Aktualnie jesteś: Projekty

Studio Kokyu

W Studiu Kokyu prowadzimy działalność edukacyjno-badawczą. Naszej pracy przyświeca idea laboratorium teatralnego, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność. Zespołu, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno własnego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowymi zagadnieniami dla Studia Kokyu pozostają trening i praktyka. Staramy się je zrozumieć, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Istotna jest także obecność głosu w dynamicznym treningu fizycznym i badanie możliwości wzajemnego wsparcia (ruchu i głosu) w poszukiwaniu organicznej całości.

Impulsem do powstania studia była praca nad spektaklem „Witaj w moim domu. Medytacje o kobiecie z wydm” (premiera: 18 września 2016). Podjęte w ramach tej realizacji pytania i wątki, rozwijane w kolejnych latach, zaowocowały zarówno licznymi otwartymi sesjami warsztatowymi, jak i premierą spektaklu „Halo?” (premiera 14 marca 2019). Japońskie słowo „kokyu” w nazwie studia utworzone jest z dwóch znaków kanji. Pierwszy z nich oznacza wołanie, zapraszanie, przywoływanie, drugi – wdech, przywoływanie wdechu. W aikido kokyu to nazwa grupy technik, którą tłumaczy się jako praktykowanie oddechu. Kokyu to także rodzaj tradycyjnego japońskiego instrumentu strunowego. „Kokyu” to wreszcie nazwa treningu, który został wypracowany przez Przemysława Błaszczaka w ramach prowadzonej w latach 2013–2016 ścieżki treningowej w Studiu Dwóch Ścieżek. Jest to precyzyjna struktura, pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem.

Wykorzystując wiedzę, nabytą przez wiele lat pracy w Teatrze ZAR i w ramach współpracy z Teatrem Attis i jego twórcą Theodorosem Terzopoulosem, oraz badania nad metodą Kristin Linklater, Przemysław Błaszczak i Joanna Kurzyńska łączą trening fizyczny z wokalnym, wykorzystując różnorodne techniki. Przemysław Błaszczak proponuje trening fizyczny aktora i sztuk walki, techniki oddechowe i głosowe związane z japońskimi sztukami walki, metodę pracy Theodorosa Terzopoulosa, a Joanna Kurzyńska wychodzi od doświadczenia metody Linklater oraz innych technik pracy z głosem i ciałem. Z tych konfrontacji liderzy Studia Kokyu wyciągają praktyczne wnioski i budują własny system pracy z aktorem/performerem jako autonomicznym twórcą.

Twórcy Studia Kokyu biorą aktywny udział w dyskusji na temat kierunków rozwoju i badań nad treningiem aktorskim, uczestnicząc m.in. w międzynarodowych konferencjach i sympozjach, a także prowadząc regularne treningi i kilkudniowe warsztaty. W sezonie 2019/2020 działalność studia ogniskuje się wokół dziesięciomiesięcznego projektu badawczo-edukacyjnego, prowadzonego przez Przemysława Błaszczaka, który skupi się na praktyce aikido oraz treningu fizycznym aktora. Efekty zostaną zaprezentowane na podsumowującym pokazie pracy.

 

