Aktualnie jesteś: Warsztaty / Teatr ZAR

ZAR Intense 2024

Warsztaty prowadzone przez aktorów Teatru ZAR

pt.–czw. 12–25.07.2024
Przestrzenie Instytutu Grotowskiego
W języku angielskim

Zapisy do 5 lipca

ZAR Intense 2024
fot. Tobiasz Papuczys

Niezwykła okazja do zanurzenia się w tajniki pracy twórczej Teatru ZAR.

Inicjatywa „ZAR Intense” zrodziła się z potrzeby podzielenia się unikatowym językiem, wartościami oraz pytaniami towarzyszącymi pracy Teatru ZAR. Wyznawane przez zespół głębokie, poetyckie i ludzkie podejście ma na celu zachęcenie aktora do tworzenia w interdyscyplinarny sposób. To integracja treningu fizycznego i praktyk wokalnych, śpiewu solowego oraz polifonicznego, połączonego z improwizacją. Odwołuje się ona do ekspresji ciała aktora i umiejętności słuchania, z którymi nierozerwalnie wiąże się głęboka fizyczna oraz wokalna koncentracja. To również szukanie odwagi, by indywidualnie (a także wraz z innymi) zdobyć się na sformułowanie wypowiedzi, które są dla nas istotne i chcielibyśmy, aby zostały usłyszane przez otaczający nas świat.

Czym się dzielimy?

Praca opiera się na zgłębieniu różnorodnych kierunków praktyki opracowanych oraz rozwijanych przez aktorów Teatru ZAR. Poszczególne ścieżki pracy, przenikając się wzajemnie, łączą ze sobą elementy treningu wokalnego, fizycznego, a także opartego na tekście, oddechu, koncentracji.

Sesje obejmują:

  • śpiew polifoniczny, którego istotą jest współdziałanie zespołu, wzajemne słuchanie i wsparcie, a zarazem umiejętność przejęcia inicjatywy,
  • pracę z dźwiękiem jako nośnikiem wyobraźni, adaptowanym następnie na potrzeby sceny,
  • codzienną praktykę prawidłowej emisji głosu i technik oddechowych,
  • trening fizyczny performera – budowanie wytrzymałości i rozumienie własnych mocnych stron tak, by wykorzystać je w tworzeniu intensywnej fizycznej obecności aktora na scenie,
  • strojenie uważności ciała, czyli trening fizyczny, który w swej istocie staje się treningiem mentalnym,
  • poszerzenie naszej pierwotnie wrodzonej percepcji, by stała się szczególnie wyczulona na subtelności życia codziennego,
  • improwizację wedle ściśle określonych zasad.

Wykłady, dyskusje i prezentacje:

  • spotkania ze źródłami,
  • przestrzeń na dialog o procesie twórczym towarzyszącym powstawaniu spektakli Teatru ZAR.

