VALESKA VALESKA VALESKA VALESKA

Spektakl w koncepcji, reżyserii i choreografii Dominiki Knapik

pt. 25.11.2022, 19:00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Bilety: 25/35 PLN
Spektakl z partyturą ruchowo-tekstową

VALESKA VALESKA VALESKA VALESKA
Fot. Dominik Więcek

W spektaklu „VALESKA VALESKA VALESKA VALESKA” w koncepcji i choreografii Dominiki Knapik czworo tancerzy zaprasza widzów do instalacji performatywnej w przestrzeni na styku kabaretu, cyrku, kinderbalu i wystawy w galerii sztuki nowoczesnej. Punktem wyjścia dla twórców jest życiorys i twórczość Valeski Gert – jej osobliwa, całkowicie oderwana od konwenansów praktyka artystyczna oraz współczesna, niestabilna rzeczywistość. Rozmaite kryzysy od ekologicznego po społeczno-polityczne, napędzane przez konflikty zbrojne wymagają od nas zadania sobie pytania o sens uprawiania sztuki w tak niezrozumiałym świecie. Być może odpowiedzią na niestabilną naturę naszych czasów może być język groteski? Valeska Gert specjalizowała się w solowych miniaturach tanecznych o solidnej dawce ekscentryzmu, pełnych wyrazistej mimiki. Deformowała w nich rzeczywistość, dążąc do absurdu i abstrakcji, wykorzystując własne ciało jako instrument. Uważana za prekursorkę awangardowego performansu, jednocześnie nigdy nie weszła do tanecznego mainstreamu. Twórcy „VALESKA VALESKA VALESKA VALESKA” zbudują kolaż na bazie materiałów dokumentalnych z życiorysu Gert, (i)grając z faktami i wyobrażeniem. To spektakl-kapsuła czasu, bazujący na groteskowej obecności performerów, którzy poruszą ważne tematy, niekoniecznie w poważny sposób.

Tylko kotek będzie ze mną. Umarłam, więc nie mogę go już karmić. Jest głodny. W desperacji zaczyna mnie gryźć. Śmierdzę. On już mnie nie lubi. Miauczy głośno tak długo, aż sąsiedzi zauważą i wyważą drzwi…

Fot. Klaudyna SzubertDominika Knapik jest choreografką, reżyserką, tancerką i aktorką. Absolwentka AST w Krakowie na Wydziale Aktorskim. Laureatka wielu stypendiów (DanceWeb w 2007 roku, ArtsLink w 2009, a w 2011 roku stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego), uczestniczka licznych rezydencji artystycznych (m.in. Tanzhaus Düsseldorf). W 2008 roku współzałożyła kolektyw artystyczny Harakiri Farmers, z którym zrealizowała wiele interdyscyplinarnych projektów prezentowanych na festiwalach takich jak: Polska Platforma Tańca, Polish Express III w HAU w Berlinie, Malta Festiwal w Poznaniu czy Bonn International Dance Solo Festival. W 2012 roku zainicjowała przegląd Nowy Taniec w Starym Krakowie, a także współpracowała jako kuratorka z Krakowskimi Reminiscencjami Teatralnymi. Regularnie współpracuje z ważnymi instytucjami krajowymi i zagranicznymi, takimi jak: Narodowy Stary Teatr w Krakowie, Nowy Teatr w Warszawie, Narodowy Teatr w Warszawie, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, MCHAT/Moskwa, Thalia Theater w Hamburgu, Schauspielhaus Bochum czy University of Michigan. Jako choreografka współpracowała m.in. z Igą Gańczarczyk, Eweliną Marciniak, Mają Kleczewską, Radkiem Rychcikiem, Anną Smolar, Anną Augustynowicz, Pawłem Łysakiem, Janem Klatą, Moniką Strzępką, Pawłem Miśkiewiczem, Remigiuszem Brzykiem, Bartoszem Szydłowskim, Malcolmem Tulipem, Julią Wissert i Olafem Kröckiem. Autorka choreografii do większości spektakli Eweliny Marciniak (m.in. „Amatorki”, „Portret Damy”, „Morfina”, „Śmierć i dziewczyna”), ostatnio „Der Boxer” w Thalia Theater Hamburg (Nagroda Faust), „Die Jungfrau von Orleans” w Nationaltheater Mannheim i „Die Jakobsbücher” w Thalia Theater w Hamburgu.

