VoiceLAB. Próby przy uchylonych drzwiach

Otwarte próby pracy Aleksandry Koteckiej, Tomasza Wierzbowskiego i Krzysztofa Paździory

Najbliższe terminy

pt. 11/06/2021, 18:00
sob. 12/06/2021, 16:00 i 17:30
Otwarta Przestrzeń Kultury, kościół pw. św. Jana Nepomucena, Park Szczytnicki, Wrocław

Wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
Czas trwania: 45 min

VoiceLAB. Próby przy uchylonych drzwiach
Fot. Monika Kotecka

Po kilkuletnich poszukiwaniach prowadzonych w ramach zamkniętej pracy otwieramy drzwi naszego „laboratorium” i zapraszamy słuchaczy z zewnątrz. Nie nadajemy temu wydarzeniu formy koncertu, a otwartej próby. Koncert jest formą, która musi mieć pewną strukturę dramaturgiczną – i już sam ten fakt może potencjalnie zakłócić to, co chcemy osiągnąć w naszej pracy: pełne wydobycie tego, co w sposób obiektywny zawiera się w samej muzyce, przede wszystkim w harmonii, i co nie jest związane z interpretacją bądź oczekiwaniami odbiorców wobec wykonywanego materiału. Próby otwarte są dla nas przede wszystkim okazją do badania, jak przenosić jakości wypracowane w ramach głębokiej pracy laboratoryjnej, na sytuację wykonawczą.

Materiał, nad którym pracujemy w trakcie prób, jest wynikiem naszych wieloletnich poszukiwań, mających na celu wydobycie pełni potencjału kryjącego się w harmonii, oraz głębokiej fascynacji muzyką gruzińską. Uświadomiła nam ona, że daleko poza poprawnym, czystym śpiewem leży brzmienie pełniejsze, niosące o wiele więcej muzycznych znaczeń, a nawet zdolne zmieniać powietrze między śpiewającymi a słuchaczami w geometryczną mozaikę.

Przy zachowaniu pełnego skupienia i uważności, jakie właściwe są pracy laboratoryjnej, chcemy zaprosić słuchaczy z zewnątrz, by podzielić się z nimi nie tyle wynikami naszej pracy, ile raczej samym procesem poszukiwań w obrębie harmonii – nie ukrywając naszych pomyłek i wątpliwości, jakie spotykamy na co dzień. Chcemy badać, jak na nasze słyszenie wpływa obecność słuchających, gdyż to konieczny element naszej regularnej praktyki. Możemy ją porównać do treningu uszu: muzyka gruzińska stanowi punkt wyjścia do poszukiwań w obrębie subtelnej materii mikrostrojenia w polifonii – po to, by oddać sprawiedliwość harmonii jako medium obiektywnej ekspresji.

Cykl otwartych prób skierowany jest do wszystkich miłośników muzyki, zarówno praktyków, jak i teoretyków. Mamy nadzieję, że obserwowanie naszej metody pracy i jej procesu może być dla osób z zewnątrz treningiem słyszenia niezależnie od stopnia zaawansowania. Każda z prób otwartych potrwa ok. 45 minut.

Zachęcamy do obejrzenia lekcji Trzeci wymiar polifonii dostępnej na platformie teatrzar.net: http://www.teatrzar.net/trzeci-wymiar-polifonii/
Aleksandra Kotecka, Tomasz Wierzbowski i Krzysztof Paździora

Aleksandra Kotecka, Tomasz Wierzbowski i Krzysztof Paździora od ponad sześciu lat prowadzą wspólne poszukiwania w obrębie polifonii. W swoim laboratorium pracy z głosem VoiceLAB, skupiają się przede wszystkim na wymiarze wertykalnym utworów, aby z każdej harmonii wydobyć maksimum brzmienia. Dzięki takiemu podejściu każdy interwał okazuje się jednostką niosącą określone nastroje, napięcia i rozwiązania, same w sobie stanowiące rodzaj mikroopowieści, a więc stawiające przed wykonawcą wyzwanie wymagające pełnego zaangażowania w działanie wokalne. Czerpiąc z tradycji muzycznych posługujących się skalami nierównomiernie temperowanymi, starają się wchodzić w głąb każdego dźwięku, przekraczając zachodnioeuropejskie myślenie o muzyce oparte na klawiaturze fortepianu. W swoim podejściu do pracy wokalnej kierują się przekonaniem, że muzyka może stać się namacalna, o ile uszanuje się pełnię potencjału poszczególnych harmonii. Dzięki takiemu podejściu muzyka staje się medium obiektywnej ekspresji.

Fot. Tobiasz PapuczysAleksandra Kotecka od 2004 r. współpracuje z Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli: Ewangelie dzieciństwa“, Cesarskie cięcie”, Anhelli. Wołanie” oraz Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórczyni studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim tworzy linię muzyczną spektaklu Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”,  a także prowadzi projekt pracy nad polifonicznymi pieśniami gruzińskimi. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. Efektami swoich poszukiwań dzieli się podczas warsztatów. Od 2019 prowadzi we Wrocławiu cykle rocznych warsztatów laboratoryjnej pracy VoiceLAB. Od 2020 ten program warsztatowy jest częścią francuskiego programu Qualiopi. Bada wpływ technik relaksacyjnych na pracę performera.

Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 zaczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Accademy w Turynie. W 2022  ukończyła kurs uprawniający do pracy jako terapeuta dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej.

