Aktualnie jesteś: Projekty / Szczeliny

Anatomie | 解剖学

Spektakl Natalii Chylińskiej i Katarzyny Pastuszak w ramach cyklu „Szczeliny”

 

pt. 4.02.202220.00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium


Czas trwania: 45 min

Anatomie | 解剖学
Fot. Piotr Nykowski

W roku 1774 wydano w Japonii „Kaitai Shinsho” (解体新書) – nowy podręcznik anatomii opracowany w języku japońskim z inicjatywy Sugity Genpaku. Za tekst źródłowy posłużyła publikacja autorstwa Johanna Adama Kulmusa (pierwotnie wydana po łacinie około 1722 roku w Gdańsku) „Tabulae Anatomicae”, w tłumaczeniu holenderskim („Ontleedkundige Tafelen”).

Niemal 300 lat później, artystki z Gdańska szukają wielogłosowej anatomii; zaglądają pod powierzchnię, otwierają szczeliny i nasłuchują szmerów, pomruków, wybuchów, osunięć, wibracji. Próbują uchwycić to, co żywe, (nie)nazwane – na styku ludzkiego i nieludzkiego.

„Anatomie”
to przyleganie do wybuchów, które rozrywają zastany układ
to ożywianie tego, co zastygło w drodze na powierzchnię
to wpuszczanie przez szczeliny
to dotykanie skrystalizowanych w ciele osadów, pozostałości złożonych procesów akumulacji
to ćwiczenie ze spekulacji
to bliskość, która nie może nie być polityczna
to próba osadzenia się w przestrzeni, która naruszyła delikatną tkankę intymności

 

„Doświadczenie dotyku niezbyt dobrze przekłada się na słowa, niezręcznie wyraża. Jest doraźne i jakby takim chciało pozostać, wyślizguje się spod zastępczych znaków i umyka wtórnym przywołaniom. W każdym razie konflikt między dotknięciami a słowami jest wyraźny.”
(Jolanta Brach-Czaina, „Błony umysłu”, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2003, s. 59–60.)

fot. Natalia ChylińskaKatarzyna Pastuszak jest tancerką/performerką, reżyserką i dyrektorką Amareya Theatre & Guests, adiunktką Zakładu Badań nad Sztukami Scenicznymi (Instytut Anglistyki i Amerykanistyki na Uniwersytecie Gdańskim), adiunktką CEMiPoS (Centre for Environmental and Minority Policy Studies w Sapporo). Autorka książki „Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie” (Universitas, Kraków 2014). Od 2008 regularnie współpracuje z artystami japońskimi, realizując projekty artystyczne na terenie Polski i Japonii. Ostatnie spektakle: „Anatomie” (2021), „Dom-Bieg-Dom” 『家-逃亡-家』 (2020), „(Po)głosy: Pomosty między Polską i Japonią” (2019), Cztery (2018), „Deadman Eating Watermelon”『スイカを食べる死者』(2018), „Kantor_Tropy: COLLAGE” (2016), „Nomadka” (2012). Jej spektakle prezentowane były m.in. na Grenlandii, w Japonii, Norwegii, Turcji, Izraelu, Niemczech, Francji, Rosji oraz na wielu festiwalach w Polsce. Od 2017 współpracuje z Menoko Mosmos (Stowarzyszenie Kobiet Ajnu w Sapporo) i prof. Hiroshim Maruyamą (CEMiPoS), współtworząc spektakle z udziałem kobiet Ajnu.

Fot. Vero SzafranNatalia Chylińska to artystka Amareya Theatre & Guests, wiceprezeska Stowarzyszenia Amareya Art, dwukrotna stypendystka Miasta Gdańska. W działaniach artystycznych porusza się pomiędzy pracą (z) ciałem/ruchem, tekstem, materiałem dźwiękowym i wizualnym. Ostatnie spektakle i projekty: „Anatomie” (2021), „Dom-Bieg-Dom”『 家-逃亡-家』(2020), „(Po)głosy: Pomosty między Polską i Japonią” (2019), „W ramach tańca: Wrzeszcz” (2021), „Anatomia procesu” w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańsk, „Niewidzialne miasta 3.0”, warsztaty ruchowe dla osób z chorobą Parkinsona, warsztaty Amareya_LAB. Współpracuje z Menoko Mosmos (Stowarzyszenie Kobiet Ajnu w Sapporo) i prof. Hiroshim Maruyamą (CEMiPoS), współtworząc spektakle z udziałem kobiet Ajnu.

PORTRETOWE_Piotr Nykowski_Fot. Piotr NykowskiPiotr Nykowski to fotograf, reżyser oświetlenia scenicznego, muzyk. Na co dzień związany przede wszystkim z Teatrem Współczesnym w Szczecinie. Główny fotograf Festiwalu Kontrapunkt. Regularnie współpracuje z teatrami instytucjonalnymi z całej Polski (m.in. Teatr Polski w Poznaniu, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, Teatr Polski w Bydgoszczy, Teatr Lalek „Pleciuga” w Szczecinie, Teatr Kana w Szczecinie) oraz z całej Europy, a także teatrami niezależnymi i pozainstytucjonalnymi. Laureat III edycji Konkursu Fotografii Teatralnej organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, w którym otrzymał wyróżnienie w kategorii „teatralne zdjęcie sezonu” oraz pierwszą nagrodę w kategorii „zestaw dokumentacyjny”. Współzałożyciel i basista zespołu Marry No Wane, z którym w 2016 wydał płytę pt. „Rozdział pierwszy”. W swojej pracy stara się pokazywać prawdziwe emocje, budować kadry odkrywając niedoskonałości i pęknięcia przestrzeni, skupiać się na tym co nieoczywiste i niewidoczne na pierwszy rzut oka.

Koncept, reżyseria, wykonanie, teksty: Natalia Chylińska, Katarzyna Pastuszak
Reżyseria świateł, wideo i montaż: Piotr Nykowski
Obsługa techniczna: Radek Bach
Czas trwania: 45 minut
Premiera: 12 grudnia 2021, Babylon Tokyo Theatre (Tokio) w ramach Performing Arts Meeting in Yokohama 2021 – Fringe Programme (YPAM Fringe).
Premiera polska: 4 lutego 2022, Instytut im. Jerzego Grotowskiego w ramach projektu „Szczeliny”

Galeria zdjęć