W Studiu Kokyu prowadzimy działalność edukacyjno-badawczą. Naszej pracy przyświeca idea laboratorium teatralnego, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność. Zespołu, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno własnego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowymi zagadnieniami dla Studia Kokyu pozostają trening i praktyka. Staramy się je zrozumieć, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Istotna jest także obecność głosu w dynamicznym treningu fizycznym i badanie możliwości wzajemnego wsparcia (ruchu i głosu) w poszukiwaniu organicznej całości.
Impulsem do powstania studia była praca nad spektaklem „Witaj w moim domu. Medytacje o kobiecie z wydm” (premiera: 18 września 2016). Podjęte w ramach tej realizacji pytania i wątki, rozwijane w kolejnych latach, zaowocowały zarówno licznymi otwartymi sesjami warsztatowymi, jak i premierą spektaklu „Halo?” (premiera 14 marca 2019). Japońskie słowo „kokyu” w nazwie studia utworzone jest z dwóch znaków kanji. Pierwszy z nich oznacza wołanie, zapraszanie, przywoływanie, drugi – wdech, przywoływanie wdechu. W aikido kokyu to nazwa grupy technik, którą tłumaczy się jako praktykowanie oddechu. Kokyu to także rodzaj tradycyjnego japońskiego instrumentu strunowego. „Kokyu” to wreszcie nazwa treningu, który został wypracowany przez Przemysława Błaszczaka w ramach prowadzonej w latach 2013–2016 ścieżki treningowej w Studiu Dwóch Ścieżek. Jest to precyzyjna struktura, pozwalająca skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności, służąca budowaniu koncentracji oraz wzmocnieniu ciała i przygotowaniu do pracy z głosem.
Wykorzystując wiedzę, nabytą przez wiele lat pracy w Teatrze ZAR i w ramach współpracy z Teatrem Attis i jego twórcą Theodorosem Terzopoulosem, oraz badania nad metodą Kristin Linklater, Przemysław Błaszczak i Joanna Kurzyńska łączą trening fizyczny z wokalnym, wykorzystując różnorodne techniki. Przemysław Błaszczak proponuje trening fizyczny aktora i sztuk walki, techniki oddechowe i głosowe związane z japońskimi sztukami walki, metodę pracy Theodorosa Terzopoulosa, a Joanna Kurzyńska wychodzi od doświadczenia metody Linklater oraz innych technik pracy z głosem i ciałem. Z tych konfrontacji liderzy Studia Kokyu wyciągają praktyczne wnioski i budują własny system pracy z aktorem/performerem jako autonomicznym twórcą.
Twórcy Studia Kokyu biorą aktywny udział w dyskusji na temat kierunków rozwoju i badań nad treningiem aktorskim, uczestnicząc m.in. w międzynarodowych konferencjach i sympozjach, a także prowadząc regularne treningi i kilkudniowe warsztaty. W sezonie 2019/2020 działalność studia ogniskuje się wokół dziesięciomiesięcznego projektu badawczo-edukacyjnego, prowadzonego przez Przemysława Błaszczaka, który skupi się na praktyce aikido oraz treningu fizycznym aktora. Efekty zostaną zaprezentowane na podsumowującym pokazie pracy.
Kontakt: Przemysław Błaszczak: p.blaszczak@grotowski-institute.pl
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/
Działanie Studia Kokyu
Pokaz pracy w ramach programu badawczo-edukacyjnego Studia Kokyu
Spotkanie w pracy Studia Kokyu
Warsztaty prowadzone przez Martę Horyzę, Marie Walker i Przemysława Błaszczaka
Zapisy do 16 lipca
Spektakl Studia Kokyu
pt–sob. 2–3.06.2023, 19:00
Studio Na Grobli
II Wrocławskie dni japońskich inspiracji
21–30 kwietnia 2023
Premiera działania Studia Kokyu
Cykl sesji pracy prowadzonych przez Przemysława Błaszczaka
Zapisy do 4 dni przed sesją
Warsztaty prowadzone przez Joannę Kurzyńską, Marie Walker, Martę Horyzę i Przemysława Błaszczaka
pon.–niedz. 13–19.03.2023
Zapisy do 10 marca
Program edukacyjny Studia Kokyu. Edycja jesień 2022
Intensywny miesięczny program Studia Kokyu
Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka
Pokaz pracy Przemysława Błaszczak z udziałem uczestników warsztatów „Aktor-wojownik”
Warsztaty prowadzone przez Joannę Kurzyńską, Marie Walker i Przemysława Błaszczaka w asyście Marty Horyzy
24.07 – 4.08.2022
Intensywny trzymiesięczny program Studia Kokyu
Kurs wprowadzający do treningów aikido
Prowadzący: Przemysław Błaszczak
wtorki 17.30–18.30
3 stycznia – 28 marca 2023
Spektakl Studia Kokyu
wt.–niedz. 10–15.05.2022
Teatro Español, Madryt
Wrocławskie dni japońskich inspiracji
Kwiecień–maj 2022
Warsztaty
Prowadzący: Joanna Kurzyńska, Marie Walker i Przemysław Błaszczak
7–13/03/2022
Pokaz pracy w ramach programu badawczo-edukacyjnego Studia Kokyu
Warsztaty Studia Kokyu
30.08 – 8.09.2021
Intensywny trzymiesięczny program Studia Kokyu
Pokaz pracy z udziałem prowadzących oraz uczestników programu badawczo-edukacyjnego Studia Kokyu 2020/2021
Warsztaty
Prowadzący: Joanna Kurzyńska i Przemysław Błaszczak, w asyście Anity Szymańskiej i Marie Walker
28/02 – 6/03/2021
Regularne treningi prowadzone przez Przemysława Błaszczaka
wtorki 18.30–20.30
czwartki 18.00–20.00
Warsztaty
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”, gdzie występował w dwóch częściach tego tryptyku – „Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”, a także w spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.
Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (zdobyła dyplom artysty muzyka o skrócie „mgr” na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim na czym trzeba. Bywa aktorką i reżyserką, bywa też kompozytorką, dosyć często bywa śpiewaczką oraz naucza aktorstwa i pracy z głosem. Współzałożycielka Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków.
Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, m.in. Janusza Józefowicza, Janusza Stokłosy, Elżbiety Zapendowskiej, Katarzyny Groniec, Emmy Bonnici, Charlotte Xerri, Ewy Głowackiej-Fierek, Małgorzaty Jaworskiej-Kaczmarek oraz Kristin Linklater i Francoise Walot. Odwiedziła w swoich poszukiwaniach Roy Hart Voice Centre, Attis Theatre, Kristin Linklater Voice Centre, szkoły Estill Voice Training i szkoły musicalowe w Londynie. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie, zagranym na tamtejszej scenie ponad 200 razy. Laureatka wielu festiwali interpretacji piosenki, z których najcieplej wspomina Festiwal „Pamiętajmy o Osieckiej”, gdzie zdobyła I nagrodę. Uhonorowana Stypendium Artystycznym Marszałka Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego stworzyła autorski projekt muzyczny „Przyjdę do siebie” (album EP nagrany w 2014 roku), stypendium Soroptimist International oraz Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. Do niedawna współpracowała z zespołem wokalno-instrumentalnym SUTARI.
Obecnie jest związana z Instytutem Grotowskiego głównie poprzez Studio Kokyu (współprowadzenie z Przemysławem Błaszczakiem linii badawczej i warsztatowej Studia, spektakl „Halo?” w 2018 r., „Działanie Medea” w 2022 r., bieżące projekty) oraz autorskie Studio Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu. Praktyczną wiedzą dotyczącą treningu głosowego dzieli się z uczniami, studentami i performerami z całego świata, prowadząc warsztaty aktorskie i pracy z głosem.
Pierwsza w Polsce nauczycielka z tytułem Designated Linklater Teacher.
Uhonorowana medalem Zasłużona dla kultury polskiej w grudniu 2021 roku.
Marta Horyza twórczym doświadczeniem dzieli się jako aktorka, muzyk, pedagog.
Jest absolwentką Fontainebleau School of Acting we Francji (Two-Year Professional Conservatoire Training).
Od 2016 roku aktywnie uczestniczy w pracy Singing as Life Practice prowadzonej przez Emmę Bonnici.
Ze Studiem Kokyu jest związana od 2016 roku; współtworzyła i grała w spektaklu „Halo?”, dołączyła również do obsady spektaklu „I Come to You River – Ophelia Fractured”, a obecnie uczestniczy w pracy nad „Action Medea”. Na ścieżce edukacyjnej Studia, Marta współprowadzi pracę z głosem, śpiewem oraz pieśniami polifonicznymi.
Michał Szafrański wrocławianin, absolwent Politechniki Wrocławskiej na kierunku Matematyki Stosowanej, obecnie student Akademii Sztuk Teatralnych filii we Wrocławiu na wydziale aktorskim. Na początku studiów aktorskich współpracował z Psychoteatrem, z którym debiutował w spektaklu „Miejsce” na scenie Teatru Polskiego we Wrocławiu w ramach „Świebodzki off” oraz występował w Centrum Sztuk Performatywnych w spektaklu „Rzeczy” w ramach festiwalu WrOT. Ze Studiem Kokyu pierwszy raz zetknął się w 2020 w Brzezince, od 2023 roku uczestniczy w regularnych treningach Studia.
Marie Walker jest brytyjską aktorką i absolwentką Rose Bruford College w Londynie. Przez sześć miesięcy studiowała w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie w filli we Wrocławiu, w ramach wymiany międzynarodowej. Po ukończeniu studiów występowała na Festiwalu Fringe w Edynburgu w spektaklu „Limbo” (reż. Teresa i Andrzej Wełmińscy). W 2019 roku przeniosła się do Polski i rozpoczęła pracę w Studiu Kokyu. Jest współautorką i aktorką w spektaklu: „I come to you River: Ophelia Fractured”, który miał premierę w Instytucie Grotowskiego w listopadzie 2020 roku. Spektakl otrzymał nagrodę główną nurtu SzekspirOff Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Był prezentowany m.in. na Festiwalu Fringe w Stambule i w Teatro Espanol w Madrycie. W 2022 roku wzięła udział w spektaklu Teatru ZAR, „Back to Beckett”. Obecnie kontynuuje swoje poszukiwania w ramach regularnej pracy Studia Kokyu; współprowadzi warsztaty, jak i wydarzenia w ramach programu edukacyjnego studia. Uprawia Aikido – japońską tradycyjną sztukę walki w dojo Na Grobli Aikikai, pod okiem Przemysława Błaszczaka (sensei 2dan fukushidoin).