Konferencja w ramach projektu badawczo-artystycznego „Przestrzeń styku // interface”
niedz. 1.12.2024, 17.00, 19.00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
pon. 2.12.2024, 17.30
Kino DCF (ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 64A)
niedz. 1.12.2024, 17.00 koncert z audiodeskrypcją
Link do rejestracji: https://tiny.pl/d7tmt44p
Dwudniowa konferencja poświęcona tematowi wpływu technologii na sztukę, ich ścisłej relacji i występującej między nimi przestrzeni styku.
Podczas konferencji spróbujemy odpowiedzieć na pytania:
W ramach konferencji odbędą się wystąpienia, panel dyskusyjny, koncerty immersyjne oraz projekcja filmu pt. „Sisters with Transistors” (2020) w reżyserii Lisy Rovner.
Organizatorami konferencji są Instytut im. Jerzego Grotowskiego oraz Fundacja Upstream, a jej partnerem – Dolnośląskie Centrum Filmowe.
niedz. 1.12.2024, 17.00, 19.00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
Przestrzeń styku // interface: koncert immersyjny Studia VoiceLab z seansem obrazowania
Koncerty będą stanowić zwieńczenie półrocznego pogłębionego procesu działań podjętych podczas sesji warsztatowo-badawczych Studia VoiceLAB. Będą one pokazami pracy wokalnej chóru polifonicznego mającego na celu tworzenie kompozycji w czasie rzeczywistym, ukierunkowanej na fizyczne poczucie dźwięku i harmonii, w połączeniu z dźwiękami syntetycznymi i wpływającym na tkankę harmoniczną algorytmem.
Całość tego immersyjnego doświadczenia muzycznego jest ukierunkowana na pogłębienie doznań słuchacza poprzez zanurzenie w samym środku wibracyjnego środowiska tworzonego przez dźwięk.
Koncertom będą towarzyszyły seanse obrazowania przygotowane przez Bartosza Radziszewskiego, będące performatywną prezentacją o charakterze wizualnym, powstałą w wyniku działania artysty przy udziale technologii.
Bartosz Radziszewski (ur. w 1975 w Oławie) jest absolwentem liceum zawodowego o profilu konserwacji zabytków w Brzegu. Studiował kulturoznawstwo na Uniwersytecie Wrocławskim; w 2009 ukończył Wydział Malarstwa i Rzeźby wrocławskiego ASP (dyplomami w pracowniach prof. Janusza Jaroszewskiego i Wojciecha Kaniowskiego). Współtworzy artystyczną grupę PolishMirova, z którą zorganizował wiele wystaw. Jest wieloletnim współpracownikiem Teatru ZAR (pracował m.in. przy nagradzanym i cenionym spektaklu „Ewangelie Dzieciństwa”), brał udział w opracowaniu koncepcji i realizacji świateł, kolorował scenografię, towarzyszył zespołowi w jego podróżach po całym świecie. Od 2014 współtworzy wraz z Kamilą Klamut projekt teatralny „Camille”, w którym zajmuje się reżyserią światła. Za pracę nad spektaklem otrzymał w 2016 nagrodę Roberta McDowella i Richarda Demarco, a o światłach realizowanych przez Radziszewskiego pisała prasa brytyjska. Od roku 2012 jest asystentem prof. Mariana Kuczmy w Pracowni „bez korekty” na Wydziale Malarstwa i Rzeźby ASP we Wrocławiu. Od 2014 koordynuje dyplomy na ASP, jest kuratorem kilkunastu projektów artystycznych. W 2016 był komisarzem projektu „Bryły Platona” realizowanym we współpracy z Galerią Platon. Na swoim koncie ma około stu wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą (m.in. BWA Awangarda Wrocław, Muzeum Narodowe we Lwowie, Galeria Zajezdnia w Lublinie, Dom Nikifora w Krynicy, Monastyr św. Andrzeja w Kijowie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu). Jego prace znajdują się w zbiorach prywatnych w Polsce i za granicą oraz zdobią okładki książek. Stworzył kilka plakatów teatralnych, a ostatnio zajmuje się działaniami dokamerowymi i parateatralnymi. W 2019 roku obronił doktorat w dziedzinie sztuk pięknych. Jak sam pisze: „na różne sposoby zajmuję się malarstwem, robię obrazy, mieszkam i pracuję we Wrocławiu”.
pon. 2.12.2024
Kino DCF (ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 64A)
Film opowiada nową historię muzyki elektronicznej z perspektywy wizjonerek, których radykalne eksperymenty z maszynami na nowo zdefiniowały granice muzyki.
