Aktualnie jesteś: Konferencje

Stulecie aktorów. Sztuka aktorska w teatrze Zachodu między XIX a XXI wiekiem

Konferencja podsumowująca kurs wiodący Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań 2013/2014, z udziałem grupy roboczej oraz prof. Ewy Guderian-Czaplińskiej i dr. Piotra Olkusza

7/06/2014 {sobota} 10:00–18:00
Sala Teatru Laboratorium

Wstęp wolny

Na zakończenie całorocznego cyklu wykładów i warsztatów Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań odbędzie się konferencja, w czasie której uczestnicy grupy roboczej zaprezentują własne wystąpienia dotyczące aktorstwa XX wieku. Różnorodność tematów i perspektyw – od tradycji Stanisławskiego, przez aktorstwo kabaretowe, operowe i taneczne, po kampowe reinterpretacje aktorskich wizerunków – dostarczy materiału do dynamicznych dyskusji, w których wezmą też udział zaproszeni goście.

Program

10:00–12:00 | Panel 1

Agnieszka Misiewicz (UAM): Co zrobić ze śpiewakiem na scenie? Aktorstwo operowe w ujęciu Kirsten Dehlholm oraz Pippo Delbono

Katarzyna Huss (UWr): Niemy podglądacz. O gapiach na scenach teatralnych

Aleksandra Konarska (PWST Wrocław): Kostium utrudniający ruch aktora jako środek ekspresji artystycznej

Daria Kubisiak (UJ): Aktorstwo w dramacie Heinera Müllera

12:00–12:30 | Przerwa na kawę

12:30–14:30 | Panel 2

Olga Drygas (UAM): Widoczny brak. O (nie)obecności aktora w szkicach i tekstach Adolphe’a Appii

Marta Przywara: System Stanisławskiego w praktyce pedagogicznej współczesnej Łotwy

Katarzyna Jewtuch (UWr): „Czy istnieje jaka organiczna przeszkoda psychiczna nie usposabiająca kobiety do myślenia scenicznego, czy też to tylko jakieś wewnętrzne sparaliżowanie, wynikające z wiekowego wychowania kobiet, z ograniczeń, którymi były spętane?” – dramatopisarstwo i myślenie o teatrze Marii Morozowicz-Szczepkowskiej

Bartosz Kurowski (PWST Wrocław): Wizerunek aktora/aktorki polskiej epoki gwiazd z perspektywy założeń estetyki KAMP

14:30–16:00 | Przerwa obiadowa

16:00–18:00 | Panel 3

Tomasz Kaczorowski (UJ): Studentów reforma rzeczywistości. Warsztat aktorski w teatrach studenckich lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych

Kamil Reichel (UJ): Być aktorem Jerzego Jarockiego

Anna Duda (UŚ): Relacja myślenia i działania w pracy tancerza-aktora. Fizyczne i intelektualne uobecnienie ciała na scenie

Katarzyna Waligóra (UJ): Rzeczy i aktorzy. Kilka uwag o materialności w teatrze