W 2015 roku, jako pierwszy choreograf, została nominowana do prestiżowej nagrody Paszporty Polityki w kategorii „Teatr”. Laureatka wielu nagród indywidualnych (m.in. Złotej Maski za „Leni Riefenstahl. Epizody Niepamięci”, Nagroda Prezydenta Miasta Rzeszowa za choreografię do „Portretu Damy”, nagroda za choreografię do spektaklu „Baba-dziwo” w ramach konkursu Klasyka Żywa 2019) oraz nagród zbiorowych (Tukan OFF/PPA Wrocław za spektakl „Nie ja”, I Nagroda w Konkursie „Nowe Sytuacje” podczas Festiwalu Malta w 2008 roku za spektakl „keret”). Od 2017 roku pracuje jako reżyserka, wystawiając „Popołudnie Fauna” w Teatrze Rozrywki w Chorzowie, „Bang Bang” w Teatrze Jaracza w Łodzi, „Camp Cataract” w Teatrze Słowackiego w Krakowie oraz „Babę-dziwo” w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. W 2020 roku wyreżyserowała „Agon” – monodram choreograficzny, którego premiera odbyła się na Festiwalu Boska Komedia w Krakowie. Jej najnowszą pracą reżyserską jest spektakl „Tiki i inne zabawy” we Wrocławskim Teatrze Pantomimy, który miał premierę w czerwcu 2021.

Styl Dominiki Knapik charakteryzuje się poczuciem humoru oraz swobodnym korzystaniem z różnych dziedzin sztuki. Jego materią są codzienne gesty poddane silnej formalizacji.
http://dominikaknapik.com/bio/

Fot. Jakub SzafrańskiDaniela Komędera-Miśkiewicz – tancerka, choreografka, performerka. Ukończyła PWST w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Współpracuje z Joe Alterem, Sławkiem Krawczyńskim, Anią Godowską, Teatrem Dada von Bzdülow, Lubelskim Teatrem Tańca, Agnieszką Glińską, Heleną Ganjalyan, Teatrem Amareya, Weroniką Pelczyńską, Kayą Kołodziejczyk, Maciejem Kuźmińskim, Quan Bui Ngoc, Kasią Kanią, Piotrem Stankiem, Brianem Michelsem, Jackiem Łumińskim. Wraz z artystami z Niemiec tworzyła kolektyw, w którym wyprodukowała m.in. „Heimsuchung/Nawiedzenie”, otrzymując nagrodę Złota Maska za choreografię. Jest stypendystką Alternatywnej Akademii Tańca Grażyny Kulczyk w Starym Browarze oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Spektakl „Manhattan”, który współtworzy z Dominiką Wiak wygrał konkurs w preselekcji do Polskiej Sieci Tańca w 2020 roku, konkurs Teatr Polska oraz dostał się do finału Konkursu „The Best Off”. Daniela jest współtwórczynią spektaklu „Zrabowali mi składaka”, prezentowanym na Festival Dei Due Mondi we Włoszech i innych. Współpracuje z Dominiką Wiak, Moniką Witkowską i Dominikiem Więckiem w spektaklu „Sticky Fingers Club”, który był prezentowany na Gdańskim Festiwalu Tańca 2020 w ramach rezydencji-premiery oraz Międzynarodowych Spotkaniach Teatrów Tańca w Lublinie. Spektakl otrzymał nagrodę im. Zygmunta Duczyńskiego w ramach 55. Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT 2021 w Szczecinie oraz wygrał drugą nagrodę w konkursie „The Best OFF” w 2022 roku. Stworzyła choreografię do filmu-animacji malarskiej „Chłopi” w reżyserii Doroty Kobieli. Współpracuje jako choreografka przy filmie „Winterreise” w reżyserii Alex Helfrecht. Występowała m.in. na festiwalach w Brazylii, Holandii, Japonii, Grenlandii, Szwecji, Rosji, Niemczech, Włoszech, Austrii, Ukrainie, Gruzji, Białorusi.
www.danielakomedera.com

Fot. Dominik WięcekDominika Wiak – tancerka, performerka, choreografka. Absolwentka Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, PWST w Krakowie. Do jej ostatnich produkcji należy solo „MISSPIECE, MANHATTAN” współtworzony z Danielą Komęderą-Miśkiewicz oraz „Sticky Fingers Club” tworzony kolektywnie z Moniką Witkowską, Danielą Komęderą-Miśkiewicz i Dominikiem Więckiem. Współpracowała z Narodowym Teatrem Starym w Krakowie, Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatrem Śląskim w Katowicach, Teatrem Rozbark oraz Krakowskim Centrum Choreograficznym. Brała udział w spektaklach Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego, Jakuba Lewandowskiego, Eryka Makohona, Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej, Macieja Kuźmińskiego, Radosława Rychcika, Magdaleny Piekorz, Quana Bui Ngoc. Występowała m.in. w Szwecji, Chinach, Włoszech, Gruzji, Holandii, Ukrainie oraz w Austrii. Jest dwukrotną stypendystką MKiDN i Prezydenta Miasta Krakowa. Obecnie współpracuje z Krakowskim Centrum Choreograficznym.

