Aktualnie jesteś: Projekty / Szczeliny

W zawieszeniu

Monodram Moniki Wachowicz w reżyserii Artiego Grabowskiego w ramach projektu „Szczeliny”

niedz. 9.01.2022, 20.00
Instytut Grotowskiego, Piekarnia
Czas trwania: 60 min

Spektakl dla widzów od 18 r.ż. Zawiera sceny nagości.

W zawieszeniu
Fot. Agnieszka Seidel-Kożuch

„W zawieszeniu” jest kameralnym, a zarazem dynamicznym seansem teatralnym z pogranicza teatru wizualnego i fizycznego. To dramaturgiczna próba zmierzenia się z tematem tabu, jakim jest choroba onkologiczna. To opowieść o walce, o codziennych bitwach o godność, o cierpieniu i bólu; o oswajaniu nieuniknionego, czerpaniu radości zaklętej w okruchach naszej egzystencji… o nadziei. Inspiracją do spektaklu były eseje Susan Sontag „Choroba jako metafora” oraz filozofia Karla Jaspersa. Ideę powstania projektu „W zawieszeniu” zainicjowała Marta Paradecka, w momencie gdy doświadczyła sytuacji granicznej, która w jej przypadku przybrała formę choroby. „Pomysł na ujęcie dramaturgiczne tej sytuacji jest także odpowiedzią na ciągle zadawane pytania innych osób o to, jak się czuję w trakcie choroby”. Spektakl jest epitafium dla Marty.

„[…] ponieważ nie mamy świadomości, kiedy nastąpi [śmierć], traktujemy życie jako niewyczerpane źródło. A przecież wszystko się zdarza tylko określoną i to bardzo niewielką ilość razy. Jak często przypomnisz sobie jeszcze pewne popołudnie z dzieciństwa, popołudnie, które jest tak głęboką cząstką twego istnienia, że twoje życie staje się bez niego niewyobrażalne? Może cztery czy pięć razy. Może nawet mniej. Ile razy zobaczysz jeszcze wschód księżyca w pełni? Może dwadzieścia. A jednak życie wydaje się niewyczerpane”.
Cytat pochodzi z powieści Pod osłoną nieba Paula Bowlesa.

arti_newArti Grabowski (ur. 1977) – polski artysta interdyscyplinarny. Zajmuje się malarstwem, sztuką performansu oraz sztuką wideo. Z teatrem związany jako reżyser i aktor. Jest absolwentem Wydziału Rzeźby ASP im. Jana Matejki w Krakowie. Od 2004 roku zatrudniony na ASP w Krakowie, współtworzył pierwszą w Polsce dyplomującą Pracownię Sztuki Performance na Wydziale Intermediów ASP w Krakowie. Od 2018 pełni funkcję kierownika pracowni na stanowisku profesora ASP. Zajmuje się również działalnością kuratorską i organizacją wydarzeń promujących sztukę performansu: pełnił funkcję kuratora artystycznego programu performansu Międzynarodowego Festiwalu Teatrów „A Part” w Katowicach, XIII edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Akcji „Interakcje” w Piotrkowie Trybunalskim, Dwubiegunowych Międzynarodowych Spotkań Performerów realizowanych w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie, a obecnie jest kuratorem Międzyuczelnianego Przeglądu Performans „AKTOMAR” w Krakowie. Współpracuje na stałe z poznańskim teatrem Porywacze Ciał, Teatrem Cinema, krakowskim Teatrem KTO oraz Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

mona. Foto; Jakub KabusMonika Wachowicz to aktorka, instruktorka teatralna i pedagożka, organizatorka imprez teatralnych, wcześniej związana m.in. z katowickim Teatrem Cogitatur, współpracowała także z duńskim teatrem Cantabile 2. Bierze udział we wszystkich spektaklach i projektach artystycznych Teatru A Part (z wyjątkiem przedstawień solowych „Kołysanka”, „Więzy” i „Święto wiosny”). Koordynuje Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A Part, prowadzi Studio Aktorskie przy Teatrze A Part, jest kuratorką cyklu „Szczeliny” w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu oraz prowadzi autorskie Studio Ciała i Emocji. Od 2019 roku pełni funkcję prezeski Fundacji SZTUKI DLA ŻYCIA im. Marty Paradeckiej.

https://wachowicz.studio/

Scenariusz oraz teksty: Marta Paradecka, Monika Wachowicz, Arti Grabowski
Reżyseria: Arti Grabowski
Scenografia: Monika Wachowicz oraz Arti Grabowski
W roli głównej: Monika Wachowicz
Obsługa techniczna: Grzegorz Król
Aranżacja muzyczna: Mirek Matyasik
Głos z offu: Amelia-Helena Mazur
Montaż tekstu z offu: Leszek Kwaśniewicz
Fotografia do standu: Joanna Nowicka

Premiera: 5 stycznia 2019, Teatr Rozbark w Bytomiu
Czas trwania:
60 min
Dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego.

Galeria zdjęć