Od czasu swojego powstania na początku XX wieku, niezwykły świat muzyki elektronicznej nieustannie ewoluuje. Od nieograniczonych możliwości syntezatorów cyfrowych po niedawny comeback nagrań analogowych; od niemożliwie doskonałej intonacji rodem z Auto-Tune po demokratyzację produkcji muzycznej przez pokolenie producentów tworzących muzykę we własnym łóżku ‒ każda z tych zdobyczy jest wynikiem pracy i kunsztu kobiet przedstawionych w „Sisters with Transistors”. Clara Rockmore, Daphne Oram, Bebe Barron, Delia Derbyshire, Maryanne Amacher, Pauline Oliveros, Wendy Carlos, Eliane Radigue, Suzanne Ciani i Laurie Spiegel są jednymi z największych pionierek nowoczesnego dźwięku, których wpływ daje się słyszeć do dziś, choć większość ludzi nigdy o nich nie słyszała.
Recenzje filmu
„Jeden z najlepszych filmów 2021 roku… portret rewolucji, który wydaje się dziwnie ponadczasowy”.
Criterion Cast
„Sisters With Transistors” to coś więcej niż dokument o muzyce. To spóźniony hołd dla kobiet, które rozbiły muzyczne, technologiczne i społeczne bariery. To nie jest retrospektywa, ale nowy początek. Kto wie, ilu przyszłych mistrzów zainspiruje ten film?”
Owen Richards, The Art Desk
„Żywy i ekscytujący film… przepojony wyobraźnią oraz duchem innowacji i walki z przeciwnościami losu”.
Sophie Brown, CPH:DOX NEXT: WAVE AWARD
Marcin Sieńko: Narzędzie czy konkurencja? Rola AI w procesie tworzenia sztuki i kultury
Łukasz Kincel: 5 zmysłów technologii
Basia Rogoś-Turek: Tylko i aż technologia – experience design kultury case study
Marcin Sieńko: Narzędzie czy konkurencja? Rola AI w procesie tworzenia sztuki i kultury
Marcin Sieńko z wykształcenia jest filozofem, a z zawodu UX Designerem i Product Designerem. Kiedyś uczył filozofii techniki, mediów i kultury, dziś myślenie strukturami wykorzystuje do przeobrażania wiedzy branżowej, potrzeb klientów i wymagań biznesowych w produkty cyfrowe. W świecie IT żyje od ponad 10 lat, czasem jako zewnętrzny konsultant, czasem jako jednoosobowy dział UX. Ostatnio głównie w branży kurierskiej, ale projektował też dla artystów, dentystów, górników, strażników, bankierów i przedszkolaków. Z równym zapałem szkicuje, prowadzi wywiady z klientami, szkoli i tłumaczy z biznesowego na technologiczny, choć najlepiej czuje się tam, gdzie może wykorzystać dane do budowania wizji produktu. W głębi serca jednak nadal wierzy, że ostatecznie chodzi o to, by ludziom choć troszkę pomóc „żyć dobrze” w tym skomplikowanym świecie.
Łukasz Kincel: 5 zmysłów technologii
Łukasz Kincel ma 15-letnie doświadczenie w branży IT. Jego działania w tym obszarze związane są głównie z aplikacjami mobilnymi oraz rozwiązaniami z zakresu wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Karierę rozpoczął od roli programisty. Pełnił funkcję lidera w rozmaitych zespołach. Obecnie jest kierownikiem działu innowacji we wrocławskiej agencji Nomtek. W swojej pracy skupia się na analizie najnowszych trendów technologicznych. Dział, który prowadzi, zajmuje się badaniem rozwoju sztucznej inteligencji oraz jej wpływu na biznes i ludzi. W swojej karierze miał okazję współpracować z klientami z całego świata – od małych start-upów po duże korporacje. Jest pasjonatem nowych technologii i ciągle poszukuje sposobów, aby zrozumieć, jak kształtują one przyszłość naszego świata.
Basia Rogoś-Turek: Tylko i aż technologia – experience design kultury case study
Basia Rogoś-Turek jest badaczką i projektantką, a we wrocławskiej agencji Nomtek pracuje jako Product Managerka. Zarządzała kierunkiem studiów User Experience Design/Product Design na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu przez 11 lat. Swoją przygodę z tworzeniem produktów cyfrowych rozpoczęła 15 lat temu i od tamtej pory stara się jednoczyć świat użytkownika ze światem technologii i biznesu. Łączy badawczo-strategiczne kropki, budując wartość produktów i usług cyfrowych. Zmiana to jej drugie imię: założyła butikową agencję UX-ową zanim to jeszcze było modne, pracowała przy wielomilionowym produkcie interaktywnym – przeglądarce Opera, a także dla światowych gigantów (eBay, Vattenfall, KGHM, Orlen) i małych, zwinnych start-upów.
Organizatorzy: Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Fundacja Upstream
Partner: Dolnośląskie Centrum Filmowe