Aktualnie jesteś: Trzydziestolecie Teatru Cinema

Warunki zabudowy

Spektakl Artiego Grabowskiego i Zbigniewa Szumskiego | Z okazji trzydziestolecia Teatru Cinema

wt. 22.11.2022, 19:00
Instytut Grotowskiego, Piekarnia

Bilety: 25/35 PLN

Warunki zabudowy
Fot. Magdalena Bobryk

„Warunki zabudowy” to spektakl z pogranicza teatru plastycznego i sztuki performance, którego autorami są Arti Grabowski i Zbigniew Szumski. Artystów połączyła fascynacja teatrem absurdu, surrealistami, Tadeuszem Kantorem i Alejandrem Jodorowskim. Motywami przewodnimi spektaklu są kwadrat i linia, metaforycznie przedstawiające plac i mur. To historia szamana, budowniczego placów i murów podziałów, próbującego odczarować wydarzenia z Placu Niebiańskiego Spokoju z 89’, Trzech Kultur 68’, murów: berlińskiego, palestyńskiego, chińskiego, meksykańskiego. Figura szamana jest tu zbanalizowana przez oprowadzacza, przewodnika wycieczek, żonglera ciekawostek historycznych. Dramat, który jest wpisany w place i mury jest tu konfrontowany z rutynową opowieścią, która ma zaciekawić. Zwiedzanie jest uatrakcyjnione projekcjami filmowymi, które pełnią rolę zapchajdziury niezależnie od często głębokiej treści. Lao Tse i Mistrz Eckhart wykorzystywani w niesprzyjających warunkach zwiedzania i oprowadzania pełnią rolę komentatorów politycznych (Lao Tse) lub zachwalają pandemię jako okoliczność, która służy refleksji płynącej z osamotnienia i izolacji (Mistrz Eckhart).

Spektakl kolażowo oparty jest na tekstach Lao Tse, Mistrza Eckharta „O odosobnieniu”, Franza Kafki „Historia budowy muru Chińskiego“, Alejandro Jodorowskiego „Podręcznik Psychomagii”, Deyana Sudjica „Kompleks gmachu. Architektura władzy”, Alfreda Kubina „Po tamtej stronie”, Hakana Gűndaya „Jeszcze” i komentarzach własnych.

Spektakl został wyróżniony w 4 edycji Konkursu na Najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best OFF”

[…Emocjonalnie jesteśmy stworzeni do ładu. Ład jest głęboko wpisany w nas. Intelektualnie ładu szukamy w kosmosie. Chaos fascynuje nas jako niedostępny dla nas ład. Cosmic order. Pod tym pojęciem kryje się największa tęsknota ludzi. Pytanie nie brzmi, czy ktoś nami rządzi, siła wyższa. Pytanie brzmi, czy ta najwyższa siła dysponuje uporządkowaniem. Spokój w nas, jako najmniejszej cząsteczki kosmosu, oznaczałby, że siła nadrzędna wobec nas, na przykład Bóg, dysponuje taką formą ładu, która jest dla nas zrozumiała. Nie rozstrzygną o tym naukowcy ani teologowie. Do tego potrzebny jest artysta. Współczesne czasy wcale nie są pozbawione metafizyki. „Wytnij i wklej” jest najlepszą relacją, najlepszym spotkaniem z niewiadomym. Niewiadomy nie jest algorytmem. Spektakl nie jest matematyczną grą mimo, że jest strukturą cytatów. Ma w sobie wpisaną definicję gry. Gra jako zabawa i gra jako system logiczny. Inaczej nie możemy myśleć o kosmosie, zwłaszcza jeśli sztukę traktujemy jako negocjatora…]
Zbigniew Szumski

[…Zetnij rosnące pośrodku drzewo, następnie konsekwentnie wykarczuj połać amazońską. Sproszkowany Księżyc wymieszaj z cementem, a z tak uszlachetnionej zaprawy uformuj miliard jeden kostek brukowych, którymi wyłóż powstałe karczowisko. Na tak przygotowanym placu zabaw postaw zamek, pomnik z piaskowej babki, a teren ogrodź murem zwieńczonym tulipanami, kolczastym horyzontem i fosą utkaną z jarmułek, hidżabów, ukraińskich koszul – i czymkolwiek, co tam jeszcze bezużytecznego masz w szafie. Podczas uroczystego otwarcia nowo powstałego Placu wmurować należy tablicę upamiętniającą – koniecznie ze składem chemicznym wszystkich podziałów, recepturą na selekcję wykolejonych, tęczowych, ufarbowanych, tych co to pod prąd myśleli, że płyną. Po latach obal babkę, a foremki przetop na pochodnie i czołgi…Pamiętaj jednak, że i tak możliwe będzie zatrzymanie natarcia zwykłymi reklamówkami, w których przenoszona jest pamięć…]
Arti Grabowski