Fot. Ola OsowiczDominik Więcek (rocznik 92) – tancerz, choreograf, performer, fotograf mody i stylista. Absolwent PWST w Krakowie – Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, stypendysta Folkwang Universität der Kunste w Essen. Współpracował m.in. z Jackiem Łumińskim, Jerzym Stuhrem, Giorgią Maddammą, Idanem Cohenem, Jeansem van Daelem, Sylwią Hefczyńską-Lewandowską, Erykiem Makohonem, Karoliną Kroczak, Tomaszem Wygodą, Mariuszem Trelińskim i niemiecka grupą Bodytalk (Yoshiko Wakki, Rolf Baum). W latach 2016–2019 tancerz-artysta Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu. Stworzył lub współtworzył spektakle takie jak: „Bromance”, „Musica Posthumana”, „Sticky Fingers Club” czy „Café Müller”. Jego prace charakteryzuje lekkość formy, balansowanie na przecięciu sztuk i gatunków teatralnych oraz zabawa z własnym wizerunkiem.
www.dominikwiecek.com

Fot. Agata WeberMonika Witkowska – tancerka, choreografka, wykładowczyni tańca współczesnego na Akademii Muzycznej w Katowicach. Absolwentka Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu AST w Krakowie oraz Wydziału Rytmiki Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej IIº w Częstochowie. Stypendystka Wydziału Tańca na Folkwang University of the Arts w Essen oraz Wydziału Teatru Tańca Kibbutzim Collage of Educaton w Tel-Awiwie. Współtworzyła spektakle: „Sticky Fingers Club” (choreografa wraz z Danielą Komęderą, Dominiką Wiak i Dominikiem Więckiem), „Lorem Ipsum” (reż. Paweł Urbanowicz, chor. Vagabond P.C.), „Koncert żałobny na sześciu tancerzy” (koncepcja wraz z Omarem Karabulut, chor. Vagabond P.C.) oraz „Co tu tak dudni” (koncepcja Oscar Mafa, chor. Vagabond P.C.). Współpracowała m.in. z Jackiem Łumińskim, Maciejem Kuźmińskim, Colleen Thomas, Henrikiem Kaalundem, Brianem Michaelsem, Paulem Bargeto, Wojciechem Mocheniejem, Jerzym Stuhrem, Anną Piotrowską. Obecnie współtworzy niezależny kolektyw artystyczny Vagabond Physical Collective i jako niezależna artystka współpracuje z Przestrzeniami Sztuki w Katowicach.

Fot. Magdalena KasjaniukPatrycja Kowańska – dramaturżka, autorka tekstów i scenariuszy. Absolwentka AST w Krakowie na kierunku reżyseria, specjalność dramaturg teatru (2018). Jako dramaturżka pracowała w ostatnich latach z różnymi reżyserkami i reżyserami w teatrach w Polsce i za granicą. Reżyserka „Second-hand’68” realizowanego w programie „Obcy w domu. Wokół Marca 68” w Muzeum Polin/TR Warszawa (2018). W autorskich projektach łączy pracę nad tekstem z zainteresowaniem fizycznością i ruchem. Regularnie współpracuje z choreografkami: Dominiką Knapik, Weroniką Pelczyńską, Moniką Błaszczak. Autorka pracy magisterskiej „Ruch dramaturga. Próba konstruowania przybornika dramaturgii ciała, instalacji i performance’u”, której fragmenty zostały opublikowane w „Didaskaliach” (2019 nr 151–152) oraz książkowej publikacji AST w Krakowie „Dramaturgia. Przewodnik”. Do jej najnowszych realizacji należą „Kuliści” w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, spektakl wyprodukowany jako zwycięski projekt programu Modelatornia. Aktualnie pracuje nad „Refrakcją” w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie w ramach programu „Placówka”.

