Stanisławski na nowo

Spotkanie z prof. Marią Shevtsovą prowadzone przez prof. Tomasza Kubikowskiego

pon. 23.10.2023, 18.00
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena
W języku angielskim z tłumaczeniem na język polski

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

Stanisławski na nowo
„Na dnie” Maksyma Gorkiego, Moskiewski Teatr Artystyczny, 1902; Stanisławski w roli Satina siedzi na stole.

Spotkanie z prof. Marią Shevtsovą poświęcone książce „Stanisławski na nowo” (Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław 2023), prowadzenie prof. Tomasz Kubikowski.

Konstantin Stanisławski (1863‒1938) był jednym z najbardziej nowatorskich i wpływowych reżyserów nowoczesnego teatru, a jego system i związane z nim praktyki pozostają przedmiotem studiów i ważną częścią warsztatu wielu aktorów, reżyserów i studentów. W swej książce „Stanisławski na nowo” Maria Shevtsova rzuca nowe światło na niezwykłe życie Konstantina Stanisławskiego, prezentując rosyjskie źródła archiwalne, zapisy prób, partytury i szkice. W swoim kompleksowym studium badaczka odkrywa na nowo mało znane aspekty nowatorskiego teatru Stanisławskiego i jego ścisłe zespolenie ze sztukami wizualnymi, tańcem i operą. Wskazuje na fundamentalne znaczenie rosyjskiego prawosławia dla światopoglądu reżysera, który legł u podstaw zintegrowanego systemu i celów przyjętych dla sześciu laboratoryjnych studiów badawczych, które Stanisławski założył bądź nad którymi sprawował opiekę. Badaczka skupi się na osiągnięciach Stanisławskiego na tle złożonych i historycznie ze sobą splecionych kontekstów politycznych, kulturowych i teatralnych carskiej Rosji, rewolucji 1917 roku, niestabilnych lat dwudziestych i stalinowskich lat trzydziestych.

Maria Shevtsova, ze zbiorów prywatnychMaria Shevtsova jest uznaną na świecie badaczką teatru i pedagożką, emerytowaną profesorką londyńskiego Goldsmiths University. Jej zainteresowania badawcze obejmują zagadnienia związane z dawnym i współczesnym teatrem rosyjskim, twórczością współczesnych europejskich reżyserów i zespołów teatralnych oraz interdyscyplinarnymi teoriami i metodologiami socjologii teatru, dyscypliny, którą stworzyła i która leży u podstaw jej pracy. Autorka wielu publikacji, w tym książek: „Rediscovering Stanislavsky” (2020), „Robert Wilson” (2007, 2. wyd. 2019), „Sociology of Theatre and Performance” (2009), „Directors/Directing: Conversations on Theatre” (2009) oraz „Dodin and the Maly Drama Theatre: Process to Performance” (2004). Współautorka „The Cambridge Introduction to Theatre Directing” (2013) oraz współredaktorka „Fifty Key Theatre Directors” (2005). Autorka ponad 150 artykułów publikowanych w czasopismach i pracach zbiorowych. Jej książki i inne publikacje przetłumaczone zostały na piętnaście języków. Występuje jako keynote speaker na konferencjach naukowych (posługując się językami angielskim, rosyjskim, francuskim i włoskim) i współpracuje w różnych rolach z uniwersytetami, ośrodkami badawczymi, instytutami kultury i szkołami aktorskimi. Prowadzi gościnne wykłady na najważniejszych międzynarodowych festiwalach teatralnych, a także spotkania po spektaklach i rozmowy z aktorami i reżyserami teatralnymi. Zasiada w jury wielu festiwali (m.in. jako przewodnicząca jury Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Belgradzie, BITEF) i prowadzi inne działania o charakterze informacyjnym i multimedialnym, m.in. rozmowy online oraz audycje radiowe i telewizyjne w Wielkiej Brytanii i nie tylko. Członkini Academii Europaea. Redaktorka czasopisma „New Theatre Quarterly” oraz członkini zespołów redakcyjnych czasopisma „Stanislavsky Studies” i internetowego periodyku „Critical Stages”, wydawanego przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Teatralnych.

Tomasz Kubikowski, fot. Edyta KubikowskaTomasz Kubikowski jest profesorem Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Kierownik literacki Teatru Narodowego. Badacz teatru i performansu, tłumacz, edytor, krytyk. Autor książek: „Siedem bytów teatralnych. O fenomenologii sztuki scenicznej” (1994), „Reguła Nibelunga. Teatr w świetle nowych badań świadomości” (2004), „Teatralne doświadczenie Wilhelma Meistra” (2014), „Przeżyć na scenie” (2015), „Zjadanie psów” (2019), „An Actor Survives: Remarks on Stanislavsky” (2023). Członek rad redakcyjnych czasopism: „Performer”, „Stanislavski Studies” i „New Theatre Quarterly”.

Obowiązują bezpłatne wejściówki

Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt e-mailowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.

OKiS_szewcowa