Spotkanie z Igorem Pietraszewskim, prowadzenie Przemysław Błaszczak w ramach projektu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”
pt. 29.04.2022, 20.00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Czas trwania: ok. 45 min
Spotkanie, opowieść, gawęda Igora Pietraszewskiego o niezwykłym instrumencie shakuhachi, jego roli i historii w kulturze Japonii oraz o wyprawianiu się po wiedzę praktyczną i relacji mistrz – uczeń.
Chcemy posiąść mądrość i czyste widzenie świata, ale zbyt szybko ignorujemy podstawowe etapy tego procesu — właściwe ułożenie ciała, które umożliwia ich urzeczywistnienie. Zbyt łatwo przekreślamy nasze ciało i nie chcemy mieć z nim nic wspólnego. Aby jednak nasz mózg i narządy zmysłów — myśli i wrażenia — mogły nam służyć właściwie, owa siedziba naszej energii życiowej musi być dokładnie zrównoważona i ześrodkowana.
Fragment tekstu Harada Shōdō Rōshiego, Czym jest zazen? tłum. S. Musielak opublikowanego na portalu Mahajana.net
Suizen to medytacja poprzez dźwięk, uprawiana od wieków w Japonii przez mnichów Komuso. Ta niezwykła praktyka odbywa się za pomocą bambusowego fletu z pięcioma otworami — shakuhachi, na którym gra się tradycyjny repertuar honkyoku. W wykonywaniu tych utworów najważniejszy jest nie poziom artystyczny, a jedność ciała, oddechu i umysłu grającego. Wolno więc traktować tę twórczość jako medytację za pomocą fletu i zbioru szczególnych, liczących sobie setki lat kompozycji, a nie zwykłe, znane wszystkim ćwiczenia na instrumencie.
Fragment tekstu Igora Pietraszewskiego, Shakuhachi w praktyce zen (suizen) opublikowanego na portalu Mahajana.net
Igor Pietraszewski to muzyk i socjolog. Adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor książki „Jazz w Polsce. Wolność improwizowana” i licznych artykułów na temat jazzu wydawanych w prestiżowych pismach naukowych na świecie. Specjalizuje się w socjologii kultury, muzyki i pamięci. Jako muzyk (saksofonista) otrzymał stypendium z Berklee College of Music w Bostonie, wziął udział w nagraniu ponad dwudziestu płyt. Studiował grę na shakuhachi w Yamagata (Japonia) u Ryudo Takahashiego. Członek Rady Artystycznej festiwalu „Jazz nad Odrą” od 2004 roku.
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.