Fot. Dominika KnapikWolfgang Macher – reżyser świateł austriackiego pochodzenia. W latach 2002–2010 współpracował z Musical Dome w Kolonii („We will Rock You’’, „Spamalot’’, „Hairspray’’). Od 2011 roku związany z teatrem Schauspielhaus Bochum, gdzie tworzył światło w spektaklach takich reżyserów jak: Jan Klata („Ameryka’’, „Zbójcy’’, „Hamlet’’, „Zbrodnia i kara’’), Jan Neuman („Die ehe der Maria Braun’’, „Wassa Żeleznowa’’, „Don Carlos’’, „Niebezpieczne związki’’), Barbara Hauck („Rabbit, Rabbit’’, „Kobiety na skraju załamania nerwowego’’, „The Slurb- A Week Full of Saturdays’’), Barbara Bürk („Hans in Luck’’), Agnese Cornelio („Śmierć komiwojażera’’), Fabian Gerhardt („Łuk triumfalny’’), Julia Wissert („2069”), Tom Schneider/ Sandra Huller („Hydra”), Sue Buckmaster („The Incredible Tale of the Robot Boy”), Oliver Frljić („Hańba”). W ostatnich latach współpracował również z polskimi twórcami: Remigiuszem Brzykiem („Kariera Arturo Ui” w Teatrze Słowackiego w Krakowie), Dominiką Knapik („Baba Dziwo” w Teatrze Szaniawskiego w Wałbrzychu, „Agon” w Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie oraz „Tiki i inne zabawy” we Wrocławskim Teatrze Pantomimy), a także z Malcolmem Tulipem („Night and Day” w Arthur Miller Theatre na Uniwersytecie Michigan).
wolfgangmacherdesign.com

Fot. Aga BilskaAlicja Berejowska – menedżerka kultury, producentka działająca na polu teatru, nowej choreografii i performansu, specjalistka PR i komunikacji z ponad 10-letnim doświadczeniem. Inicjatorka Perform for Change – kolektywnej agencji działającej na rzecz zrównoważonego rozwoju, ekologii i różnorodności w sztukach performatywnych. W pracy zawodowej zorientowana na współpracę transgraniczną, zrównoważoną wymianę artystyczną sektora sztuk performatywnych oraz wspieranie rodzimych choreografek produkcyjnie i menedżersko. Aktualnie współpracuje m.in. z Magdą Jędrą, Martą Ziółek, Dominiką Knapik. W latach 2018–2022 koordynatorka Polskiej Sieci Tańca, 2015–2019 producentka i koordynatorka międzynarodowego festiwalu tańca współczesnego Warsaw Dance Days. Stażystka Art Stations Foundation – programu performatywnego Stary Browar Nowy Taniec. Równolegle realizowała kampanie PR i CSR dla największych marek i organizacji. Absolwentka kulturoznawstwa ze specjalnością teatr i performans, dziennikarstwa i komunikacji społecznej (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) oraz kursu kuratorskiego i komunikacji w tańcu i sztukach performatywnych (Berliński Uniwersytet Sztuk Pięknych).
www.performforchange.eu

Fundacja Performa powstała w 2008 roku jako wsparcie dla ówczesnego portalu www.nowytaniec.pl. Główny obszar działalności Fundacji to taniec, choreografia i performans – od informowania o wydarzeniach przez ich relacjonowanie po organizowanie. Fundacja stworzyła w ostatnich latach „Przewodnik taniec” (cykl rozmów) poświęcony współczesnym przedstawicielom tańca współczesnego w Polsce, obecnie skupia się na rozwoju festiwalu tańca współczesnego „Pamięć miasta”. Fundacją kierują Anna Królica i Kamila Ławniczuk-Stafiej.
www.fundacjaperforma.com

Koncept, reżyseria, choreografia: Dominika Knapik
Asystent choreografki: Dominik Więcek
Kreacja i performans: Daniela Komędera-Miśkiewicz, Dominika Wiak, Dominik Więcek, Monika Witkowska
Scenariusz i dramaturgia: Patrycja Kowańska
Reżyseria światła, wideo: Wolfgang Macher
Muzyka: Doministry Dominik Strycharski
Kostiumy: Dominik Więcek
Kierowniczka produkcji: Alicja Berejowska (Perform for change)
Produkcja: Fundacja Performa
Partnerzy: Centrum Kultury w Lublinie, Teatr Łaźnia Nowa, Dom Utopii – Międzynarodowe Centrum Empatii, Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Prapremiera: 25.11.2022, Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Czas trwania: ok. 70 min

pt. 25.11.2022, 19:00

Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.

valeska_logo-na-strone(1)

Galeria zdjęć