Aktualnie jesteś: Warsztaty / Teatr ZAR

ZAR Intense 2025

Warsztaty prowadzone przez aktorów Teatru ZAR

sob.–czw. 28.06–10.07.2025
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego

W języku angielskim
Zapisy do 30.04.2025 (opłata promocyjna) lub do 28.06.2025 (w zależności od dostępności miejsc)

ZAR Intense 2025
Fot. Tobiasz Papuczys

Warsztaty „ZAR Intense” są adresowane do osób profesjonalnie zajmujących się teatrem – aktorów, tancerzy, muzyków, performerów, instruktorów i praktyków teatru, którzy są nastawieni na rozwój artystyczny i osobisty.

To 13 dni intensywnej pracy i okazja, aby zgłębić praktykę Teatru ZAR.

„ZAR Intense” jest inicjatywą powstałą z potrzeby dzielenia się naszym unikalnym językiem artystycznym, wartościami oraz pytaniami towarzyszącymi naszej twórczości. To głębokie, poetyckie i ludzkie podejście, które ma na celu zachęcić aktorów do interdyscyplinarnego tworzenia, łącząc praktyki fizyczne i wokalne, solowy i polifoniczny śpiew z fizyczną improwizacją, ćwiczeniem uważności, głęboką koncentracją fizyczną i wokalną oraz odwagą do wyrażania istotnych dla siebie treści – zarówno w pracy indywidualnej, jak i w grupowej.

Nowości w programie 2025

Z radością ogłaszamy, że naszym gościem i głównym źródłem inspiracji będzie Vakhtang Pilpani. Nasz wieloletni nauczyciel, który przez dekady występował i uczył gruzińskiej muzyki ludowej z regionu Swanetii, wzbogaci tegoroczne doświadczenia uczestników. Jego obecność to wyjątkowa okazja do pracy z jednym z naszych najważniejszych mentorów.

Uczestnicy warsztatów zapoznają się z pieśniami polifonicznymi z regionu Swanetii i Gruzji, z których wybrane będą wykonywane z towarzyszeniem tradycyjnych instrumentów muzycznych. Zostaną także zaprezentowane tradycyjne tańce regionu Swanetii.

Co oferujemy?

Praca będzie skoncentrowana na wprowadzeniu i eksplorowaniu różnorodnych praktyk rozwiniętych przez aktorów Teatru ZAR. Nasze podejście łączy praktyki wokalne, fizyczne i tekstowe, kładąc nacisk na dyscyplinę, współpracę i twórczą swobodę.

Praktyki obejmują:

  • śpiew polifoniczny rozwijający współpracę, słuchanie i wspieranie zespołu;
  • pracę z dźwiękiem będącym przekaźnikiem obrazów i znaczeń oraz jego adaptacja do języka sceny;
  • codzienną praktykę zdrowych technik wokalnych i oddechowych;
  • trening fizyczny aktora – budowanie wytrzymałości i świadomości własnych możliwości;
  • świadomość ciała – rozwój fizycznej i mentalnej koncentracji;
  • rozwijanie wrażliwości na subtelności w codziennym życiu;
  • improwizacje w ramach precyzyjnych ram technicznych;
  • trening w parach, w tym proste elementy akrobatyczne, budujące koordynację, zaufanie i współpracę;
  • tworzenie materiału scenicznego.

Wykłady, dyskusje i prezentacje:

  • poznawanie materiałów źródłowych – relacje z ekspedycji i badań muzycznych Teatru ZAR;
  • proces twórczy – rozmowy o tworzeniu spektakli Teatru ZAR;
  • unikalna możliwość obejrzenia archiwalnych nagrań, takich jak „Apocalypsis cum figuris” czy „Książę Niezłomny”.

1Davit BaroyanDavit Baroyan urodził się w 1992 roku w Armenii. Jest absolwentem dwóch edycji Akademii Teatru Alternatywnego (2012 i 2016) oraz dziennikarstwa i animacji kultury. Prowadzi zajęcia z Kultury Ciała na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie filia we Wrocławiu. Od 2014 roku jest aktorem Teatru ZAR; występuje w spektaklach „Armine, Sister”; „Medee. O przekraczaniu”, „Mojry”, „Anhelli. Skowyt”, „Złowiony”. Wraz z Teatrem ZAR występował na międzynarodowych festiwalach teatralnych m.in. w Tokio, Rzymie, Sankt-Petersburgu, Oslo, Madrycie, Sybinie czy San Francisco. W 2019 zrealizował monodram „Trociny” na podstawie książki Krzysztofa Vargi. Współpracował z reżyserami filmowymi m.in. Janem Holoubkiem i Pawłem Maśloną oraz teatralnymi, np. z Leszkiem Mądzikiem, Danielem Jacewiczem i Darkiem Kowcunem. Prowadzi warsztaty teatralne dla amatorów i dla aktorów zawodowych z Polski i zza zagranicy. W 2020 roku hobbistycznie wydał rapowy album „Balans”.

