Aktualnie jesteś: Noc na faktach

TanzGala

Spektakl Roberta Traczyka w ramach przeglądu „Noc na faktach”

TanzGala
Fot. Robert Traczyk

Czy prawdziwa wojna damsko-męska zaczyna się wraz z włączeniem przycisku „play”? Czy dwie dziewczyny razem rzeczywiście wyglądają lepiej? Jak mężczyznom przychodzi przejmowanie tradycyjnych ról kobiecych? Dlaczego im starsze ubrania, tym ich cena jest wyższa?

Jazz, stylowe ubrania, potańcówki, swing – to świat tancerzy stylu Lindy Hop. To świat, którego magia przyciąga zarówno miłośników estetyki retro, a także tych, którzy szukają alternatywy dla współczesnych form rozrywki. Lindy Hop należy do grupy tzw. social dances. To nie tylko efektowne figury i pulsująca muzyka, ale przede wszystkim międzynarodowa społeczność. Tak jak w każdej innej, tu też ścierają się poglądy, emocje i doświadczenia. Scenariusz spektaklu powstał na podstawie wywiadów przeprowadzonych z polskimi tancerzami Lindy Hop. Ale na tym nie koniec – na scenie to nie aktorzy wcielą się w rolę tancerzy, lecz tancerze wrocławskiej grupy Lindy Szau pokażą swoje umiejętności aktorskie.

Fot. Grzegorz Golębiowski

Robert Traczyk jest absolwentem Politechniki Wrocławskiej i reżyserii na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Filii we Wrocławiu. Związany z Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu, gdzie współtworzy projekt „Teatr na faktach”, w ramach którego napisał scenariusz i wyreżyserował spektakl „TanzGala”, a jako współautor tekstu oraz dramaturg pracował przy „Męskich perspektywach miłości”. Współreżyserował spektakl „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą”, który zdobył nagrodę na XX Festiwalu Teatralnym „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu oraz WARTO, nagrodę przyznawaną przez wrocławską „Gazetę Wyborczą”. W ramach projektu „Trzy krzesła” tworzy spektakle polsko-niemieckie. Reżyserował czytanie „Wyzwolenia” Stanisława Wyspiańskiego w teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu oraz „Marcin wieczny Artur” Mateusza Pakuły w Teatrze Kombinat we Wrocławiu. Asystował Przemkowi Wojcieszkowi przy spektaklu „Swietłana” oraz Aleksandrze Popławskiej przy „Krótkich wywiadach z paskudnymi ludźmi”. W ramach 41. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we wrocławskim Capitolu pokazano jego spektakl „Śmierć Człowieka-Wiewiórki” na podstawie tekstu Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk. Jego opowiadanie „Obcy Pana Shrodingera” zostało opublikowane w zbiorze „Dzieje się”, wydanym przez grupę wydawniczą Alpaka. Nowela „O dziewczynie, co nie miała implantów” zdobyła główną nagrodę w konkursie Kryształowe Smoki 2020, a dramat „EveryBoy&ExtraGirl” znalazł się w finale „Młod(sz)ej Polski”, konkursu Narodowego Starego Teatru w Krakowie.

Katarzyna Aszkiełowicz jest studentką filologii polskiej UWr i dziennikarką radiową związaną z lokalnym Radiem Rodzina. Głosu używa do mówienia o kulturze oraz do porannego budzenia wrocławian. Prócz mikrofonu jej następnym atrybutem są buty, których od półtora roku używa na parkiecie do tańców swingowych. Uczestniczka projektu „Teatr na faktach”.

Iza Banaszek jest studentką scenografii na wrocławskiej ASP. Projektowała scenografię m.in. do spektakli: „Koniec” Teatru Układ Formalny w reżyserii Agnieszki Nasierowskiej; a także produkcji AST w Krakowie Filii we Wrocławiu: „Świat i już!” w reżyserii Bartosza Kurowskiego, „Prorok Wixa” w reżyserii Agnieszki Błaszczak, „Żeby się nie bać” w reżyserii Doroty Bator, „Siksy” w reżyserii Cezarego Ibera. Wykonała kostiumy do „Widm” w reżyserii Pawła Passiniego w Narodowym Forum Muzyki. Uczestniczka projektu „Teatr na faktach”.

Reżyseria i dramaturgia: Robert Traczyk
Występują: Katarzyna Aszkiełowicz, Kamila Lipowiecka, Bartosz Naskręski, Kamil Tomaszuk
Scenografia: Jan Głąb
Kostiumy: Iza Banaszek
Muzyka: scratch jingle mix Magdalena Gorwa
Premiera: 14 lutego 2019
Czas trwania: 50 min

Spektakl został zrealizowany w Instytucie Grotowskiego w ramach projektu „Teatr na faktach” (październik 2018 – luty 2019) pod opieką artystyczną Krzysztofa Kopki.

Galeria zdjęć