Cykl sesji pracy Studia Voice In Progress Joanny Kurzyńskiej
śr. 18:00–20:00
październik–grudzień 2020
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
W językach polskim i angielskim
Regularne sesje pracy metodą Kristin Linklater „Uwolnij swój głos” w ramach Studia Voice In Progress Joanny Kurzyńskiej mają na celu umożliwienie stopniowego przejścia progresji ćwiczeń, zaprojektowanych przez autorkę podczas wieloletniej praktyki pedagogicznej i artystycznej skupionej na głosie. Metoda Linklater (skatalogowana i uporządkowana w książce „Uwolnij swój głos”, wydana przez Państwową Wyższą Szkołę Teatralną w Krakowie, 2011) ma na celu uwolnienie ciała od niepotrzebnych napięć i udrożnieniu komunikacji.
Zastosowanie metody „Uwolnij swój głos” prowadzi od świadomości fizycznej ciała do świadomości oddechu, doświadczenia dźwięku w ciele, rozluźnienia napięć w gardle, żuchwie, języku i podniebieniu miękkim, pogłębienia rezonansu klatki piersiowej i rezonatorów twarzy przy jednoczesnym wsparciu oddechowej energii, eksplorującej skalę głosu na całej jego długości. Pomaga także odbudować ścisły kontakt głosu z impulsami emocjonalnymi, niekontrolowanymi przez intelekt.
Cykl sesji jest przewidziany dla każdego, kto chciałby pogłębić lub odnowić świadomość oraz kontakt swoim głosem – przede wszystkim aktorów, wokalistów, tancerzy i nauczycieli, ale też wszystkich, którzy na co dzień posługują się głosem.
Kristin Linklater (1936–2020) była jedną z najbardziej znanych trenerek głosu na świecie. Jej praca „Uwolnij swój głos” na przestrzeni ostatnich pięćdziesięciu lat zdobyła powszechną renomę wśród pedagogów i praktyków w Stanach Zjednoczonych oraz Europie, była wykorzystywana w wielu produkcjach teatralnych i filmowych, jest też obecna w programie nauczania wielu uniwersytetów i szkół artystycznych. Unikalne podejście w metodzie Linklater do pracy z głosem wiąże się z silnym zaangażowaniem wyobraźni w proces jego tworzenia, co przy współudziale precyzyjnych ćwiczeń relaksacyjnych, udrażniających przestrzenie rezonacyjne i wzmacniających głos pomaga zredukować nawykowe napięcia, które nie pozwalają głosowi wyrażać się bez zahamowań. Podążając za myślą Iris Warren (nauczycielki z London Academy of Music and Dramatic Art), która zwykła mówić „Chcę usłyszeć ciebie, nie twój głos”, Linklater poprzez swoje poszukiwania docierała do źródła ludzkiego głosu, który kształtuje się i brzmi jeszcze zanim wydobędzie się na zewnątrz. Trening opisany w książce „Uwolnij swój głos” pomaga odnaleźć i odnowić osobistą więź ze swoim głosem.
Sesje poprowadzi Joanna Kurzyńska – aktorka, śpiewaczka, multiinstrumentalistka i doświadczona pedagożka. Jako wieloletnia uczestniczka warsztatów i kursów prowadzonych przez samą Kristin Linklater w jej Voice Centre na Orkadach, pragnie podzielić się doświadczeniami oraz pogłębiać swoje badania nad metodą podczas regularnych sesji głosowych w ramach pracy Studia Voice In Progress.
Pierwsze spotkanie poświęcone będzie teoretycznemu i praktycznemu wprowadzeniu do metody „Uwolnij swój głos”, rozpoznaniu nawykowych napięć i nauce ich rozładowywania, a także rozpoczęciu procesu budowania świadomości ciała w zakresie kręgosłupa i układu kostnego. Na każdych zajęciach cyklu wprowadzany będzie kolejny krok praktyki głosowej.
Ramowa tematyka poszczególnych spotkań:
Sesja 1 i 2 (7/10)
Spotkanie z metodą „Uwolnij swój głos”: omówienie podejścia Kristin Linklater do pracy z głosem.
Świadomość ciała: układ kostny, kręgosłup; wsparcie naturalnego oddychania – drzewo.
Dostrzeżenie nawykowych napięć i nauka świadomego ich odpuszczania.
Świadomość oddychania: uwalnianie oddechu, źródło dźwięku; powietrze.
Połączenie oddechu z impulsem emocjonalnym.
Sesja 3 i 4 (14/10)
Dotknięcie dźwięku: wibracje początkowe – jezioro. Odczuwanie wibracji głosu w ciele.
Uwalnianie wibracji: usta, głowa, ciało – rzeki dźwięku.
Wytwarzanie osobistej więzi z głosem.
