Wystawa prac Aleksandry Janik, Małgorzaty „Mauko” Korczak, Michała Puszczyńskiego, Grzegorza Gajosa, Przemysława Pintala, Anny Kołodziejczyk, Danieli Tagowskiej i Kamila Moskowczenki
sob. 29.04.2023, 15.00–18.00, Wernisaż 18.30
niedz. 30.04.2023, 15.00–17.00
Instytut Grotowskiego, Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia
Wstęp wolny
Od drugiej połowy XIX w. sztuka japońska miała duży wpływ na rozwój zachodniej kultury nowoczesnej i współczesnej. Tradycyjna estetyka wabi-sabi, redukcja środków wyrazu, asymetria kompozycji, linearyzm, a także manggha, anime i popkultura współczesnej Japonii nadal silnie oddziałują na wyobraźnię twórców. W prezentowanych pracach artyści związani z wrocławską Akademią Sztuk Pięknych odwołują się do indywidualnych doświadczeń i inspiracji, tworząc nowy kontekst wpływu kultury kraju kwitnącej wiśni na sztukę współczesną.
W holu Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia zaprezentowane zostaną prace z serii Sensorium Aleksandry Janik i Grzegorza Gajosa zrealizowane w Tokio, obrazy i obiekty inspirowane kulturą japońską autorstwa Przemka Pintaka, Danieli Tagowskiej Anny Kołodziejczyk oraz Kamila Moskowczenko, wielkoformatowa kaligrafia Małgorzaty ,,Mauko” Korczak oraz chawan – czarki do ceremonii picia herbaty autorstwa Michała Puszczyńskiego.
Praca Małgorzaty ,,Mauko” Korczak, kaligrafia „Ikigai”, podróżowała z artystką po Japonii, czego efektem stał się zbiór zdjęć Dawida Kałuskiego, pokazujących jak kontekst i otoczenie wchodzą w dialog z obiektem artystycznym. Japońskie słowo „Ikigai”/ ⽣生き甲斐 dosłownie tłumaczy się jako „powód do życia”.
Podczas wystawy zaprezentowane zostaną także czarki chawan do ceremonii picia herbaty, wykonane w unikalnym procesie wypalania ceramiki drewnem aż do temp 1350 st C. Prace zostały zrealizowane w kompleksie japońskich pieców Tozan, podczas stypendium Fulbrighta w Northern Arizona University w 2020 roku.
Małgorzata „Mauko” Korczak jest absolwentką wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych, projektantką, melomanką i podróżniczką zakochaną w górze Fuji. Obecnie posiada drugi i semi trzeci dan z japońskiej kaligrafii Shodō 書道. Współautorka cyklu spotkań „Japonia x 5 czyli łatwe rozmowy o niełatwym kraju” oraz autorka travelogue’a „Ja. Japonia/私と日本”.
http://mauko.pro
Aleksandra Janik jest graficzką, kuratorką, uczestniczką wielu wystaw krajowych i zagranicznych w tym 56. Międzynarodowego Biennale Sztuki w Wenecji w 2015 r. Od 2010 roku kieruje Pracownią Druku Cyfrowego i Technik Eksperymentalnych w Katedrze Grafiki Artystycznej na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. W latach 2021–22 realizowała projekt badawczy w Tokyo University of the Arts w ramach programu Bekker NAWA.
Michał Puszczyński jest artystą ceramikiem, rzeźbiarzem, wykładowcą na Wydziale Ceramiki i Szkła oraz Wydziale Rzeźby i Mediacji Sztuki, Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Prekursor wykorzystania dalekowschodnich metod wypalania ceramiki w Polsce. Wziął udział w wielu wystawach, sympozjach i projektach artystycznych w Europie, USA oraz Azji. Laureat stypendium Fulbrighta, członek International Academy of Ceramics (IAC) i National Council on Education for the Ceramic Arts (NCECA). Trenuje aikido od 2012 roku (I stopień dan).
www.instagram.com/michalpuszczynski/
Grzegorz Gajos jest absolwentem Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Zajmuje się fotografią, wideo, audio oraz projektowaniem
graficznym. W swoich pracach często odnosi się do zagadnień społecznych, kulturowych oraz ekologicznych, wspierając się dokumentalnym i inscenizacyjnym wymiarem
fotografii.
Przemysław Pintal jest profesorem uczelni w Katedrze Rysunku wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Prowadzi Pracownię Rysunku oraz Pracownię Działań Intermedialnych. Od 2014 roku jest dyrektorem artystycznym Triennale Rysunku Wrocław. Ostatnie projekty badawcze prowadzi w ramach współpracy między artystami polskimi i japońskimi. Razem z Danielą Tagowską zrealizował m.in. „Double Line”, „Limited Vision”, „Power Games” oraz polską edycję międzynarodowego projektu „Turn” zorganizowaną we współpracy z tokijskim Uniwersytetem Sztuki GEIDAI. Jego praktyka artystyczna obejmuje rysunek, malarstwo, obiekty i prace site-specific.
Daniela Tagowska jest artystką intermedialną i kuratorką przedsięwzięć artystycznych. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu na kierunku
malarstwo. Wykładowczyni na międzywydziałowych, interdyscyplinarnych studiach w języku angielskim MFA na wrocławskiej ASP (od 2022 roku kierowniczka studiów).
Prowadzi przedmioty: rysunek intermedialny oraz coaching i facylitacja procesów twórczych. Asystentka w Katedrze Mediacji Sztuki, gdzie prowadzi przedmioty: projekty kuratorskie oraz projekty artystyczne. Akredytowana trenerka (ICF PCC) i facylitatorka procesów twórczych specjalizująca się we wspieraniu artystów i badaniu potencjału kompetencyjnego sztuki.
Anna Kołodziejczyk jest malarką, wykładowczynią Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, kuratorką sztuki. Swoje prace realizuje głównie w technice malarstwa olejnego, koncentruje się na temacie architektonicznych ruin i percepcji ornamentu. Laureatka Nagrody Prezydenta w 8. Krajowym Konkursie Malarstwa im. Eugeniusza Gepperta (2007). W 2021 roku uhonorowana Nagrodą Kulturalną Silesia przyznaną za dokonania artystyczne i wkład w rozwój kultury na Dolnym Śląsku (Polska). Zrealizowała kilkanaście wystaw indywidualnych i kilkadziesiąt zbiorowych w Polsce i za granicą. Kilkukrotnie uczestniczyła w projektach artystycznych w Japonii (Tokio, Kioto).
Kamil Moskowczenko jest adiunktem na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Współtwórca projektu Silesium – reinterpretującego historyczno-kulturową kondycję Dolnego Śląska. Od 2005 związany z przeglądem sztuki Survival oraz Galerią Sztuki Współczesnej Mieszkanie Gepperta. Uczestnik polsko-japońskich projektów artystycznych. Tworzy obrazy, eksplorujące imaginarium nieświadomości za pomocą działań eksperymentalnych w zakresie warsztatu malarskiego. Performance, obiekty i instalacje, które tworzy, to próby definiowania granic naukowego poznania zjawisk naturalnych, takich jak kierunek upływu czasu czy grawitacja.
sob. 29.04.2023, 15.00–18.00
Wernisaż 18.30
niedz. 30.04.2023, 15.00–17.00
Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, tel. 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.