Aktualnie jesteś: Warsztaty

Sprzeczności. Równowaga w chaosie

Warsztaty świadomości ciała i ruchu w procesie twórczym prowadzone przez Mateja Matejkę

pt.–niedz. 817.07.2022
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego

Zapisy do 4 lipca

W językach angielskim i polskim

Sprzeczności. Równowaga w chaosie
Fot. Vassilis Kritikos

Człowiek z jasnym umysłem patrzy na życie bezpośrednio, zdaje sobie sprawę, że wszystko jest problematyczne i czuje się zagubiony. Oto prosta prawda: żyć to czuć się zagubionym. A ten, kto to akceptuje, już zaczął się odnajdywać, stąpać po twardym gruncie.
José Ortega y Gasset

Żyjemy we współczesnym świecie, który jest pełen sprzeczności, konfliktów i różnic. W tych niepewnych czasach często odcinamy się od źródeł naszej mądrości. Z jednej strony może to prowadzić do dezorientacji i chaosu, ale może też nas mobilizować do wyjścia poza schemat, do rozwijania naszej świadomości i dążenia do równowagi.

Stykając się ze sprzecznościami w naszych ciałach i w świecie, uczymy się harmonizować napięcia z zaangażowaniem, budować most między umysłem a ciałem, między kontrolą a intuicją, przeszłością a teraźniejszością.

Będziemy angażować ciało i wykorzystywać taniec oraz praktyki ruchowe jako zasadniczą metodę eksploracji i uczenia się ‒ wyjdziemy poza tradycyjne podejścia ku praktyce, która będzie intuicyjna, improwizacyjna, emocjonalna, terapeutyczna, a jednocześnie ekspresyjna, partycypacyjna, performatywna i rytualna.

Tak szerokie spektrum zdolności naszych ciał może wzbogacić nasze spojrzenie na życie i sposób, w jaki wchodzimy w interakcje z otaczającym nas światem.

Sprzeczności nie są ograniczeniem, ale przez jednoczesne skupienie się na przeciwstawnych ideach, otwierają drzwi dla wewnętrznych, pierwotnych źródeł ciała i umysłu, które mogą rezonować w głosie i ruchu. Rozumowanie kontra nonsens, spontaniczność obok intencji, doskonałość i niedoskonałość nakładają się na siebie, odzwierciedlając nasze istnienie jako dynamiczną mieszankę sprzeczności.

Śledząc ruch ciała w labiryncie przeciwieństw, dochodzimy do głębszego zrozumienia naszych indywidualnych tożsamości fizycznych i wokalnych – głosów, które odzwierciedlają naszą kruchość i siłę.

Otworzymy ciało na nowe wrażenia, odkryjemy kształty i możliwości oraz uruchomimy wyobraźnię. Warsztaty rozwijają umiejętność wyrażania siebie, reintegrują ciało i umysł, eliminują napięcia mięśniowe i ograniczenia wynikające z krytycznej samooceny. Przekazują równocześnie konkretne narzędzia fizycznej i emocjonalnej samoopieki.

Wykorzystamy ćwiczenia i narzędzia z obszarów tańca, improwizacji kontaktowej, sztuk walki, jogi i tradycyjnych technik masażu oraz ćwiczenia stworzone podczas moich wieloletnich badań nad integracją ciała i kreatywnością artystyczną performera w Instytucie Grotowskiego.

Kształtujemy się nawzajem podejmując wyzwania odpowiednio dobrane do drogi każdego z nas, niezależnie od poziomu doświadczenia.

Skupimy się na:

  • uziemieniu poprzez rytuały grupowe i indywidualne;
  • pielęgnowaniu przyjemności i wolności w ruchu oraz budowaniu świadomości ciała;
  • wrażliwości i słuchaniu przez dotyk jako sposobie na kontakt z samym sobą i innymi przy wykorzystaniu improwizacji kontaktowej i tradycyjnych technik masażu;
  • kultywowaniu i wyrażaniu naszych twórczych impulsów poprzez opowieść i ruch;
  • tworzeniu przestrzeni dla praktyk ukierunkowanych na uważność w celu rozwijania świadomości naszych wartości i pragnień.

Skoncentrujemy się na ćwiczeniach łączących różnorodne techniki, improwizacje i struktury fizyczne oraz na budowaniu z nich potencjalnych opowieści.

Naszym celem nie jest stworzenie z ciał instrumentów plastycznych służących do opowiadania historii na scenie. Wręcz przeciwnie – zainicjowanie praktyki, dzięki której ciało fizyczne stanie się czystym instrumentem zdolnym do złożonej, subtelnej ekspresji.

Angażując całe ciało i umysł, sprawimy, że ciało stanie się świetlistym odbiciem wewnętrznych myśli i kanałem dla jaźni.

Uczestnicy zapoznają się z elementami:

  • wrażliwości i słuchania przez relacje partnerskie i grupowe;
  • pobudzania ciała w celu rozwijania gotowości do działania;
  • przechodzenia od treningu fizycznego do twórczej improwizacji;
  • kompozycji struktur fizycznych;
  • rytmicznego pulsu grupy i rytmu ciała;
  • rytuału środowiska pracy nacechowanego szacunkiem i skupieniem.

Punktem wyjścia naszej pracy artystycznej jest pytanie „kim jestem?”– chcąc żyć świadomie i kreatywnie, świadoma osoba zadaje sobie głębokie pytania.

Warsztaty są skierowane do wszystkich zainteresowanych samouzdrawianiem przez ruch, kreatywność i wyobraźnię, niezależnie od wieku, doświadczenia i ambicji zawodowych.

