Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Kursy wiodące / Wielka? Reforma? Teatru?

Wyspiański i „Wielka Reforma” – historia nieporozumień

Wykład prof. Dariusza Kosińskiego w ramach OUP

11/01/2013 {piątek} 18:00
Sala Kinowa
Wstęp wolny

Stanisław Wyspiański właściwie nigdy nie został odkryty, ale za to coraz intensywniej jest zapominany. Brzmi to może jak paradoks i prowokacja, bo przecież mowa o twórcy, który jeszcze za życia trafił do kanonu, a jego Wesele, napisane w pierwszym roku nowego stulecia, okazało się najważniejszym w tym stuleciu polskim dramatem. A jednak historia Wyspiańskiego (co niemal natychmiast trafnie i boleśnie dostrzegł Stanisław Brzozowski) to historia nieporozumień – tragicznych, jeśli pamięta się o jego krótkim życiu i wadze zadań, które sobie stawiał. Złapany w pułapkę sukcesu Wesela, zabity wieszczem, przywalony neoromantycznym pogrobowcem, zdawał się Wyspiański żyć po życiu jako „artysta teatru” – wyniesiony przez Leona Schillera, który (niemal jak Paweł z Tarsu) przekuł jego życie i dzieło w fundament swojego Nowego Testamentu teatru monumentalnego. Wyrwane z kontekstu słowa o „Teatrze Ogromnym”, wykorzystane jako hasło bojowe, funkcjonują dziś jako naklejka na nieotwieraną szufladkę, napis nagrobny twórcy skazanego na wieczny odpoczynek.
Mimo wysiłków największych twórców teatru polskiego XX wieku: Juliusza Osterwy, Tadeusza Kantora, Jerzego Grotowskiego i Jerzego Grzegorzewskiego, Stanisław Wyspiański jest największą zmarnowaną szansą polskiego teatru, a zarazem przykładem na to, jak zabójcze i szkodliwe mogą być historyczne klasyfikacje. W czasie wykładu postaram się pokazać nie tyle proces zapominania Wyspiańskiego za pomocą Reformy, ile przywrócić – na ile to jeszcze możliwe – życie jego teatrowi, w nadziei, że nie okaże się on już tylko upiorem.

Dariusz_Kosinski_fot_Maciej_Zakrzewski_35Dariusz Kosiński (ur. 1966) badacz teatralny i performatyk, profesor w Katedrze Performatyki Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. W latach 2010–2013 dyrektor programowy Instytutu im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, a następnie do grudnia 2018 r. zastępca dyrektora Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Najważniejsze publikacje: „Polski teatr przemiany” (Wrocław 2007), „Teatra polskie. Historie”, (Warszawa 2010), „Teatra polskie. Rok katastrofy” (Warszawa 2012). Wydał dwie monografie o wczesnych przedstawieniach Teatru 13 Rzędów: „Grotowski. Profanacje” (Wrocław 2015) i „Farsy-misteria. Przedstawienia Jerzego Grotowskiego w Teatrze 13 Rzędów” (1959–1960) (Wrocław 2018) oraz zbiór esejów „Performatyka. W(y)prowadzenia” (Kraków 2016). Od jesieni 2016 r. stale współpracuje jako krytyk teatralny i publicysta z „Tygodnikiem Powszechnym”.