Spektakl Teatru 21 dla dzieci w wieku 6–10 lat w ramach 4. Przeglądu Nowego Teatru dla Dzieci organizowanego przez Wrocławski Teatr Lalek
31/05/2016 {wtorek} 11:00
Studio Na Grobli, Sala Studyjna
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja miejsc
Kim jesteś i dlaczego się za mną skradasz? – zapytała Gęś.
Miło, że mnie zauważyłaś – powiedziała Śmierć. – Jestem przy tobie od twoich narodzin, tak na wszelki wypadek.
Gąska Klementyna pewnego dnia spotyka Śmierć. Na ten widok dostaje gęsiej skórki, ale nie ucieka, nie krzyczy… Zresztą Śmierć wygląda inaczej, niż spodziewała się Klementyna: nie trzyma w ręku kosy, nie jest ani stara, ani brzydka, lubi spacerować i rozmawiać o słodyczach. Między dwiema bohaterkami rodzi się relacja, poznają się coraz lepiej i głębiej.
Wyszłyśmy od tematu śmierci, a zaczęłyśmy przyglądać się życiu, jego regułom, tej naszej codziennie grze w klasy. Z muzyczno-ruchowych improwizacji powstał spektakl nie tylko o odchodzeniu, ale o twórczej obecności w świecie pełnym wyzwań.
Justyna Sobczyk
Justyna Sobczyk jest pedagożką teatru i reżyserką. Absolwentka pedagogiki teatru na studiach podyplomowych na Universität der Künste w Berlinie, pedagogiki specjalnej na Uniwersytecie im. Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz wiedzy o teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie. Stypendystka GFPS (Gemeinschaft für Wissenschaft und Kultur in Mittel und Osteuropa, Niemcy) i DAAD (Deutscher Akademischer Austausch Dienst, Niemcy). Kieruje działem pedagogiki teatralnej w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Założycielka Teatru 21 i współzałożycielka Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Kierowniczka, razem z Zofią Dworakowską, studiów podyplomowych w zakresie pedagogiki teatru na Uniwersytecie Warszawskim, założonych we współpracy Instytutu Teatralnego i Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Prowadzi zajęcia na Akademii Teatralnej w Warszawie. Kuratorka projektu „Więcej niż teatr” prowadzonego w Instytucie Grotowskiego. W 2016 roku otrzymała przyznawaną przez „Dialog” i Instytut Książki Nagrodę im. Konstantego Puzyny – „Kamyk”.
Justyna Lipko-Konieczna – absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, studiowała na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych UW, doktorantka w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Współtwórczyni programu studiów Pedagogika teatru (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut Kultury Polskiej UW), autorka koncepcji merytorycznej projektu „Teatralny Plac Zabaw Jana Dormana” oraz dramaturgii spektaklu pod tym samym tytułem w reżyserii Justyny Sobczyk (Instytut Teatralny). Członkini projektu „HyPaTia” (Instytut Teatralny, Instytut Badań Literackich PAN), współautorka kilkunastu scenariuszy teatralnych, dramaturżka. Współpracowała m.in. z Teatrem Dramatycznym (gdzie współtworzyła spektakle Per Gynt. Szkice z Dramatu Henryka Ibsena, Klub Polski, Córeczki), z Teatrem Polskim w Bydgoszczy, TR Warszawa, Instytutem Teatralnym, gdzie prowadziła wiele działań z zakresu pedagogiki teatru. Autorka dramaturgii oraz współautorka scenariusza do spektaklu Ciało pedagogiczne w reżyserii Justyny Sobczyk. Współautorka dramatu Kalina o aktorce Kalinie Jędrusik (Teatr Polonia). Dramaturżka Teatru Studio w Warszawie oraz Teatru 21, z którym pracuje od 3 lat, współtworząc spektakle …i my wszyscy. Odcinek 0, Statek miłości. Odcinek 1, Upadki. Odcinek 2, Śmiertelnie trudna gra. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru.
