Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Program edukacyjny Studia Kokyu. Edycja jesień 2022

Program edukacyjny Studia Kokyu. Edycja jesień 2022
Fot. Dominik Kurzyński AQQ.MEDIA

O programie

Przedmiotem badań Studia Kokyu w sezonie 2021/2022 jest pytanie o rolę fizycznego i wokalnego treningu performera. Obszar poszukiwań niezmiennie wyznaczają z jednej strony narzędzia teatru fizycznego, techniki wokalne (ze szczególnym uwzględnieniem metody Kristin Linklater), z drugiej zaś trening aikido w swej oryginalnej, klasycznej formie szkoły Birankai. Głównymi zadaniami programu badawczego są: eksploracja praktyk mieszczących się w tych ramach oraz próba dokonania ich kreatywnej syntezy, która być może wskaże nową perspektywę pracy. Program w założeniu stanowi kontynuację badań podjętych przez Przemysława Błaszczaka w ramach projektu BodyConstitution – najpierw w Studiu Dwóch Ścieżek, a następnie w Studiu Kokyu, prowadzonym wspólnie z Joanną Kurzyńską.

Głównymi celami treningów Studia są: głębokie, źródłowe spotkanie z praktyką aikido, badania w obszarze głosu (jego uwolnienia i wzmocnienia) oraz uważna praca laboratoryjna inspirowana tymi doświadczeniami. W celu rozpoznania możliwości praktykowania siebie w działaniu, przy użyciu narzędzi pochodzących z proponowanych domen pracy, chcielibyśmy postawić – na poziomie praktyki – pytanie o pracę performera nad sobą. To działanie pomiędzy precyzyjną formą a improwizacją, pomiędzy tradycją a kreacją.

W nadchodzącym sezonie chcemy zaproponować następujący model uczestnictwa w pracach Studia: miesięczny intensywny kurs, na który złożą się cztery sześciodniowe sesje (od poniedziałku do soboty; niedziele wolne) w godzinach 10.00–16.00.

Sesje zawierać będą:

  • trening Kokyu – trening, który pozwala skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności i służy budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem;
  • stado (bieg na kontakt) – aktywność służąca budowaniu grupy. Podstawowy poziom tej praktyki to „strojenie”; budzi wszechstronne słuchanie całym ciałem, wymaga uważności i bycia w obecnym momencie;
  • trening partnerski – praca zarówno nad elementami akrobatycznymi w partnerowaniu, jak i nad budowaniem subtelnych relacji związanych z podążaniem/prowadzeniem, komunikacją przez dotyk oraz innymi fizycznymi kanałami komunikacji;
  • trening zespołu – trening rozwijający słuchanie, świadomość bycia przestrzeni względem partnerów, uważność i obecność, które staną się fundamentem do budowania scen oraz pracy nad pieśnią/monologiem;
  • rytm – wykorzystanie struktur rytmicznych do pracy nad koordynacją, precyzją i doskonaleniem muzykalności;
  • elementy aikido, japońskiej sztuki walki, opierającej się na idei wykorzystania i przekierowania energii, jaką otrzymuje się od atakującego. Praca zarówno z elementami treningu fizycznego, jak i bronią (bokkenem i – japońskim drewnianym mieczem i kijem);
  • „Uwolnij swój głos” wg Kristin Linklater – przejście przez pierwsze kroki metody w celu odbudowania pierwotnego kontaktu z głosem oraz stworzenie podstaw do dalszej eksploracji głosu w mowie i śpiewie;
  • rezonatory/wibracje – wprowadzenie głosu w przestrzenie rezonacyjne ciała, rozwibrowanie ich w brzmieniu indywidualnym i we współbrzmieniu;
  • „Harmonia wspólnego śpiewu” – praktyka spotkania się w wielogłosowej pieśni jako otwarcie kanału indywidualnej ekspresji dla improwizacji oraz doświadczenia zespołowego przeżywania spędzanego czasu we współbrzmieniu, wspólnym opowiadaniu historii, znikaniu w jedności harmonicznej;
  • głos–tekst–pieśń–opowieść – unikalna propozycja pracy nad materiałem w oparciu o codzienny trening ciała i głosu; posługiwanie się słowem/pieśnią w celu pogłębienia wolności głosu i wyobraźni, wsłuchanie się w opowieść, która tworzy się samoistnie, nie jako koncept, poprzez harmonijne połączenie elementów obecności aktora/performera w przestrzeni, z partnerami; ożywienie tekstu/pieśni ku strukturze;
  • improwizacja i tworzenie struktur głosowo-ruchowych, które mogą posłużyć jako materiał do pracy scenicznej.