Fot. Tobiasz PapuczysAlessandro Curti (ur. 1979, Włochy) w 1998 roku dołączył do grupy teatralnej Marcido Marcidorjs Famosa Mimosa, z którą rozpoczął pracę artystyczną trwającą osiem lat, skupioną na regularnej oraz intensywnej pracy z głosem. Wziął udział w ponad dwudziestu spektaklach zespołu. Ukończył DAMS (Wydział Sztuki, Muzyki i Teatru) na Uniwersytecie w Turynie. W kolejnych latach pracował z: Andrzejem Szczużewskim (aktor Wrocławskiego Teatru Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego), Robertą Carreri i Augustem Omolù (Odin Teatret, Dania), Ives’em Lebretonem (student Etienne’a Decroux, twórcy mimu cielesnego). Brał udział w projektach kierowanych przez Eugenia Barbę i Julię Varley (Odin Teatret) – występował w przedstawieniu „Małżeństwo Medei” w 2008 roku, a rok później w nowej wersji przedstawienia „Ur-Hamlet”. W latach 2007–2008 stworzył, wyreżyserował oraz grał w dwóch przedstawieniach: „Silhouette; soirée théâtrale-chantante” (kabaret teatralny) oraz „I teraz: Apokalipsa w Mahagonny” (na podstawie libretta Bertolta Brechta do „Rozkwitu i upadku miasta Mahagonny” Kurta Weila). W tym czasie promował, organizował i prowadził warsztaty teatralne dla młodzieży licealnej. Od roku 2009 mieszka we Wrocławiu i pracuje jako aktor w Teatrze ZAR, prowadzonym przez Jarosława Freta. Bierze udział w tryptyku „Ewangelie dzieciństwa” i „Armine, Sister”.

Katya Egorova

Katya Egorova jest rosyjską aktorką i performerką. Absolwentka Moskiewskiego Instytutu Teatralnego im. Borisa Szczukina, który ukończyła w 2018 roku. Jako członkini Teatru ZAR uczestniczy w większości projektów zespołu. Ze spektaklem Teatru ZAR pt. „Anhelli. Skowyt” występowała na Olimpiadzie Teatralnej w Japonii i Rosji. Uczestniczyła w takich międzynarodowych projektach jak „Actors Hub” (2018) czy „Atelier de l’acteur” w Paryżu. Współpracowała z IPAC we Francji. Ma wieloletnie doświadczenie w śpiewie chóralnym, które obejmuje szeroki zakres muzyczny: od prawosławnych i katolickich pieśni po muzykę różnych narodów. Wraz z Teatrem ZAR współtworzy programy edukacyjne, takie jak „ZAR Intense” i „ZAR Sessions”.

Ponadto była asystentką reżysera i koordynatorką projektu „NUCLEAR WAR. look at how I’m forgetting you”, realizowanego w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego. W 2024 otrzymała nagrodę główną Nurtu Off 44. PPA Tukan Off (wraz ze współautorami – Henrykiem Mazurkiewiczem i Tati Lemeshevą) za spektakl pt. „niesamowita  słowiańszczyzna”.

Fot. Natalia KapsaJarosław Fret to założyciel i lider Teatru ZAR, reżyser, aktor, dyrektor Instytutu Grotowskiego. Pełnił funkcję przewodniczącego Rady Kuratorów i kuratora ds. teatru Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W latach 1999–2002 zrealizował szereg wypraw do Gruzji, Armenii i Iranu, prowadząc poszukiwania w obrębie najstarszych form muzyki chrześcijańskich kościołów wschodnich. W kolejnych latach wspólnie z członkami Teatru ZAR organizował wyprawy badawcze na grecką górę Atos, Sardynię i Korsykę, do Armenii, Turcji i Izraela. Reżyser pięciu spektakli zespołu. Tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” był pokazywany m.in. w Chicago, Los Angeles, San Francisco, Atenach, Belgradzie, Edynburgu, Florencji, Madrycie, Paryżu, Sybinie oraz Kairze, Nowym Delhi i Seulu. W 2013 roku ukończył pracę nad spektaklem „Armine, Sister, dedykowanym historii, kulturze i ludobójstwu Ormian, do którego oprócz reżyserii opracował oryginalną dramaturgię muzyczną i specjalną architekturę. W 2016 roku zrealizował spektakl „Medee. O przekraczaniu” z udziałem śpiewaczek z Kairu, Teheranu i Stambułu. Wykłada i prowadzi warsztaty w Polsce i za granicą, był wykładowcą m.in. w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu. Uhonorowany przyznawanym przez magazyn „Los Angeles Times” tytułem Best New Music Theater (2009) i Wrocławską Nagrodą Teatralną za tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” (2010). Spektakl „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” w jego reżyserii zdobył Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w 2012 roku. Pomysłodawca i koordynator licznych projektów realizowanych w Polsce i za granicą w ramach działalności Instytutu Grotowskiego, m.in. Roku Grotowskiego UNESCO 2009, programu „Masters in Residence”, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy”, a także Olimpiady Teatralnej Wrocław 2016. Dzięki jego staraniom w 2010 roku została otwarta nowa siedziba Instytutu Grotowskiego, Studio Na Grobli, a w 2019 roku Centrum Sztuk Performatywnych.