 

Fot. Maciej ZakrzewskiTomasz Wierzbowski to aktor i muzyk w spektaklach „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister” Teatru ZAR. Autor serii wydawniczej 3/2 poświęconej muzyce (dotychczas w serii ukazały się książki „Jak system równomiernie temperowany popsuł harmonię” Rossa Duffina oraz „Temperacja. Jak muzyka stała się polem bitwy wielkich umysłów zachodniej cywilizacji” Stuarta Isacoffa). Autor i współautor muzyki do filmów krótkometrażowych oraz do spektakli teatralnych w Polsce i za granicą. Wspólnie z Aleksandrą Kotecką zaangażowany w pracę studia produkcji muzycznej Foxterrier Production.

Monika Kotecka_2-bwKrzysztof Paździora jest absolwentem Wydziału Lalkarskiego Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Od ponad pięciu lat kontynuuje prace studyjne nad śpiewaniem polifonii gruzińskich z Aleksandrą Kotecką i Tomaszem Wierzbowskim. Asystował m.in. przy projekcie warsztatowym w ramach Nilüfer Theatre Festival w Turcji. Współpracuje z Teatrem Klinika Lalek oraz Wrocławskim Teatrem Piosenki pod kierownictwem Bogusława Klimsy.

Drewniany kościół pw. św. Jana Nepomucena został zbudowany na przełomie XV i XVI wieku i jest dziełem cieśli pochodzącego z Górnego Śląska. Stanowi doskonały przykład nowożytnego budownictwa drewnianego. Znajduje się w Parku Szczytnickim, w pobliżu Ogrodu Japońskiego i Hali Stulecia. Na początku XX wieku stanowił część wielkiej Wystawy Stulecia na ekspozycji poświęconej sztuce ogrodowej i cmentarnej. W 2014 roku rozpoczęły się prace rewitalizacyjne, dzięki którym udało się przywrócić jego dawny urok, utracony w wyniku wieloletnich zaniedbań i zniszczeń. Dzięki niedużym oknom do wnętrza kościółka dociera niewielka ilość światła z zewnątrz, zapewniając w środku kameralną atmosferę sprzyjającą intymności, zanurzeniu się w sobie, kontemplacji i pogłębionej pracy twórczej. Z inicjatywy Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego w kościele powstała Otwarta Przestrzeń Kultury, która jest udostępniona dla mieszkańców i turystów od wiosny do jesieni, oferując kameralne pokazy filmów, spotkania literackie i koncerty.

Otwarta Przestrzeń Kultury Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego to projekt społeczno-kulturalny realizowany we Wrocławiu od 2018 roku. Jego ideą jest wykorzystanie zabytkowego, drewnianego wnętrza kościoła pw. św. Jana Nepomucena i stworzenie w nim przestrzeni dla kultury i sztuki, w której bezpłatnie będą mogli uczestniczyć mieszkańcy miasta. Odbywają się tam pokazy filmowe, warsztaty, koncerty czy zwiedzanie obiektu z przewodnikiem. Otwarta Przestrzeń Kultury jest miejscem dostępnym dla wszystkich: ludzi młodych, seniorów czy rodzin z dziećmi.
www.facebook.com/OtwartaPrzestrzenKultury

Wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki.

11/06/2021, 18:00

12/06/2021, 16:00

12/06/2021, 17:30

Pobierz „Oświadczenie dotyczące stanu zdrowia” przed udziałem w wydarzeniu Instytutu Grotowskiego i zapoznaj się z „Regulaminem uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu”.

Jak dojechać

Adres: Kościół pw. św. Jana Nepomucena, al. Dąbska, Park Szczytnicki we Wrocławiu

Dojazd komunikacją miejską:
tramwaje
linie 2, 10 (kierunek Zajezdnia Dąbie Czasoprzestrzeń/Krzyki): przystanek ZOO
linie 1, 4 (kierunek ZOO): przystanek ZOO

Z przystanku ZOO należy dojść pieszo ul. Wróblewskiego do ul. Kopernika, następnie z ul. Kopernika skręcić w lewo w al. Dąbską.

autobusy
linia 145 (kierunek Sępolno/Iwiny – rondo): przystanek Hala Stulecia
linia 146 (kierunek Bartoszowice/Gaj – pętla): przystanek Hala Stulecia

Z przystanku Hala Stulecia należy kierować się w stronę Hali Stulecia i Pergoli, następnie za Pergolą iść parkiem do al. Dąbskiej (należy przejść przez mostek nad fosą za Ogrodem Japońskim).

linia 115 (kierunek Wojnów (pętla)/Reja): przystanek Park Szczytnicki

Z przystanku Park Szczytnicki należy iść pieszo ul. Mickiewicza w stronę Hali Stulecia i skręcić w lewo w al. Dąbską.

Dojazd rowerem:
prywatnym lub miejskim (stacje Wróblewskiego/Teki, Wróblewskiego/ZOO)

Ze stacji Wróblewskiego/ZOO: należy dojść ul. Wróblewskiego do ul. Kopernika, następnie z ul. Kopernika skręcić w lewo w al. Dąbską.

Ze stacji Wróblewskiego/Teki: należy dojść ul. Wróblewskiego w stronę Hali Stulecia do ul. Kopernika, następnie z ul. Kopernika skręcić w lewo w al. Dąbską.

Galeria zdjęć

Współorganizator

VoiceLAB. Próby przy uchylonych drzwiach VoiceLAB. Próby przy uchylonych drzwiach