W ramach programu każdy z uczestników będzie mógł odbyć indywidualną sesję pracy z głosem, prowadzoną przez Joannę Kurzyńską.

Sesje treningowe poprowadzą: Joanna Kurzyńska i Przemysław Błaszczak oraz aktorki Studia, Marie Walker i Marta Horyza.

w2Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (Akademia Muzyczne im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim na czym trzeba. W praktyce aktorka, wokalistka, kompozytorka i pedagog aktorstwa oraz pracy z głosem.

Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, jednak za swoje najważniejsze nauczycielki uważa Emmę Bonnici, Kristin Linklater oraz Małgorzatę Jaworską-Kaczmarek, swoją mamę. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Współzałożycielka Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Uhonorowana Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. W latach 2020-2021 współpracowała z zespołem SUTARI.

Związana z Instytutem Grotowskiego głównie poprzez Studio Kokyu w latach 2017-2023 (współprowadzenie z Przemysławem Błaszczakiem linii badawczej i warsztatowej Studia, spektakl „Halo?” w 2018 r., „Działanie Medea” w 2022/23 r.), a także autorskie Studio Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu, ze szczególną uwagą dla metody „Uwolnij swój głos” Kristin Linklater.

Uhonorowana medalem Zasłużona dla kultury polskiej w grudniu 2021 roku.
Designated Linklater Teacher (od 2023 roku).

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”, gdzie występował w dwóch częściach tego tryptyku – „Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”, a także w spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

Fot. Anita SzymańskaMarie Walker jest brytyjską aktorką i absolwentką Rose Bruford College w Londynie. Przez sześć miesięcy studiowała w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie w filli we Wrocławiu, w ramach wymiany międzynarodowej. Po ukończeniu studiów występowała na Festiwalu Fringe w Edynburgu w spektaklu „Limbo” (reż. Teresa i Andrzej Wełmińscy). W 2019 roku przeniosła się do Polski i rozpoczęła pracę w Studiu Kokyu. Jest współautorką i aktorką w spektaklu: „I come to you River: Ophelia Fractured”, który miał premierę w Instytucie Grotowskiego w listopadzie 2020 roku. Spektakl otrzymał nagrodę główną nurtu SzekspirOff Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Był prezentowany m.in. na Festiwalu Fringe w Stambule i w Teatro Espanol w Madrycie. W 2022 roku wzięła udział w spektaklu Teatru ZAR, „Back to Beckett”. Obecnie kontynuuje swoje poszukiwania w ramach regularnej pracy Studia Kokyu; współprowadzi warsztaty, jak i wydarzenia w ramach programu edukacyjnego studia. Uprawia Aikido – japońską tradycyjną sztukę walki w dojo Na Grobli Aikikai, pod okiem Przemysława Błaszczaka (sensei 2dan fukushidoin).

Marta Horyza

Marta Horyza twórczym doświadczeniem dzieli się jako aktorka, muzyk, pedagog.
Jest absolwentką Fontainebleau School of Acting we Francji (Two-Year Professional Conservatoire Training).
Od 2016 roku aktywnie uczestniczy w pracy Singing as Life Practice prowadzonej przez Emmę Bonnici.
Ze Studiem Kokyu jest związana od 2016 roku; współtworzyła i grała w spektaklu „Halo?”, dołączyła również do obsady spektaklu „I Come to You River – Ophelia Fractured”, a obecnie uczestniczy w pracy nad „Action Medea”. Na ścieżce edukacyjnej Studia, Marta współprowadzi pracę z głosem, śpiewem oraz pieśniami polifonicznymi.

I sesja: pon.–sob. 3–8 października 202210.00–16.00

II sesja: pon.–sob. 10–15 października 202210.00–16.00

III sesja: pon.–sob. 17–21 października 202210.00–16.00

IV sesja: pon.–sob. 24– 29 października 202210.00–16.00

Koszt: 4600 PLN

Przy zapisach i wpłacie całej kwoty do 31 lipca: 4 000 PLN

Opłata dotyczy uczestnictwa w całym programie i nie podlega zmianie w przypadku nieobecności w poszczególnych sesjach.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 25 września 2022 do Przemysława Błaszczaka na adres: fund.zarzewie@gmail.com, lub p.blaszczak@grotowski-institute.pl, tel. 661 927 323.