sierpień 2023-czerwiec 2024
Beşiktaş/Stambuł (Turcja)
W językach angielskim i tureckim
Projekt inicjuje wyjątkową współpracę między Teatrem ZAR a Studio Dès Vu ukierunkowaną na rozwijanie kunsztu aktora/performera.
Te dwie cenione grupy łączą siły, aby stworzyć zaawansowany program edukacyjny dla artystów teatralnych. Teatr ZAR, znany ze swojego innowacyjnego i eksperymentalnego podejścia do teatru, zdobył międzynarodowe uznanie dzięki unikalnym produkcjom i interdyscyplinarnemu podejściu do pracy aktora. Ich prace czerpią inspirację z różnorodnych tradycji kulturowych i duchowych, tworząc przedstawienia, które poruszają widzów na całym świecie. Studio Dès Vu z kolei jest cenione za swoje zaangażowanie w poszerzanie granic sztuk performatywnych. Studio to wykształciło nowe pokolenie wybitnych artystów.
Wspólnie, Teatr ZAR i Studio Dès Vu stworzą unikalny program edukacyjny, który obejmie różnorodne techniki i metody, wykorzystując doświadczenia i filozofie artystyczne obu grup artystów i pedagogów. Studenci biorący udział w tym programie będą mieli nie tylko wyjątkową szansę na rozwijanie swoich umiejętności w dziedzinie aktorstwa i sztuk performatywnych. Będą mieli również możliwość zgłębiania znaczenia inspiracji płynących z różnych tradycji kulturowych, eksplorowania nowych metod narracji oraz doskonalenia swoich umiejętności pod okiem doświadczonych profesjonalistów. Ta współpraca będzie także sprzyjać wymianie kulturowej i współpracy między artystami z różnych środowisk, co stworzy dynamiczną i inkluzywną społeczność artystyczną.
Pierwsze warsztaty prowadzone będą przez Oresta Sharaka oraz Mertcana Semerci: 31.08-03.09.2023
Szczegółowe informacje i zapisy: info@studiodesvu.com
Mertcan Semerci urodził się w Stambule. Ukończył aktorstwo na Uniwersytecie Bilkent na Wydziale Muzyki, Sztuk Scenicznych i Teatru. Pracował w Narodowych Teatrach w Ankarze i w Stambule, współpracował również z Tatbikat Sachnesi w Ankarze jako menadżer sceny i operator świateł. Jako aktor wystąpił w ponad dwudziestu sztukach teatralnych i tanecznych. Pasjonuje się ruchem i treningiem. Trenuje brazylijskie Ju Jitsu. Uczestnik programu edukacyjnego Bojowy Partnering. Mieszka w Polsce, od 2016 roku na stałe współpracuje ze Studiem Matejka, aktywnie uczestniczy w projektach i warsztatach zespołu. Brał udział w projektach i warsztatach pod kierownictwem lidera grupy Mateja Matejkę oraz współtworzył projekt zatytułowany „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu” (2017-2018). Wziął również udział w projekcie „Suffering: On Our Perception of Pain” (2017) zespołu Alkemisterna z siedzibą w Geoteborgu pod kierownictwem Cecilii Lagerström. Nawiązał również współpracę z Teatrem Chorea z Łodzi, gdzie wystąpił w spektaklu „2.0.4.5. Metaphysical mini-opera” (2018) w reżyserii Tomasza Rodowicza. Od 2018 roku Mertcan Semerci pracuje jako aktor w Teatrze ZAR, gdzie brał udział w przedstawieniach takich jak „Medee”, „Anhelli: Skowyt”, i współtworzył spektakl zatytułowany „Nobody Meets Nobody”. W 2022 roku został uhonorowany nagrodą „Super Diament” przez Prezydenta Miasta Wrocławia.
Orest Sharak urodził się w Karpatach na Ukrainie. W 2005 roku rozpoczął naukę aktorstwa na Państwowym Uniwersytecie im. Iwana Franki we Lwowie. W latach 2007-2011 pracował w Teatrze im. Łesia Kurbasa, gdzie występował m.in. w spektaklach: „Metamorfozy” wg Owidiusza (2007), „Pięć elementów” w oparciu o opowieści Zen (2009), „Bohdan” według Klima (2009), „Uczta” na podstawie Platona (2009), „Król Lear” Shakesperae’a. W 2009 roku wspólnie z aktorami teatru założył zespół etniczno-ambientowy Kurbasy, którego praca skupiła się na poszukiwaniu elementów dramatycznych w ukraińskich pieśniach. W tym samym czasie współpracował z Teatrem Lalish (Wiedeń), Tomaszem Bazanem (Teatr Maat Project, Lublin), Marjaną Sadovską (Kolonia). W 2012 roku został aktorem Teatru ZAR: bierze udział w spektaklach „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie”, „Armine, Sister”, „Anhelli. Skowyt” i „Medee. O przekraczaniu”. W 2012 roku, po wyprawie na Sycylię, został członkiem grupy In Medias Res, która pracuje z pieśniami liturgicznymi z Korsyki, Sardynii i Sycylii. Od 2012 roku współpracuje z Matejem Matejką. Wziął udział w projekcie „Harmonia przeciwieństw. Polska” w reżyserii Mateja Matejki (premiera 2014), a także opracowywał muzykę do przedstawienia „Niezręczne szczęście”. Praktykuje grę na różnych instrumentach z rozmaitych kultur świata. W 2022 roku został uhonorowany nagrodą „Super Diament” przez Prezydenta Miasta Wrocławia