Kontakt: Przemysław Błaszczak: p.blaszczak@grotowski-institute.pl

Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu

instagram.com/studiokokyu/

Wydarzenia

Sakura 2024

Sakura 2024

III Wrocławskie dni japońskich inspiracji

Zarzewie. V Zimowa Szkoła Studia Kokyu

Zarzewie. V Zimowa Szkoła Studia Kokyu

Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka

Zapisy do 11 marca

Na ścieżkach praktyki

Na ścieżkach praktyki

Pokaz pracy w ramach programu badawczo-edukacyjnego Studia Kokyu

Działanie Medea

Działanie Medea

Działanie Studia Kokyu

Zarzewie. VI Letnia Szkoła Studia Kokyu

Zarzewie. VI Letnia Szkoła Studia Kokyu

Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka

Zapisy do 8 lipca

Praktykowanie działania

Praktykowanie działania

Projekt edukacyjno-badawczy Studia Kokyu

Zapisy do 16 lutego

Działanie Medea

Działanie Medea

Spotkanie w pracy Studia Kokyu

Działanie Medea

Działanie Medea

Spotkanie w pracy ze Studeim Kokyu w Muzeum Architektury we Wrocławiu

Voices of Chorus

Voices of Chorus

Warsztaty prowadzone przez Martę Horyzę i Marie Walker

Zapisy do 18 listopada

Performer/Wojownik

Performer/Wojownik

Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka

Zapisy do 10 października

Zarzewie. V Letnia Szkoła Studia Kokyu

Zarzewie. V Letnia Szkoła Studia Kokyu

Warsztaty prowadzone przez Martę Horyzę, Marie Walker i Przemysława Błaszczaka

Zapisy do 16 lipca

Sakura 2023

Sakura 2023

II Wrocławskie dni japońskich inspiracji
21–30 kwietnia 2023

Działanie Medea

Działanie Medea

Premiera działania Studia Kokyu

Performer/Wojownik. Cykl badawczo-edukacyjny

Performer/Wojownik. Cykl badawczo-edukacyjny

Cykl sesji pracy prowadzonych przez Przemysława Błaszczaka
Zapisy do 4 dni przed sesją

I Come to You River: Ophelia Fractured

I Come to You River: Ophelia Fractured

Spektakl Studia Kokyu
pt–sob. 2–3.06.2023, 19:00
Studio Na Grobli

Zarzewie. IV Zimowa Szkoła Studia Kokyu

Zarzewie. IV Zimowa Szkoła Studia Kokyu

Warsztaty prowadzone przez Joannę Kurzyńską, Marie Walker, Martę Horyzę i Przemysława Błaszczaka
pon.–niedz. 13–19.03.2023
Zapisy do 10 marca

Program edukacyjny Studia Kokyu. Edycja jesień 2022

Program edukacyjny Studia Kokyu. Edycja jesień 2022

Program edukacyjny Studia Kokyu. Edycja jesień 2022
Intensywny miesięczny program Studia Kokyu

Aktor-wojownik

Aktor-wojownik

Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka

Aktor-wojownik

Aktor-wojownik

Pokaz pracy Przemysława Błaszczak z udziałem uczestników warsztatów „Aktor-wojownik”

Zarzewie. IV Letnia Szkoła Studia Kokyu

Zarzewie. IV Letnia Szkoła Studia Kokyu

Warsztaty prowadzone przez Joannę Kurzyńską, Marie Walker i Przemysława Błaszczaka w asyście Marty Horyzy
24.07 – 4.08.2022

Program badawczo-edukacyjny Studia Kokyu. Edycja wiosenna 2022

Program badawczo-edukacyjny Studia Kokyu. Edycja wiosenna 2022

Intensywny trzymiesięczny program Studia Kokyu

Podstawy dla początkujących

Podstawy dla początkujących

Kurs wprowadzający do treningów aikido
Prowadzący: Przemysław Błaszczak
wtorki 17.30–18.30
3 stycznia – 28 marca 2023

I Come to You River: Ophelia Fractured

I Come to You River: Ophelia Fractured

Spektakl Studia Kokyu
wt.–niedz. 10–15.05.2022
Teatro Español, Madryt

Sakura 2022

Sakura 2022

Wrocławskie dni japońskich inspiracji
Kwiecień–maj 2022

Zarzewie. III Zimowa Szkoła Studia Kokyu

Zarzewie. III Zimowa Szkoła Studia Kokyu

Warsztaty
Prowadzący: Joanna Kurzyńska, Marie Walker i Przemysław Błaszczak
7–13/03/2022

Na ścieżkach praktyki

Na ścieżkach praktyki

Pokaz pracy w ramach programu badawczo-edukacyjnego Studia Kokyu

Zarzewie. III Szkoła Letnia Studia Kokyu

Zarzewie. III Szkoła Letnia Studia Kokyu

Warsztaty Studia Kokyu
30.08 – 8.09.2021

Program badawczo-edukacyjny Studia Kokyu. Edycja jesienna 2021

Program badawczo-edukacyjny Studia Kokyu. Edycja jesienna 2021

Intensywny trzymiesięczny program Studia Kokyu

Na ścieżkach praktyki

Na ścieżkach praktyki

Pokaz pracy z udziałem prowadzących oraz uczestników programu badawczo-edukacyjnego Studia Kokyu 2020/2021

II Zimowa Szkoła Studia Kokyu

II Zimowa Szkoła Studia Kokyu

Warsztaty
Prowadzący: Joanna Kurzyńska i Przemysław Błaszczak, w asyście Anity Szymańskiej i Marie Walker
28/02 – 6/03/2021

Aikido

Aikido

Regularne treningi prowadzone przez Przemysława Błaszczaka
wtorki 18.30–20.30
czwartki 18.00–20.00

Studio Kokyu

Studio Kokyu

Program badawczo-edukacyjny 2020/21

Halo?

