Aktualnie jesteś: Projekty / Szczeliny

Kobiety, strasznie śmiać się!

Poemat dokumentalny Rity Jankowskiej i Mai Miro w ramach projektu „Szczeliny”

pt. 7.01.2022, 17.00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
Czas trwania: 80 min

Kobiety, strasznie śmiać się!
Fot. Joachim Dąbrowski

Koniec przemocy to utopia. Przemoc jest i będzie. Ale na naszych oczach kończy się właśnie wewnętrzny świat ofiarniczy kobiet. Świat cierpienia, krzywdy i żalu – przemilczanych. Kobiety odważają się wypowiadać ból. To tylko dziesięć historii naszych przyjaciółek. Dziesięć mikronarracji o przemocy domowej, społecznej i wojennej, którymi nicujemy przestrzeń i czas. Odsłaniając najbardziej intymne „momenty transformacyjne kobiet”, mówiąc głosem naprawionej kobiecości, ciała, seksualności, ale też samotności i wizji – zatrzymujemy wahadło uderzające w nas, kobiety, ale i w mężczyzn. Zatrzymujemy ruch cierpienia.

Fot. archiwum prywatneRita Jankowska to dramatopisarka, reżyserka teatru offowego, artystka pochodząca z Gdańska. Założycielka niezależnego Teatru Błękitna Sukienka (2010–2017). Zrealizowała wiele projektów teatralno-społecznych, teatralnych oraz dramaturgicznych, za które w 2016 otrzymała Nagrodę Specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechnianie i ochronę kultury na rzecz mieszkańców województwa pomorskiego.
W 2018 otrzymała Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska dla najlepszej reżyserki na XX Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Autorskich i Adaptacji Windowisko za spektakl na stulecie praw kobiet „Trafiło je”.
Dramaty: „Blisko/Daleko”, „Oriana. Utwór” oraz „Uryna” znalazły się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. A „Edek Ś-Wirus”, napisany w i o sytuacji lockdownu, w półfinale Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży. Za jego filmową adaptację otrzymała Złotego Kopernika na Festiwalu Filmów Edukacyjnych Edu-Kino 2020 w dziedzinie Ludzie i Wyzwania.
Jako dramaturżka współtworzyła spektakle na Festiwalach Teatru Dokumentalnego Sopot Non-Fiction. Współpracowała z wieloma gdańskimi instytucjami kultury m.in. z Instytutem Kultury Miejskiej, Nadbałtyckim Centrum Kultury, Gdańskim Archipelagiem Kultury czy Europejskim Centrum Solidarności, w którym zrealizowała projekt „Teatr Stocznia”. Do grudnia 2017 rezydentka i współtwórczyni WL4 – Przestrzeni Sztuki. Od wtedy bez stałej siedziby teatralnej.
W 2020 na podstawie autorskiego poematu dokumentalnego, w ramach projektu „Kobieta. Ciało & Kultura”, stworzyła z grupą społeczną kobiet spektakl teatralny, a następnie słuchowisko „Ślicznie mnie zszyli” (premiera w sieci; performatywne słuchanie na Festiwalu Sztuka w Służbie Ciała i Ducha w Teatrze A Part w Katowicach w 2021).
W 2020 w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska napisała debiutancką książkę prozatorską „Dryfujące słońca”, opartą o jej doświadczenie transformacji traumy poprzez drogę artystyczną. W 2021 miała miejsce sceniczna premiera jej drugiego poematu dokumentalnego zrealizowanego w duecie z Mają Miro „Kobiety, strasznie śmiać się!” (premiera Zakład Kulturalny w Gdańsku).

Fot. ze zbiorów prywatnychMaja Miro – studiowała flet barokowy w Akademii Muzycznej w Krakowie, psychologię stosowaną (Uniwersytet Jagielloński) oraz muzykoterapię (Akademia Muzyczna w Łodzi). Studia muzyczne kontynuowała w Konserwatorium w Amsterdamie w klasie poprzecznych fletów historycznych prof. Martena Roota. Autorka projektów intermedialnych, sytuujących flet barokowy w różnych kontekstach współczesnych. Przygotowuje je z artystami różnych dziedzin sztuki – tancerzami (Katarzyna Pastuszak, Tatiana Kamieniecka, Anna Haracz, Magdalena Przybysz, Ewa Szubstarska, Paulina Wysocka), rzeźbiarzami (Joost Bricken-Caarten), filmowcami (Anna Pankiewicz, Fundacja Nowych Ujęć), aktorami (Katarzyna Zawiślak-Dolny, Renia Gosławska) i innymi muzykami (Jacaszek, Maria Ka). Wykonuje także muzykę do filmów niemych. Jest współzałożycielką i muzykiem zespołu instrumentów historycznych Silva Rerum arte oraz prezeską Fundacji Silva Rerum, działającej w Gdańsku, która we współpracy z Miastem Gdańskiem organizuje festiwale poświęcone muzyce dawnej w Trójmieście: Cappella Angelica – Muzyka Aniołów Mariackich oraz Europa 1700. Współpracuje także z zespołami instrumentów historycznych: De Nederlandse Bachvereniging, Nieuwe Philharmonie Utrecht, Capella Cracoviensis, Collegium Cracoviensae Sweelink Baroque Orchestra, Luters Bach Ensemble Groningen, Cracovia Barocca, Floripari i innymi oraz z baletem dworskim Cracovia Danza. Poza Akademią Muzyczną w Gdańsku współpracuje z Uniwersytetem Pedagogicznym oraz Akademią Muzyczną w Krakowie, prowadzi zajęcia dla studentów kierunków arteterapia (przedmioty psychologiczne i techniki relaksacyjne) i muzykoterapia (improwizacja). Stypendystka programu Rządu Holenderskiego „Top Talent”, Stichting Sweelinck Fond, Ministra Kultury RP, Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego, Małopolskiej Fundacji Sapere Auso, Fundacji im. St. Estreichera oraz Towarzystwa Przyjaciół Krakowa w Chicago. Od 2006 zamawia i przygotowuje prawykonania nowych utworów na flet barokowy, m.in. kompozytorów ukraińskich, polskich i holenderskich. W 2016 roku obroniła na Akademii Muzycznej w Gdańsku pracę doktorską poświęconą muzyce współczesnej na flet barokowy.

Tekst i wykonanie: Rita Jankowska
Muzyka: Maja Miro
Scenografia: Adriana Majdzińska
Identyfikacja wizualna: Marek Jankowski
W materiałach graficznych wykorzystano: rzeźby – Agnieszka Babińska / zdjęcie – Joachim Dąbrowski
Premiera: 2 października 2021, Zakład Kulturalny w Gdańsku
Organizator: Stowarzyszenie Zróbmy Sztukę
Projekt dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

Galeria zdjęć