Fot. ze zbiorów prywatnychVakhtang Pilpani urodził się 25 listopada 1965 roku w Mestii, w Gruzji. Pochodzi z rodziny głęboko zakorzenionej w tradycji śpiewu swańskiego. Jego ojciec, Islam Pilpani, przez 50 lat, od 1967 do 2017 roku, kierował renomowanym chórem „RIHO”. To właśnie pod jego kierownictwem Vakhtang przejął bogate dziedzictwo swańskich pieśni. W 1995 roku objął stanowisko kierownika Wydziału Kultury w Mestii i dołączył do chóru „RIHO” jako solista. Rok później założył dziecięcy zespół „TETNULDI”, który w 1997 roku odbył trasę koncertową w Niemczech. Od 2017 roku prowadzi chór „RIHO”, a od 2015 roku kieruje „Szkołą Folkloru w Mestii”, w której młodzi śpiewacy w wieku od 6 do 18 lat uczą się swańskich tradycji muzycznych. Chór „RIHO” występował na scenach międzynarodowych w takich miastach jak Paryż, Bruksela, a także w Niemczech, Włoszech, Szwajcarii i na Litwie, promując wyjątkowe brzmienie swańskiej polifonii. Vakhtang Pilpani prowadził również warsztaty poświęcone pieśniom swańskim, m.in. w Paryżu (2013, 2023) i we Wrocławiu (2024), a także współpracował z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego i Teatrem ZAR przy różnych projektach. Jest mężem Manoni Khergiani i ojcem trojga dzieci: Anano (25 lat), Beshkena (23 lata) oraz Eki (18 lat). Obecnie kontynuuje działalność jako lider chóru „RIHO” i „Szkoły Folkloru w Mestii”, dbając o zachowanie i przekazywanie piękna swańskich tradycji muzycznych.

Fot. Gabriel AlmagroAleksandra Kugacz-Semerci jest aktorką i pedagożką teatralną związaną z Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu. Ukończyła filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim, a jej zainteresowanie teatrem i antropologią skłoniło ją do kontynuowania edukacji w zakresie sztuki teatralnej. Połączenie badań akademickich z praktyką sceniczną ukształtowało jej unikalne podejście do twórczości i pedagogiki. Od 2019 roku Aleksandra jest związana z Teatrem ZAR, w którym występuje w spektaklach takich jak „Anhelli. Skowyt”, „Medee. O przekraczaniu” i „Back to Beckett”. W tym samym roku wzięła udział w ekspedycji badawczej Teatru ZAR na Korsykę i Sardynię, gdzie zgłębiała tradycyjne pieśni. Zebrany materiał stał się inspiracją dla jej dalszych projektów artystycznych i badawczych. Razem z Jarosławem Fretem stworzyła spektakl „Nikt (nie) spotyka Nikogo”. W latach 2014–2018 była związana ze Studiem Matejka, z którego członkami i członkiniami współtworzyła takie projekty jak performans site-specific „Harmony of Contradictions: Poland” (2014) oraz film „No More Heroes” (2016). W ramach programu Tandem współpracowała z turecką grupą Budalasultan przy projekcie „Palimpsest of Space: Reconstruction ” (2016). W latach 2017–2018 występowała w spektaklu „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu”. W 2015 i 2016 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na realizację projektu „Be at Home”. Wystąpiła również w spektaklu „Life in This House is Over ”, stworzonym przez Samanthę Shay we współpracy z Source Material, Instytutem Grotowskiego i Pina Bausch Zentrum. Premiera spektaklu odbyła się w 2024 roku

