Konferencja naukowa
22–23/10/2014 {środa–czwartek}
Uniwersytet Opolski/Instytut Grotowskiego
Wstęp wolny
Konferencja Tradycje monastyczne w Europie. Między liturgiką a performatyką II jest już drugą próbą podjęcia problemu tzw. zwrotu performatywnego w literaturoznawstwie, teatrologii, kulturoznawstwie i teologii, oraz wykorzystania metod performance studies w obszarze wyobrażeń wyższej rzeczywistości.
Konferencja obejmuje dwa obszary badań nakierowanych na praktykę i teorię. Praktyczne wykorzystanie performatyki w badaniach nad liturgią i życiem zgromadzeń zakonnych nabrało szczególnej aktualności: Papieże Benedykt XVI, a obecnie Franciszek zwrócili się w swoim nauczaniu ku monastycznym źródłom chrześcijaństwa. Równocześnie dynamiczny rozwój performatyki skłania do głębszej refleksji nad metodyką badań. Interesować nas będzie z jednej strony odrębność działania liturgicznego od antropologicznych modeli rytuału, a z drugiej mniej lub bardziej ukryta obecność liturgii i opartego na jej wzorze modelu dramaturgicznego w polskim teatrze i dramacie.
Prof. dr hab. Dariusz Kosiński
Dr hab. Zbigniew Władysław Solski
22/10 {środa} 9:30–17:00
Opole, Uniwersytet Opolski, Wydział Teologiczny, ul. Drzymały 1a
09:30–10:00 | Otwarcie konferencji
J.M. Rektor Uniwersytetu Opolskiego prof. Stanisław Nicieja
10:00–13:00 | Obrady plenarne zakończone dyskusją
prof. dr hab. Michał Masłowski (Université Paris-Sorbonne (Paris IV)): Akcja widzialna i niewidzialna pogrzebu
prof. dr hab. Dariusz Kosiński (Uniwersytet Jagielloński): Poza normę liminalną – ku teatrowi ubogiemu
ks. prof. dr hab. Helmut Jan Sobeczko (Uniwersytet Opolski): XVIII-wieczne formy pobożności pasyjnej w kościołach zakonnych w opisie Jędrzeja Kitowicza (+1804)
prof. dr hab. Anna Pobóg-Lenartowicz (Uniwersytet Opolski): Liturgia kanoników regularnych na Śląsku w średniowieczu
13:00–14:30 | Przerwa
14:30–17:00 | Obrady w sekcjach
Sekcja I
dr Piotr Dobrowolski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza): Wcielenia „obrzędu świętokradzkiego”. Polityczne, codzienne i popkulturowe rytuały w teatralnych realizacjach „Dziadów” Adama Mickiewicza
dr Dorota Jarząbek-Wasyl (Uniwersytet Jagielloński): Duchowe ojcostwo i idea pustelni w relacjach W. Lutosławskiego i J. Osterwy
dr Katarzyna Flader-Rzeszowska (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego): Kościelny ceremoniał i indiańskie obrzędy religijne. Wpływ misyjnej działalności zakonników na meksykańskie Święto Zmarłych
dr Elżbieta Kołdrzak (Uniwersytet Łódzki): Indyjska koncepcja rasa i japońska koncepcja hana – estetyka doświadczenia granicznego
Sekcja II
ks. prof. dr hab. Franciszek Wolnik (Uniwersytet Opolski): Formy pobożności praktykowane przez nyskich bożogrobców
dr hab. Marek Dybizbański (Uniwersytet Opolski): Dramat – teatr – mit. „Oblubienica z Messyny” Friedricha Schillera w kręgu mitotwórczych projektów romantyzmu
dr Marlena Krupa (Uniwersytet Wrocławski): Święty Jan od Krzyża: mistyk, poeta, performer
dr Anna Kawalec (Katolicki Uniwersytet Lubelski): Radość i kontemplacja jako franciszkański projekt performatyki (na podstawie reguły Mniszek Trzeciego Zakonu Regularnego Świętego Franciszka z Asyżu, tzw. bernardynek polskich)
dr Ewa Szkudlarek (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza): Performatywne anioły… nie tylko na obrazach malarskich
Sekcja III
dr hab. Zbigniew Władysław Solski (Uniwersytet Opolski): Cisza i milczenie. Performanse benedyktynów tynieckich
dr Agata Strządała (Uniwersytet Opolski): Tyniecka ikebana
dr Agnieszka Draus (Akademia Muzyczna w Krakowie): Cykl sceniczny „Licht” Karlheinza Stockhausena. Współczesny, kosmiczno-rytualny teatr muzyczny
dr Magdalena Hasiuk-Świerzbińska (Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk): Topos mnicha w polskim teatrze więziennym
23/10 {czwartek} 10:00–17:00
Wrocław, Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
10:00–12:30 | Obrady plenarne
prof. dr hab. Andrea Meyer-Fraatz (Friedrich-Schiller-Universität Jena): Dramat i zagrzebskie przedstawienie „Brat Magarac” w teatrze ZKM chorwackiego reżysera René Medveseka
prof. dr hab. Anna Kuligowska-Korzeniewska (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza): Leon Schiller – oblat benedyktyński
dr hab. Tadeusz Kornaś (Uniwersytet Jagielloński): „Patrzą bez wstydliwości i śmieją się bez miary”. Teatr, taniec, widowiska w apoftegmatach Ojców Pustyni (Egipt, IV–VI w.)
dr hab. Ireneusz Guszpit (Uniwersytet Wrocławski, Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Oddział we Wrocławiu): Obrzędowość – jakostek odtworzenia myśli i uwydatnienia zamysłu twórcy treści – według Juliusza Osterwy
prof. Maria Reut (Dolnośląska Szkoła Wyższa): Wyobraźnia narracyjna i samorozumienie
12:30–14:00 | Przerwa
14:00–17:00 | Obrady plenarne zakończone dyskusją i podsumowaniem konferencji
ks. prof. dr hab. Marek Lis (Uniwersytet Opolski): Filmowe wyobrażenia klasztoru: realizm, magia, mit („Ludzie Boga”, „Jasminum”, „Wyspa”)
ks. prof. dr hab. Erwin Mateja (Uniwersytet Opolski): Formy pobożności pasyjnej cystersów z Krzeszowa
prof. dr hab. Remigiusz Pośpiech (Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Opolski): Formy muzyki pasyjnej w tradycji liturgiczno-muzycznej klasztoru paulinów na Jasnej Górze
21–23/10 {wtorek–czwartek} 19:00
Wrocław, Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
Armine, Sister
Spektakl Teatru ZAR
Organizatorzy
Instytut Liturgii, Muzyki i Sztuki Sakralnej, Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego
Instytut Polonistyki i Kulturoznawstwa, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Opolskiego
Instytut Grotowskiego we Wrocławiu
Institut für Slawistik, Friedrich-Schiller-Universität, Jena
Współorganizator
Towarzystwo Przyjaciół Opola