Sesja 5 (28/10)
Uwalnianie kanału: świadomość i rozluźnienie żuchwy. Obraz szyi i głowy.
Usuwanie napięcia – brama więzienia lub otwarte drzwi.
Sesja 6 (4/11)
Uwalnianie kanału: świadomość języka.
Dostrzeganie napięć, rozciąganie, luzowanie, rozluźnianie – opowiadacz.
Sesja 7 i 8 (11/11)
Uwalnianie kanału – podniebienie miękkie.
Otwieranie i usprawnianie – przestrzeń.
Kręgosłup i kanał: połączenie. Źródło, podróż, cel – „ha-mmmmm-train”.
Sesja 9 (18/11)
Świadomość gardła – budowa.
Otwarcie gardła – jama.
Sesja 10 (25/11)
Rozwijanie i wzmacnianie rezonatorów: klatka piersiowa, usta, zęby.
Odkrywanie rezonansu – fioletowy, niebieski, żółty.
Sesja 11 (2/12)
Pełna progresja dotychczasowych ćwiczeń, podsumowanie odczuć i odkryć, dyskusja.
Joanna Kurzyńska jest wrocławianką, absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec. Pracuje jako aktorka, piosenkarka, multiinstrumentalistka, kompozytorka i pedagożka. Warsztat teatralny i wokalny kształciła pod okiem polskich i zagranicznych pedagogów i praktyków. Debiutowała w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Współpracowała m.in. z Wrocławskim Teatrem Lalek, Akademią Praktyk Teatralnych Gardzienice, Teatrem Muzycznym Capitol, Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie Filią we Wrocławiu, Narodowym Forum Muzyki, Sound Factory Orchestra, Camera Nera, Kwartetem Staromiejskim, wrocławską grupą perkusyjną Mamatucada, neTTheatre (spektakl „The Hideout/Kryjówka|” w reż. Pawła Passiniego) oraz triem wokalno-instrumentalnym SUTARI.
Od powstania Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu w 2009 roku prowadzi tam zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Od 2017 roku związana artystycznie i pedagogicznie ze Studiem Kokyu (spektakl „Halo?” w reż. Przemysława Błaszczaka oraz większość warsztatów i programów edukacyjnych prowadzonych przez Studio).
Uhonorowana Stypendium Artystycznym Marszałka Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego prowadziła autorski projekt muzyczny „Przyjdę do siebie”, prezentowany w całym kraju (album EP promujący materiał wydany w 2014), oraz Stypendium Twórczym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który dał początek jej autorskiej ścieżce badawczej nad głosem, która jest kontynuowana w studiu Voice In Progress.
Z pasją oddaje się zgłębianiu technik uwalniania naturalnego głosu w procesie pracy z aktorem, ze szczególną uwagą dla metody Kristin Linklater. W 2023 roku ukończy kurs nauczycielski metody Kristin Linklater, stając się pierwszą w Polsce Designated Linklater Teacher. Uhonorowana medalem „Zasłużona dla Kultury Polskiej” w grudniu 2021 roku.
Głos, który się rozwija. Głos w toku. Głos, który uwalnia człowieka poprzez swoją własną wolność.
Studio Voice In Progress, stworzone i prowadzone przez Joannę Kurzyńską, to miejsce swobodnej eksploracji głosu, zarówno w sferze poszukiwań performatywnych i codziennych, jak i niezwiązanych z pracą artystyczną. Praca Studia koncentruje się wokół metod uwalniania i wzmacniania naturalnego głosu – aby mógł wyśpiewywać się, brzmieć wolny od nawykowych napięć, w pełnej integralności z ciałem. Regularne sesje pracy Voice in Progress bazują na konkretnych technikach, m.in. na metodzie Kristin Linklater. Celem poszukiwań Studia Voice In Progress jest pogłębianie wiedzy w zakresie metod treningu głosowego, przy jednoczesnym, nieustannym kwestionowaniu każdej z metodologii.
Podczas pracy nad rozwijaniem doświadczenia głosu towarzyszą nam następujące pytania:
W ramach pracy Studia odbywają się regularne sesje grupowe i indywidualne, a także warsztaty z zaproszonymi gośćmi. Studio Voice in Progress ściśle współpracuje ze Studiem Kokyu i prowadzącym je Przemysławem Błaszczakiem, a także czerpie z wiedzy i doświadczenia artystów i nauczycieli takich, jak Kristin Linklater, Theodoros Terzopoulos, Olga Szwajgier, Françoise Walot, Emma Bonnici, trenerzy Roy Hart Voice Centre oraz Estill Voice Training.
Harmonogram zajęć
śr. 18:00–20:00
7, 14, 28/10/2020
4, 11, 18, 25/11/2020
2/12/2020