Fot. Karol JarekMertcan Semerci urodził się w Stambule. Ukończył aktorstwo na Wydziale Muzyki i Sztuk Dramatycznych Uniwersytetu Bilkent. Występował w ponad 20 spektaklach teatralnych i tanecznych w Stambule oraz Ankarze, zdobywając uznanie za swoją ekspresję fizyczną i zaangażowanie w poszukiwanie innowacyjnych praktyk teatralnych. W 2016 roku przeprowadził się do Polski i dołączył do Studia Matejka, z którego członkami i członkiniami współtworzył spektakl „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu” oraz brał udział w warsztatach prowadzonych przez Mateja Matejkę. Współpracował także z zespołami międzynarodowymi, takimi jak Alkemisterna w Göteborgu („Suffering: On Our Perception of Pain ”) oraz Theatre CHOREA („2.0.4.5. Metaphysical Miniopera”). Od 2018 roku jest kluczowym członkiem Teatru ZAR, działającego przy Instytucie Grotowskiego. Wystąpił w produkcjach takich jak „Medee. O przekraczaniu”, „Anhelli. Skowyt” oraz „Back to Beckett”. W 2019 roku wziął udział w ekspedycjach badawczych Teatru ZAR na Korsykę i Sardynię, gdzie studiował tradycyjne pieśni. Materiał ten stał się integralną częścią jego dalszej pracy artystycznej. Był także współtwórcą spektaklu „Nikt (nie) spotyka Nikogo”, wyreżyserowanego przez Jarosława Freta we współpracy z Aleksandrą Kugacz-Semerci. Mertcan wystąpił również w spektaklu „Life in This House is Over”, wyreżyserowanym przez Samanthę Shay we współpracy z Source Material, Instytutem Grotowskiego i Pina Bausch Zentrum. Spektakl, którego premiera odbyła się w Instytucie Grotowskiego w 2024 roku, zgłębiał relację między rytuałem, głosem a dramaturgią fizyczną. Jako pedagog teatralny w Instytucie Grotowskiego, Mertcan prowadzi warsztaty badające relację między ruchem, głosem a aktorstwem, inspirowane sztukami walki i tradycyjnym śpiewem wielogłosowym.

Orest_SharakOrest Sharak urodził się w Karpatach na Ukrainie. W 2005 roku rozpoczął naukę aktorstwa na Państwowym Uniwersytecie im. Iwana Franki we Lwowie. W latach 2007-2011 pracował w Teatrze im. Łesia Kurbasa, gdzie występował m.in. w spektaklach: „Metamorfozy” wg Owidiusza (2007), „Pięć elementów” w oparciu o opowieści Zen (2009), „Bohdan” według Klima (2009), „Uczta” na podstawie Platona (2009), „Król Lear” Shakesperae’a. W 2009 roku wspólnie z aktorami teatru założył zespół etniczno-ambientowy Kurbasy, którego praca skupiła się na poszukiwaniu elementów dramatycznych w ukraińskich pieśniach. W tym samym czasie współpracował z Teatrem Lalish (Wiedeń), Tomaszem Bazanem (Teatr Maat Project, Lublin), Marjaną Sadovską (Kolonia). W 2012 roku został aktorem Teatru ZAR: bierze udział w spektaklachCesarskie cięcie. Próby o samobójstwie”, „Armine, Sister”, „Anhelli. Skowyt” iMedee. O przekraczaniu”. W 2012 roku, po wyprawie na Sycylię, został członkiem grupy In Medias Res, która pracuje z pieśniami liturgicznymi z Korsyki, Sardynii i Sycylii. Od 2012 roku współpracuje z Matejem Matejką. Wziął udział w projekcie „Harmonia przeciwieństw. Polska” w reżyserii Mateja Matejki (premiera 2014), a także opracowywał muzykę do przedstawienia „Niezręczne szczęście. Praktykuje grę na różnych instrumentach z rozmaitych kultur świata. W 2022 roku został uhonorowany nagrodą „Super Diament” przez Prezydenta Miasta Wrocławia

Zapisy do 30.04.2025 (opłata promocyjna) lub do 28.06.2025 (w zależności od dostępności miejsc) przez formularz zgłoszeniowy

Koszt do 30.04.2025: 870 €

Koszt od 1.05.2025: 930 €

Cena obejmuje:

  • udział we wszystkich liniach praktyki podczas całego ZAR Intense;
  • udział w wykładach, dyskusjach i prezentacjach;
  • wspólny obiad codziennie oraz kolacje w wybrane dni.

Uwaga: cena nie obejmuje zakwaterowania. Zachęcamy uczestników do samodzielnego wyboru i organizacji noclegu zgodnie z własnymi potrzebami.

Płatność zaliczkowa:
Po zaakceptowaniu zgłoszenia uczestnicy będą proszeni o wpłatę zaliczki w wysokości 250 € w ciągu 10 dni od potwierdzenia przyjęcia na warsztaty. Zaliczka jest bezzwrotna i gwarantuje miejsce w programie.

Kontakt:
zarworkshops@gmail.com

Galeria zdjęć