Pokaz pracy Sabriego Zekriego w ramach programu „Rezydencje artystyczne dla zespołów teatralnych i indywidualnych twórców”
czw. 29.09.2022, 19.00
Studio Na Grobli
W języku angielskim
Czas trwania: ok. 45 min
Dla widzów od 16 r.ż.
Sabri Zekri (Hiszpania) ukończył teatrologię (magisterium) i reżyserię teatralną (licencjat). Wyreżyserował wiele spektakli i prowadził liczne warsztaty w Egipcie, Grecji, Iranie, Portugalii, Hiszpanii i Korei Południowej. Obecnie przygotowuje doktorat w dziedzinie studiów kobiecych, który realizowany jest na dwóch uczelniach ‒ na Uniwersytecie w Granadzie i Uniwersytecie Bolońskim. Tytuł jego rozprawy doktorskiej brzmi „W stronę scenicznej płci. Recykling płci aktora w oparciu o technikę imitacji nagsz-pusz”.
Podczas pokazu Sabri Zekri przybliży perską technikę imitacji nagsz-pusz oraz opowie o tym, w jaki sposób w swoich badaniach stosuje teorie płci. „Te trzy” to spotkanie Klitajmestry i Agamemnona („Oresteja”), Izabeli i Ryszarda („Król Ryszard II”) oraz Zajnab i Jazyda („Kazanie Zajnab”). W ramach pokazu artysta wyjaśni też, jak można pogłębić pracę nad sceniczną płcią.
Koncepcja i wykonanie: Sabri Zekri
Opieka: Kamila Klamut
W stronę scenicznej płci. Recykling płci aktora poprzez technikę imitacji nagsz-pusz, 27.08 – 30.09.2022
Kobiety w przeszłości nie mogły być aktorkami, więc role żeńskie były grane przez mężczyzn. Jednak odgrywanie ról kobiecych przez aktorów ‒ naśladowanie osób o odmiennej płci ‒ rodzi szereg pytań. Jaki jest wzajemny wpływ płci aktora i płci granej przez niego postaci? W jaki sposób granie osoby o odmiennej płci wpływa na widzów? I w jaki sposób aktor lub aktorka może stać się performerem o określonej scenicznej płci? Aby odpowiedzieć na te pytania, Sabri Zekri wprowadza pojęcie recyclingu płci aktora. Postuluje ono powstanie żywego, neutralnego ciała, zdolnego do odgrywania różnego rodzaju ról i postaci po odrzuceniu postaw binarnych i stereotypów związanych z rolami płciowymi.
Rezydent: Sabri Zekri
Opieka: Kamila Klamut