Teatr ZAR, kultywując etos pracy zespołowej, realizuje projekty artystyczne w trakcie długoletnich poszukiwań źródłowych, którym każdorazowo towarzyszy proces kształtowania opartego na śpiewie nowego języka teatralnego. Międzynarodowy skład zespołu formował się w trakcie cyklicznych wypraw badawczych do Gruzji w latach 1999–2003. Podczas tych podróży grupa zebrała materiał muzyczny, którego esencją są wielowiekowe pieśni polifoniczne sięgające korzeniami początków naszej ery i stanowiące prawdopodobnie najstarszą formę wielogłosu. „Zar”, od którego grupa wzięła swą nazwę, to nazwa pieśni pogrzebowych wykonywanych przez Swanów zamieszkujących wysokie rejony Kaukazu w północno-zachodniej Gruzji. Praca zespołu karmi się przekonaniem, że teatr, wbrew greckiemu thea – widzenie, nie powinien być wyłącznie oglądany, lecz przede wszystkim słuchany.
ZAR przynosi teatr sprzed podziału na gatunki i style, działając w przekonaniu, które płynie z polskiej myśli romantycznej, że zadania sztuki potrafią zapełnić dynamiczną lukę między codziennością a transcendencją. Juliusz Osterwa, który jako jeden z nielicznych starał się zrealizować praktycznie te idee, i z którego myśli czerpał m.in. Jerzy Grotowski, zapisał w swoich notatkach zdanie o tym, że „Bóg stworzył teatr dla tych, którym nie wystarcza Kościół”.¹
Zrealizowany w latach 2003–2009 pierwszy tryptyk zespołu, Ewangelie dzieciństwa stał się kulminacją trwających ponad dziesięć lat poszukiwań i rozwoju Teatru ZAR. Na tryptyk składały się trzy spektakle, grane także jako osobne części: Uwertura, Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie oraz Anhelli. Wołanie. Ewangelie dzieciństwa miały swoją premierę w Barbican Centre w Londynie, następnie były prezentowane w Los Angeles, we Wrocławiu, Florencji, w San Francisco, Chicago, Sibiu w Rumunii oraz w Legnicy, Szczecinie i Bydgoszczy. Poszczególne części tryptyku pokazywano w Atenach, Edynburgu, Madrycie, Belgradzie, Budapeszcie, Paryżu, Kairze, Seulu, Nowym Delhi i Bostonie. W 2009 roku tryptyk zajął pierwsze miejsce w rankingu „Los Angeles Times” w kategorii na “Najlepszy nowy teatr muzyczny na świecie”. W październiku 2010 roku tryptyk uhonorowany został Wrocławską Nagrodą Teatralną. Druga część, Cesarskie cięcie, prezentowana podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w sierpniu 2012 roku zdobyła prestiżowe nagrody: Total Theatre w kategorii teatr fizyczny oraz Herald Angel.
Od 2011 roku zespół pracował nad projektem Armine, Sister, poświęconym tragicznej historii narodu ormiańskiego. Spektakl o tym samym tytule miał premierę 28 listopada 2013 roku w Studiu Na Grobli Instytutu Grotowskiego. Od tamtej pory przedstawienie prezentowane było we Wrocławiu, Warszawie, Londynie, Oslo, Rzymie, Paryżu, Madrycie, Lizbonie, Salonikach Szczecinie oraz podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Sybinie w Rumunii, we Florencji i w San Francisco.
W 2016 roku podczas Olimpiady Teatralnej miał swoją premierę spektakl Medee. O przekraczaniu będący swoistym requiem, lamentacją dla wszystkich tych, którzy zmierzają do Europy w poszukiwaniu lepszego życia. Późniejsza wersja tego spektaklu w 2018 roku prezentowana była w Paryżu w teatrze Petera Brooka, Bouffes du Nord.
W 2019 zespół przygotował Anhellego. Skowyt, który zaprezentowany został podczas Olimpiady Teatralnej w Todze w siedzibie zespołu Tadashiego Suzuki oraz Sankt Petersburgu na zaproszenie Valerego Fokina, dyrektora Teatru Aleksandryjskiego.
Jednym z ostatnich premier Teatru ZAR jest spektakl Złowione, w który za punkt wyjścia zespół obrał “niespełnione” spotkanie Tadeusza Różewicza i Jerzego Grotowskiego z roku 1968, momentu, kiedy pierwszy pisał Złowionego, a drugi pracował nad Apocalypsis cum figuris.
Teatr ZAR regularnie prowadzi warsztaty, podczas których dzieli się unikalnym językiem pracy aktorskie, którego podstawę stanowi integracja treningu fizycznego i praktyk wokalnych, śpiewu solowego oraz polifonicznego połączonego z improwizacją odwołującą się do ekspresji ciała aktora, umiejętność słuchania, z którą nierozerwalnie wiąże się głęboka fizyczna oraz wokalna koncentracja.
O swojej praktyce zespół opowiada na specjalnie przygotowanej stronie teatrzar.net.

12 –14 lipca praca w Studio Na Grobli

15–17 lipca wyjazd do Brzezinki, leśnej bazy

18–25 lipca praca w Studio Na Grobli

Zapisy do 30 kwietnia – 870€ cena early bird
do 5 lipca – 930€

Cena zawiera:

  • udział we wszystkich ścieżkach praktyki przez cały czas trwania warsztatu
  • udział w wykładach, dyskusjach i prezentacjach
  • wspólne obiady i kolacje w określone dni
  • wyjazd do Brzezinki, leśnej siedziby Instytutu Jerzego Grotowskiego, będący częścią wspólnej pracy artystycznej w ramach warsztatów. Cena nie obejmuje zakwaterowania (zapewniony nocleg w Brzezince)

Przyjętych uczestników prosimy o wpłacenie kaucji w wysokości 250 euro. Kaucja nie podlega zwrotowi

Wypełniony formularz zgłoszeniowy prosimy przesłać na adres zarworkshops@gmail.com

Galeria zdjęć