Agata Skwarczyńska – scenografka, kostiumolożka, reżyserka światła. Stworzyła scenografię do licznych spektakli teatralnych. Współpracowała z m.in.: Pawłem Wodzińskim, Wojciechem Farugą, a także Remigiuszem Brzykiem, Łukaszem Chotkowskim, Bartoszem Frąckowiakiem, Igą Gańczarczyk, Agnieszką Olsten, Justyną Sobczyk, Nilsem Torpusem, Pawłem Szkotakiem. Realizowała scenografie w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, Teatrze Polskim w Bielsko-Białej, Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, Starym Teatrze w Krakowie, Teatrze Powszechnym w Warszawie, Teatrze Jaracza w Łodzi. Od 2007 roku współpracuje z Teatrem 21. Stworzyła oprawę plastyczną wystawy Teatr w stanie wojennym w Instytucie Teatralnym w Warszawie. W latach 2010–2011 objęła kuratelę nad polską ekspozycją narodową oraz architerktury w ramach Praskiego Quadriennale – Performance and Space Design 2011. W 2015 roku otrzymała indywidualną nagrodę Złotą Maskę za scenografię do przedstawienia Królowa Margot. Wojna skończy się kiedyś w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej.
Saba Zuzanna Litwińska – śpiewaczka, aktorka nurtu off, językoznawczyni, tłumacz, pedagog o wykształceniu solowym klasycznym, wzbogaconym o doświadczenia śpiewu z kręgu bizantyjskiego oraz śpiewu perskiego. Śpiewała jako solistka i występowała w inscenizacjach dramatu liturgicznego Scholi Teatru Węgajty w wielu krajach Europy. Współpracuje z Projektem Terenowym Węgajty. Wykonuje litewską muzykę ludową i perską muzykę klasyczną. W duecie Sol et Luna z Mieczysławem Litwińskim nie tylko koncertowała w wielu krajach Europy (od Estonii po Włochy) i Iranie, ale również współtworzyła muzykę do spektakli, m. in. teatru modern dance Pat Cremins Wyoming i spektaklu pantomimy nowojorczyka Christophera Yeatmana.
Justyna Wielgus – aktorka, animatorka ruchu i kultury. Absolwentka animacji kultury oraz dwuletniego Instruktorskiego Kursu Kwalifikacyjnego – Teatr. Obecnie pracuje w Teatrze 21. Przez lata związana z Teatrem Węgajty. Współpracowała z tancerką i choreografką Adalisą Menghini (TanzFabrik/Berlin) oraz z Centre of Performing Art, gdzie odbyła roczną rezydencję w Narodowym Teatrze Lalkowym w Tiranie (Teatri Kombetar i Kukullave). Prowadzi warsztaty teatralne i taneczne (CI) oraz jest autorką ruchu scenicznego. Współpracuje m.in z Teatrem Studio w Warszawie, Teatrem Polskim w Bydgoszczy, Instytutem Teatralnym i Towarzystwem Inicjatyw Twórczych „ę”.
Reżyseria: Justyna Sobczyk
Dramaturgia: Justyna Lipko-Konieczna
Scenografia/kostiumy: Agata Skwarczyńska
Występują: Magdalena Świątkowska, Justyna Wielgus
Muzyka na żywo: Saba Litwińska
Produkcja: Stowarzyszenie Pedagogów Teatru
Partnerzy: Instytut Teatralny, Fundacja Win-Win
Copyright: Wolf Erlbruch, Ente Tod und Tulpe; ©Verlag Antje Kunstmann GmbH, München 2007
Premiera: 23 września 2013
Czas trwania: 75 minut
Rezerwacja miejsc dostępna od 25 kwietnia 2016 w Biurze Organizacji Widowni Wrocławskiego Teatru Lalek: widownia@teatrlalek.wroclaw.pl; tel. 71 335 49 11