jest teatrolożką, animatorką kultury, rakugo-ka. Studiowała filologię polską oraz antropologię literatury, teatru i filmu na Uniwersytecie Wrocławskim. Ukończyła specjalizację pantomimiczną w Policealnym Studium Animatorów Kultury „SKiBA” we Wrocławiu. W 2023 roku przyznano jej Stypendium Artystyczne Prezydenta Wrocławia.
Z teatrem rakugo zetknęła się w 2016 roku na warsztatach prowadzonych przez mistrza rakugo Shunpunteia Ichinosuke I oraz Koharu Tatekawę, zorganizowanych przez Fundację Przyjaźni Polsko-Japońskiej Nami.
Tam poznała Rafała Iwaneckiego, z którym później utworzyła grupę Kobito Rakugo. W 2021 wspólnie z Iwaneckim powołała Polskie Stowarzyszenie Rakugo, którego została prezeską.
Największy wpływ na jej styl uprawiania rakugo wywarł Katsura Shijaku. W pracy nad historią ceni sobie dobrze wypracowane gesty, mimikę oraz odpowiednie wyczucie czasu. W jej repertuarze znajdują się historie takie jak: „Bóg Śmierci”, „Komplementy, „Lekcja ziewania” oraz „Sutoku-in”.

Iwanetsuki, mat. Kobito RakugoRafał Iwanecki (Iwanetsuki) jest informatykiem, prezenterem oraz organizatorem wydarzeń związanych z kulturą Japonii na terenie całej Polski. W młodości brał udział w przedstawieniach profilaktycznych dla Ruchu Czystych Serc oraz w wielu warsztatach teatralnych. Jest współzałożycielem Polskiego Stowarzyszenia Rakugo i jego wiceprezesem. Wspólnie z Anitą Jakubik powołał do istnienia teatr Kobito Rakugo. Jako rakuga-ka szczególnie ceni Katsurę Sunshine oraz Robina Williamsa, którzy wywarli na niego największy wpływ i wciąż go inspirują. Uwielbia uwydatniać absurd sytuacji życia codziennego w swoich historiach, do których wprowadza dużo improwizacji.  Do jego repertuaru należą m.in. historie: „Banknot Tanuki”, „Shibahama”, „Zemsta w karczmie” oraz „Psie oko”.

sob. 11.05.2024, 17.00

Jeśli są Państwo osobami ze szczególnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.

Galeria zdjęć