Aktualnie jesteś: Projekty/Sakura

Shakuhachi i praktyka suizen

Spotkanie z Igorem Pietraszewskim, prowadzenie Przemysław Błaszczak w ramach projektu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”

pt. 29.04.202220.00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium

Czas trwania: ok. 45 min

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
Bilet na spektakl „Medytacja o kobiecie z wydm. Przypominanie” upoważnia do wejścia na spotkanie.

Shakuhachi i praktyka suizen
Proj. Bartosz Pawłowski

Spotkanie, opowieść, gawęda Igora Pietraszewskiego o niezwykłym instrumencie shakuhachi, jego roli i historii w kulturze Japonii oraz o wyprawianiu się po wiedzę praktyczną i relacji mistrz – uczeń.

Chcemy posiąść mądrość i czyste widzenie świata, ale zbyt szybko ignorujemy podstawowe etapy tego procesu — właściwe ułożenie ciała, które umożliwia ich urzeczywistnienie. Zbyt łatwo przekreślamy nasze ciało i nie chcemy mieć z nim nic wspólnego. Aby jednak nasz mózg i narządy zmysłów — myśli i wrażenia — mogły nam służyć właściwie, owa siedziba naszej energii życiowej musi być dokładnie zrównoważona i ześrodkowana.
Fragment tekstu Harada Shōdō Rōshiego, Czym jest zazen? tłum. S. Musielak opublikowanego na portalu Mahajana.net

Suizen to medytacja poprzez dźwięk, uprawiana od wieków w Japonii przez mnichów Komuso. Ta niezwykła praktyka odbywa się za pomocą bambusowego fletu z pięcioma otworami — shakuhachi, na którym gra się tradycyjny repertuar honkyoku. W wykonywaniu tych utworów najważniejszy jest nie poziom artystyczny, a jedność ciała, oddechu i umysłu grającego. Wolno więc traktować tę twórczość jako medytację za pomocą fletu i zbioru szczególnych, liczących sobie setki lat kompozycji, a nie zwykłe, znane wszystkim ćwiczenia na instrumencie.
Fragment tekstu Igora Pietraszewskiego, Shakuhachi w praktyce zen (suizen) opublikowanego na portalu Mahajana.net

Fot. Jan Paweł PełechIgor Pietraszewski to muzyk i socjolog. Adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor książki „Jazz w Polsce. Wolność improwizowana” i licznych artykułów na temat jazzu wydawanych w prestiżowych pismach naukowych na świecie. Specjalizuje się w socjologii kultury, muzyki i pamięci. Jako muzyk (saksofonista) otrzymał stypendium z Berklee College of Music w Bostonie, wziął udział w nagraniu ponad dwudziestu płyt. Studiował grę na shakuhachi w Yamagata (Japonia) u Ryudo Takahashiego. Członek Rady Artystycznej festiwalu „Jazz nad Odrą” od 2004 roku.

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).

W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występował w dwóch częściach tryptyku „Ewangelie dzieciństwa” („Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”) oraz spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.

Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.

W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

pt. 29.04.2022, 20.00

Bilet na spektakl „Medytacja o kobiecie z wydm. Przypominanie” upoważnia do wejścia na spotkanie.

Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt minimum 3 dni wcześniej. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne. sekretariat@grotowski-institute.pl lub tel. 71 34 45 320.

Sakura logotypy_Proj. Barbara Kaczmarek (1)