Warsztaty prowadzone przez Daisuke Yoshimoto, w asyście Megumi Wasaka
22–26/10/2018 {poniedziałek–piątek} 10:00–14:00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
Zapisy do 5 października
W języku japońskim z tłumaczeniem na język angielski
Uważam, że warsztaty butō nie są konieczne, ponieważ butō to obnażenie własnego życia. Tańczę tylko swoje życie. (…) Nie uczę butō. Robimy trening razem z kimś zainteresowanym, improwizujemy i wtedy opowiadam, co mi się podobało, jak można inaczej próbować itd. Aby odkryć własny taniec, potrzeba czasu, ale jeśli uparcie się dąży, to można to osiągnąć. W pracy z młodymi osobami staram się, żeby mnie nie naśladowali.
Daisuke Yoshimoto
Praca z Daisuke może być próbą odkrycia siebie, odtajnienia siebie, ukazania tego, co nie zawsze uświadomione. Niezależnie, czy dąży się do własnego butō, czy pójdzie się w zupełnie innym kierunku, warsztaty z Daisuke Yoshimoto są niewątpliwie ważnym doświadczeniem.
Daisuke Yoshimoto ukończył specjalizację scenograficzną na kierunku sztuka na Wydziale Teatru na Uniwersytecie Nihon w 1967 roku. Od pierwszych lat swej scenicznej aktywności współpracował i współtworzył spektakle z największymi twórcami butō, m.in. z Kazuo Ohno (jako menadżer przy Argentynie, 1977 i Mojej matce, 1981).
Pierwsze przedstawienie butō Głowa kobiety ptaka przygotował w 1983 roku. Występował w wielu krajach, np. w Austrii, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Norwegii, na Ukrainie i Węgrzech, we Włoszech i USA. Wielokrotnie gościł w Polsce, prezentując swoje spektakle Eros i Tanatos (2004) oraz Ruiny ciała (2008), m.in. w Krakowie, Lublinie, Olsztynie, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie oraz Wrocławiu (na zaproszenie Ośrodka i Instytutu Grotowskiego). W 1997 roku pełnił funkcję programowego konsultanta festiwalu tańca butō, którego pomysłodawcą i realizatorem był Ośrodek Grotowskiego. W 2003 roku współpracował z Teatrem ZAR w ramach projektu „Ewangelie dzieciństwa”, tańcząc w spektaklu Łazarz. W roku 2010 wspólnie z Jackiem Ostaszewskim i grupą Osjan wystąpił w Teatrze Wielkim Operze Narodowej ze spektaklem Ruiny ciała, a także na czterdziestolecie zespołu na Festiwalu Skrzyżowanie Kultur.
W 2012 roku podczas II Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy” wystąpił we Wrocławiu w swoim spektaklu Kiokatabira ciała, prezentowanym również w 2016 roku w ramach projektu BodyConstitution, a w 2017 roku podczas Festiwalu Butō w Sapporo.
W 2013 roku po raz pierwszy przedstawił na wrocławskim placu Solnym akcję Świadek w ramach projektu „Armine, Sister” Teatru ZAR. W listopadzie 2014 roku wystąpił z Ritsuko Takahashim w Pałacu Aranburu w Tolosie w Hiszpanii, a w 2015 roku w performansie w ramach „Armine, Sister” na pl. św. Elżbiety we Wrocławiu oraz w przedstawieniu NO MAN w reżyserii Tomasza Bazana prezentowanym w krakowskiej Cricotece i w Lublinie.
Megumi Wakasa Mer (ur. 1987, Japonia) poznała Daisuke Yoshimoto w 2009 roku, odtąd prowadzi własną działalność artystyczną. Zrealizowała bardzo różniące się od siebie przedstawienia solowe Kara no yume i Hodokeru-yuki. Obecnie jest członkinią zespołu Tenku Yoran (Butō – kołyska przestrzeni). Z zespołem Aiko Obana uczestniczy w długoletnim projekcie „Tokikatachi”.
„Actor’s Hub” to nowy projekt w zakresie edukacji realizowany w Instytucie Grotowskiego. Będzie organizowany cyklicznie, dwa razy w roku – jesienią (październik–listopad) i wiosną (kwiecień). To cykl warsztatów zbierających doświadczenia w domenie treningu aktorskiego, badanego w Instytucie od roku 2004. W ciągu kilku intensywnych tygodni uczestnicy będą mogli zgłębić techniki, praktyki i filozofie ruchu z całego świata. W programach kolejnych edycji, opartych na różnorodnych tradycjach teatralnych, regularnie pojawiać się będą metody pracy Tadashiego Suzukiego i Theodorosa Terzopoulosa oraz Odin Teatret. Projekt adresowany jest do osób aktywnych fizycznie posiadających doświadczenie teatralne: profesjonalnych aktorów, studentów szkół aktorskich, tancerzy, choreografów, performerów oraz instruktorów i praktyków teatralnych.
Jesienna edycja w 2018 roku, pod hasłem Japanese Traces, poświęcona głównie będzie japońskim tradycjom: butō i metodzie aktorskiej Tadashiego Suzukiego, a dopełnią ją m.in. metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa. Warsztatom praktycznym towarzyszyć będą pokazy prac i spotkania z artystami. Tegoroczna edycja przewidziana jest jako całościowy, zamknięty program, obejmujący wszystkie warsztaty w październiku i listopadzie, ale możliwe jest wzięcie udziału w wybranych sesjach.
Pojedyncze warsztaty: 200 PLN
Karnet na wszystkie warsztaty (październik–listopad): 1800 PLN
Karnet na wszystkie warsztaty w listopadzie: 1000 PLN
3 wybrane warsztaty w październiku i/lub listopadzie: 1000 PLN
Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 31 października 2018 na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl, wpisując w temacie wiadomości „Actor’s Hub”. Liczba miejsc ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.
Zgłoszenia do udziału w całej edycji „Actor’s Hub” lub na 3 wybrane zajęcia w październiku i listopadzie przyjmujemy do 5 października.