Matej Matejka

IMG_J.MatejkaMatej Matejka (Słowacja) jest badaczem teatralnym, aktorem, pedagogiem, reżyserem, liderem i założycielem Studia Matejka. Od 2006 roku mieszka we Wrocławiu, gdzie współpracował z Instytutem Grotowskiego oraz Teatrem ZAR. Prowadził liczne warsztaty na 5 kontynentach i w 28 państwach, m.in. w Skandynawii, Szwajcarii, Indiach, Chinach, Korei Południowej, Kanadzie, USA i Ameryce Południowej.

Jako aktor Teatru ZAR, Matej wystąpił w spektaklach „Anhelli. Wołanie” oraz „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” (Herald Angel i Total Theathe Award na festiwalu w Edynburgu w 2012).

Studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc spektakle, m.in. wielokrotnie nagradzany „Sclavi/Pieśń Emigranta” (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel, The Alfred Radok’s Prize, The Grand Prix Golden Laurel Wreath). Wyreżyserował m.in. przedstawienia: „Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną” (wspólnie z Yurim Kordonskim), „The Woman Decomposed”, „Charmolypi” oraz „Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań” (Special Mention Award podczas BE Festival w Birmingham w 2014), „The Web” i „BOI”.

Od 2010 roku twórca i lider Studia Matejka, aktorskiego laboratorium fizycznej ekspresji, działającego przy Instytucie Grotowskiego. W latach 2012 i 2014 wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych: „Pearadise”, „Life While You Wait”, „Twenty Second Street”, „Juste comme ça”, „The Desire”, „The Mess”, „Conflicts of Apathy” (pierwsza nagroda na Festiwalu NuVideoDance w Bratysławie w 2014). „Pearadise” zdobył główną nagrodę w kategorii najlepszy film zagraniczny na Los Angeles International Underground Film Festival w 2013.

W 2014 roku wyreżyserował i wyprodukował przedstawienie site-specific „Harmonia Przeciwstawień. Polska” w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu, a w 2017 „Palimpsesty przestrzeni. Rekonstrukcja” w pałacu w Gorzanowie.

Ukończył przygotowywany przez półtora roku interaktywny spektakl „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu” (kwiecień 2018), prezentowany w Instytucie Grotowskiego we współpracy z międzynarodowym zespołem złożonym z dziewięciu aktorów i tancerzy. Spektakl jest finalistą Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The best OFF”.

Jako reżyser i pedagog jest zaangażowany w pracę nad fizyczną ekspresją aktora i tancerza. Czerpiąc inspirację zarówno z rosyjskich studiów wczesnego XX wieku, z dziedzictwa Jerzego Grotowskiego oraz Tanztheater, jego techniki treningowe i pedagogika opierają się na pograniczu tańca,  teatru, psychofizycznej ekspresji i strukturalnej stylizacji.

Rozwinął różne cykle warsztatów: „Budzenie słuchającego ciała”, „Sprzeczności”, „Zmienna droga do działania”, „Taniec podobieństw”. Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (California University of Arts, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (National School of Drama w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana), Kanadzie (Theatre Alberta, Edmonton), Hiszpanii (AISGE Barcelona) oraz Libanie i Korei Południowej.
Więcej informacji: matejmatejka.com

8.30 poranna rozgrzewka, joga lub bieg
9.30 śniadanie
10.30 sesja warsztatowa
14.00 obiad i odpoczynek
17.00 sesja pracy
20.30 kolacja
21.30 kontemplacja, masaż

Przyjazd 8 lipca, po którym odbędą się popołudniowe aktywności. Wyjazd 17 lipca.

1500 PLN (przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczki do 30 marca)
1900 PLN (przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczki między 31 marca a 30 maja)
2200 PLN (przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczki po 30 maja)

Zapisy do 4 lipca za pomocą formularza. Prosimy również o nadesłanie swojego życiorysu na adres studiomatejka.workshop@gmail.com

Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. Gwarancją rezerwacji miejsca jest wpłata bezzwrotnej zaliczki w wysokości 300 PLN.

Gwarantowany transport z centrum Wrocławia do Brzezinki i z powrotem. W koszt warsztatów wliczone jest również wyżywienie (śniadanie, obiad, kolacja, ciepłe oraz zimne napoje).

Oferujemy zniżkę w wysokości 10% od całkowitej opłaty dla osób biorących udział w poprzednich edycjach, jak również specjalne warunki dla osób z Ukrainy.

Zapewniamy również zniżki na stypendia dla studentów/artystów/osób, które wykazują potrzebę wsparcia finansowego, zwłaszcza dla tych pochodzących z krajów, w których waluta jest znacząco słabsza od euro.

Więcej informacji po adresem: agnieszka.brave@gmail.com lub workshops@studiomatejka.com

Warsztaty odbędą się w Brzezince, historycznej, leśnej bazie Instytutu Grotowskiego, 40 km od Wrocławia. Początki leśnej bazy w Brzezince sięgają 1971 roku, kiedy Jerzy Grotowski wraz z aktorami Teatru Laboratorium przeprowadzili renowację znajdujących się tu obiektów. W skład odnowionych zabudowań gospodarskich, otoczonych 10 hektarami lasu, wchodzą sala teatralna, sale studyjne i kwatery. Obecnie Brzezinka służy głównie działaniom warsztatowym.

Leśna baza sprzyja zatopieniu się w ciszy wśród otaczającej natury – lasów, jezior, leśnych strumyków, w oddaleniu od miejskiego hałasu. Cisza stwarza możliwość przyjrzenia się sobie i usłyszenia siebie, bycia tu i teraz.

Galeria zdjęć