arti_newArti Grabowski (ur. 1977) – artysta interdyscyplinarny, zajmuje się malarstwem, rzeźbą, sztuką performance, ma dorobek w dziedzinie teatru, jako reżyser i aktor. Studiował na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Zatrudniony w ASP im. Jana Matejki w Krakowie od roku 2004. W roku 2010 uzyskał tytuł doktora w dziedzinie sztuk pięknych, a w 2018 tytuł doktora habilitowanego. Od 2007 roku pełnił funkcję asystenta, a następnie współprowadził, wraz z prof. Arturem Tajberem, pierwszą w Polsce dyplomującą Pracownię Sztuki Performance na Wydziale Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od roku 2018 pełni funkcję kierownika tej pracowni. Szeroko zajmuje się również działalnością kuratorską i organizacją wydarzeń promujących sztukę performance. Pełnił funkcje kuratora artystycznego programu performance Międzynarodowego Festiwalu Teatrów A Part w Katowicach (2005, 2006), XIII edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Akcji Interakcje, realizowanego w Ośrodku Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim (2011), Dwubiegunowych Międzynarodowych Spotkań Performerów realizowanych w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie.

Fot. Katarzyna SzumskaZbigniew Szumski urodzony w 1956 roku w Sopocie, studiował na wydziale malarstwa i grafiki w PWSSP w Gdańsku (dyplom u prof. Jerzego Krechowicza w 1983 roku). Zajmuje się rysunkiem, grafiką, scenografią i reżyserią teatralną. Jest współzałożycielem i dyrektorem Teatru Cinema, interdyscyplinarnej grupy funkcjonującej na granicy teatru, tańca i sztuk wizualnych, która działa od 1992 roku. Jest autorem i reżyserem takich spektakli, jak: „Dong”, „Bilard”, „Nie mówię tu o miłości”, „Brudne piękno”, „Tak.To.Tu”, „Miałem taki sen”, „Trylogia Petera Handke” (we współpracy z Aspik Theater z Niemiec i Local Theatre z Izraela), „Albert Lux”, „Słownik sytuacji” (w koprodukcji ze Spielart Festival z Monachium, Hebbel Theater z Berlina, Forum Freies Theater Düsseldorf), „Mamo, chcę tańczyć Mahlera” (w koprodukcji z LOFFT Lipsk), „Krótka historia kroku marszowego”, „Opowieści i pamięć” (w koprodukcji z Acco Theatre z Izraela), „Hotel Dieu”, „Re//mix. Pina Bausch”, „Rewia ognia”, „Kto się śmieje z moich lęków” (zrealizowany w Meksyku), „Posthuman Theatre” (we współpracy z Teatrem Kaitaisha z Tokio), „Upadek przyszłości” (we współpracy z tancerzem i choreografem z Izraela, Iradem Mazliahem), „Heartbreak Hotel” (we współpracy z Teatrem A3), „Nicea, 14 VII” (we współpracy z Teatrem Akhe z Petersburga), „Prorok”.

Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pomysłodawca i dyrektor Festiwalu Muzyki Teatralnej odbywającego się w Jeleniej Górze w latach 2005–2017. Laureat nagrody Niezależnej Fundacji Popierania Kultury Polskiej im. Jerzego Bonieckiego oraz odznaki honorowej Zasłużony dla Kultury Polskiej.

Mieszka w Michałowicach, w Karkonoszach.

Reżyseria: Zbigniew Szumski
Występuje: Arti Grabowski
Scenariusz i scenografia: Zbigniew Szumski, Arti Grabowski
Wideo: Zbigniew Szumski, montaż: Zbigniew Szumski, Marek Oleksy
Według tekstów Zbigniewa Szumskiego, Artiego Grabowskiego, zapożyczeń z Franza Kafki, Deyana Sudijica, Alejandra Jodorowskiego, Alfreda Kubina, Hakana Gündaya
Produkcja: Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA
Premiera: 21 lutego 2020, Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA, Poznań
Czas trwania: 75 min

wt. 22.11.2022, 19:00

Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.

cinema_logo-na-strone(1)

Galeria zdjęć