Halo?

Spektakl

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”, gdzie występował w dwóch częściach tego tryptyku – „Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”, a także w spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

w2Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (Akademia Muzyczne im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim na czym trzeba. W praktyce aktorka, wokalistka, kompozytorka i pedagog aktorstwa oraz pracy z głosem.

Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, jednak za swoje najważniejsze nauczycielki uważa Emmę Bonnici, Kristin Linklater oraz Małgorzatę Jaworską-Kaczmarek, swoją mamę. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Współzałożycielka Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Uhonorowana Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. W latach 2020-2021 współpracowała z zespołem SUTARI.

Związana z Instytutem Grotowskiego głównie poprzez Studio Kokyu w latach 2017-2023 (współprowadzenie z Przemysławem Błaszczakiem linii badawczej i warsztatowej Studia, spektakl „Halo?” w 2018 r., „Działanie Medea” w 2022/23 r.), a także autorskie Studio Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu, ze szczególną uwagą dla metody „Uwolnij swój głos” Kristin Linklater.

Uhonorowana medalem Zasłużona dla kultury polskiej w grudniu 2021 roku.
Designated Linklater Teacher (od 2023 roku).

Marta Horyza

Marta Horyza twórczym doświadczeniem dzieli się jako aktorka, muzyk, pedagog.
Jest absolwentką Fontainebleau School of Acting we Francji (Two-Year Professional Conservatoire Training).
Od 2016 roku aktywnie uczestniczy w pracy Singing as Life Practice prowadzonej przez Emmę Bonnici.
Ze Studiem Kokyu jest związana od 2016 roku; współtworzyła i grała w spektaklu „Halo?”, dołączyła również do obsady spektaklu „I Come to You River – Ophelia Fractured”, a obecnie uczestniczy w pracy nad „Action Medea”. Na ścieżce edukacyjnej Studia, Marta współprowadzi pracę z głosem, śpiewem oraz pieśniami polifonicznymi.

Michał SzafrańskiMichał Szafrański wrocławianin, absolwent Politechniki Wrocławskiej na kierunku Matematyki Stosowanej, obecnie student Akademii Sztuk Teatralnych filii we Wrocławiu na wydziale aktorskim. Na początku studiów aktorskich współpracował z Psychoteatrem, z którym debiutował w spektaklu „Miejsce” na scenie Teatru Polskiego we Wrocławiu w ramach „Świebodzki off” oraz występował w Centrum Sztuk Performatywnych w spektaklu „Rzeczy” w ramach festiwalu WrOT. Ze Studiem Kokyu pierwszy raz zetknął się w 2020 w Brzezince, od 2023 roku uczestniczy w regularnych treningach Studia.

Fot. Anita SzymańskaMarie Walker jest brytyjską aktorką i absolwentką Rose Bruford College w Londynie. Przez sześć miesięcy studiowała w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie w filli we Wrocławiu, w ramach wymiany międzynarodowej. Po ukończeniu studiów występowała na Festiwalu Fringe w Edynburgu w spektaklu „Limbo” (reż. Teresa i Andrzej Wełmińscy). W 2019 roku przeniosła się do Polski i rozpoczęła pracę w Studiu Kokyu. Jest współautorką i aktorką w spektaklu: „I come to you River: Ophelia Fractured”, który miał premierę w Instytucie Grotowskiego w listopadzie 2020 roku. Spektakl otrzymał nagrodę główną nurtu SzekspirOff Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Był prezentowany m.in. na Festiwalu Fringe w Stambule i w Teatro Espanol w Madrycie. W 2022 roku wzięła udział w spektaklu Teatru ZAR, „Back to Beckett”. Obecnie kontynuuje swoje poszukiwania w ramach regularnej pracy Studia Kokyu; współprowadzi warsztaty, jak i wydarzenia w ramach programu edukacyjnego studia. Uprawia Aikido – japońską tradycyjną sztukę walki w dojo Na Grobli Aikikai, pod okiem Przemysława Błaszczaka (sensei 2dan fukushidoin).