Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Kursy wiodące / Tu zaszła zmiana w scenach

Scenografia teatru Adama Hanuszkiewicza

Wykład prof. Magdaleny Raszewskiej w ramach OUP

pt. 18/03/2022, 17:00
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena

Wstęp wolny

Teatr Adama Hanuszkiewicza – zjawisko artystyczne, które prowokowało, wzbudzało dyskusje przez blisko dwadzieścia lat. Nie tylko swoją obrazoburczą interpretacją klasyki (rację miał Kreon, nie Antygona, Prezes, a nie Kordian) lecz także, a może – przede wszystkim – kształtem scenicznym. Nie byłoby „teatru Hanuszkiewicza”, gdyby nie twórczy wkład scenografów różnych estetyk, różnych rodowodów. Był etap pracy z Krzysztofem Pankiewiczem, była era Xymeny Zaniewskiej i był, niebywale wyrazisty, Marian Kołodziej. A emblematyczne dla tego teatru stały się prace Adama Kiliana i Marcina Jarnuszkiewicza, choć z każdym z nich Hanuszkiewicz pracował tylko raz. Paradoks zjawiska zwanego teatrem ma taki skutek, że dziś w „teatrze Hanuszkiewicza” (jego kształcie ideowym) każdy może znaleźć to, co chce i interpretować po swojemu, natomiast scenografię – każdy widzi.

19 marca odbędą się warsztaty Roberta Rumasa dla grupy roboczej.

Magdalena Raszewska jest historykiem teatru, profesorem nauk humanistycznych. Autorka m.in. monografii „Teatr Narodowy 1949–2004” (Warszawa 2005), „«Dziady» Dejmka” (Warszawa 2008), „30xWST. Warszawskie Spotkania Teatralne 1965–2010” (Warszawa 2010), „Ryszarda Hanin. Historia nieoczywista” (Warszawa 2016), licznych artykułów z historii teatru i zagadnień społecznych współczesnego teatru. Jej najnowsza praca to monografia Kazimierza Dejmka, której wydawcą jest Teatr Narodowy. Interesuje się problemami biografistyki aktorskiej i metodologią analizy gry aktora, zagadnieniami kształtowania współczesnej przestrzeni teatralnej. Wykłada historię teatru i historię konwencji scenicznych na Wydziale Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Kwalifikowany archiwista teatralny.